سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۳

شكار 16 هزار طعمه ساده لوح با پيامك هاي وسوسه انگيز

روزنو :
ارسال پيامک به 16 هزار طعمه ساده لوح کافي بود تا گردانندگان باند کلاهبرداري پول ميليوني به جيب بزنند. رئيس پليس فتاي تهران از دستگيري باندي خبر داد که با راه اندازي يک مسابقه پيامکي مجعول و صرف هزينه ۳۵ ميليون توماني براي تبليغ در شبکه هاي ماهواره اي، صدها ميليون تومان پول از ۱۶ هزار قرباني خود به جيب زده بودند.

 به گزارش روزنو،  سرهنگ «محمدمهدي کاکوان» اظهار داشت: در پي رصد فضاي مجازي و شبکه هاي ماهواره اي، کارشناسان پليس فتا متوجه تبليغ يک مسابقه پيامکي در يکي از شبکه هاي ماهواره اي شدند که در آن وعده برنده شدن لپ تاپ، خودرو، لوازم خانگي و... را به مخاطبان مي داد.


    وي ادامه داد: پس از بررسي هاي ابتدايي و اطمينان از جعلي بودن اين مسابقه پيامکي، مهندسان و کارشناسان پليس موفق شدند با بهره گيري از اقدامات فني - اجتماعي، شماره تماسي از گرداننده اين باند به دست آورند، از اين رو کارشناسان فضاي سايبري توانستند از طريق مهندسي معکوس و اقدامات پليسي در فضاي مجازي، گردانندگان اين باند را شناسايي کنند.

 وي با بيان اينکه يک مرد گرداننده اين مسابقه جعلي بود و در کنار وي نيز دو مرد و يک زن فعاليت داشتند، گفت: پس از شناسايي سردسته باند، ماموران با هماهنگي قضايي وارد عمل شدند و وي را در خانه اش دستگير کردند.


    سرهنگ کاکوان با اشاره به اينکه متهم داراي يک سابقه کيفري مشابه جعل و کلاهبرداري بوده است، افزود: در بازرسي هاي اوليه انجام شده از خانه اين مرد، ماموران موفق به کشف بيش از 90 ميليون تومان پول و 106 کارت بانکي مختلف شدند همچنين علاوه بر اين موارد نيز از متهم يک دستگاه خودروي خارجي چند صد ميليوني کشف شد.

 رئيس پليس فتاي پايتخت با بيان اينکه اين مرد از طريق پول هاي به دست آمده اقدام به مهيا کردن يک خانه نيز براي خود کرده بود، گفت: در بازجويي هاي پليسي از اين مرد و همدستانش، مشخص شد اين مرد از 7 ماه پيش اقدام به راه اندازي اين سيستم پيامکي و کلاهبرداري از شرکت کنندگان در اين مسابقه کرده و در اين مدت نيز از بيش از 16 هزار نفر کلاهبرداري کرده بود.

 وي در تشريح نحوه کلاهبرداري اين مرد و کلاهبرداري چند صد ميليون توماني وي از قربانيان خود در مدت زمان راه اندازي اين سامانه افزود: اين مرد با پرداخت 35 ميليون تومان به يکي از شبکه هاي ماهواره اي، اقدام به تبليغ مسابقه پيامکي خود از اين شبکه ماهواره اي کرده و سوالات اين مسابقه را نيز به نحوي انتخاب کرده بود که همه شرکت کنندگان در اين مسابقه، حائز شرايط گرفتن جايزه مي شدند، از اين رو پس از شرکت متقاضيان در اين مسابقه، يک زن همدست با اين مرد با فرد شرکت کننده تماس مي گرفت و خبر خوش برنده شدن اين فرد را به وي مي داد و براي ارسال جوايزش، از او درخواست واريز مبلغ 35 هزار تومان تحت عنوان هزينه پيک يا هزينه پستي مي کرد.

سرهنگ کاکوان در پايان با هشدار به مردم در برابر چنين مواردي خاطرنشان کرد: متاسفانه استقبال از اين مسابقه و خوش بيني مردم براي دريافت جوايز از اين روش به اندازه اي بود که حتي در زمان بازداشت و بازجويي از اين فرد نيز بيش از يک هزار نفر براي شرکت در مسابقه و پرداخت وجه به اين سامانه پيامک داده بودند.

پس بايد مردم نسبت به چنين مواردي هشياري بيشتري داشته باشند و از واريز و پرداخت هرگونه وجه نقدي به بهانه برنده شدن در مسابقات تلفني و پيامکي خودداري کنند تا در دام کلاهبرداران و شياداني از اين دست نيفتند.

منبع: ایران
عکس روز
خبر های روز