سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۳۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵

چرا ضرغامی عصبانی است؟

روزنو :
عزت الله ضرغامی همچون رویه‌ای که اخیرا اتخاذ کرده است در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با انتقاد از توافق هسته‌ای، گفت: برجام اصلا اجرا نشده و کار ارزشمندی برای کشور صورت نگرفته است. او همچنین با لحنی خاص خطاب به برخی مسئولان گفت:آنها سخنگوی نیابتی آمریکا شده‌اند. 
این سخنان تند ضرغامی در حالی بیان می‌شود که او پیش از اینها رویه نرم‌تری را نسبت به دولت اتخاذ کرده بود. با نگاهی به سخنان اخیر ضرغامی می‌توان متوجه شد که پیش از این، او یا خیلی کم از دولت انتقاد می‌کرد یا حتی از آنها حمایت نیز می کرده است. برای مثال، او در همایشی که مهرماه برگزار شد، گفت: « برخی خواص نادان می‌گویند ما از موضع اقتدار می‌رویم و مذاکره می‌کنیم در حالی که آمریکا به اهداف دیگری در این مسیر دست پیدا کرده است.» تنها چند روز پس از این سخنان او پستی را در صفحه مجازی خود منتشر کرد و در آن نوشت: «در انتخابات سال92، توانمندی و زیرکی جناب آقای روحانی در اداره مناظره باعث رشد جهشی آرای ایشان و ممتاز شدن ایشان نسبت به سایر نامزدها شد.
بدون تردید قدرت برنامه‌ریزی و اداره مناظره‌های انتخاباتی در رسانه ملی 96، می‌تواند مردم را در انتخاب نهایی کمک کرده و مشارکت را به نحو قابل‌توجهی افزایش دهد.
امیدوارم مشاوران محترم رئیس‌جمهور، ایشان را از شرکت در مناظره‌های انتخاباتی منصرف نکنند!»
ضرغامی همچنین در مردادماه پس از گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود عنوان کرد: «سخنان دیشب رئیس جمهور حاکی از بدقولی‌های مکرر آمریکا و بدعهدی آنان بود.
این خیلی مهم است و نشان از بیان صادقانه یک تجربه ارزشمند و البته پرهزینه در سطح راهبردی است .
سوال مجری هم که آیا به اندازه فعالیت‌های دیپلماسی در موضوع برجام، در عرصه اقتصاد درون‌زا و توجه به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی وقت و انرژی مصرف شده یا نه، پاسخ درخوری پیدا نکرد.
به نظر می‌رسد مادامی که دولت محترم یازدهم از کمک آمریکایی‌ها و مائده خیالی برجام دل نبریده است، نمی تواند کنشگر خوب و موفقی در "مدیریت داشته"ها و استفاده بهینه از توانمندی‌های بی‌انتهای داخلی باشد.»
بررسی سخنان چند ماه اخیر ضرغامی نشان می‌دهد که تا پیش از این انتقادات او در تصمیم‌گیری برای آنکه در برابر دولت بایستد یا نه سردرگم بوده است، اما انتقادات اخیر او نشان داد که او تصمیم دارد در برابر دولت بایستد.
**چرا ضرغامی از دولت انتقاد می کند؟
در این میان این سوال مطرح می شود که علت این تند زبانی که اخیراً از جانب ضرغامی شاهدش هستیم، چیست؟ آیا او می خواهد دولت روحانی و اقدامات او را برای اقبال هرچه بیشتر در انتخابات آینده تخریب کند؟
محمد صادق جوادی حصار، کارشناس مسائل سیاسی درباره علت سخنان تند اخیر ضرغامی به آفتاب یزد می گوید:
«این مسئله می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی‌از این دلایل می‌تواند عصبانیت شخصی ایشان باشد، یعنی آقای ضرغامی احساس کرده‌اند روش‌هایی که در گذشته ایشان و تیم ایشان و جریان حامی برای منفعل کردن دولت، برای مایوس‌کردن مردم، برای ناکارآمد نشان دادن تعاملات ایران و غرب 
در سرفصل برجام اعمال کرده‌اند ناکارآمد بوده‌است، این ناکامی‌های به وجود آمده می‌تواند یکی از دلایل عصبانیتشان باشد. »
**دلیل عصبانیت ضرغامی
وی افزود: «از دیگر دلایل این عصبانیت این است که شاید احساس او این بوده که می‌تواند از گزینه‌های اصلی جریان اصولگرا باشد و احساس کرده اتفاق‌نظری روی او صورت می‌گیرد و جریان‌های 
اصولگرایی پیرامونش جمع می شوند. اما شواهد و قرائن شاید او را به اینجا رسانده باشد که این اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین لزومی برای آنکه رفتار معتدل‌تری نشان بدهند و اجماع اصولگرایان را برای خود به دست آورند احساس نکنند. همه این عوامل می‌تواند از عواملی باشد که ایشان را نسبت به دولت یا نتایج ذهنی و روانی و میدانی خودشان ناامید کرده و بیشتر او را عصبانی کرده باشد.»
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا این سخنان نشان دهنده آن است که ضرغامی به دنبال رای جمع کردن است، می‌گوید: «این عصبانیت و تند سخن گفتن رای زیادی را برای ضرغامی جمع نمی‌کند و نهایت آن این است که رای مخالفان برجام را با خود همراه می‌کند؛ رای مخالفان برجام رای بالایی نیست و در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری نیز تمام مخالفان برجام و احمدی‌نژاد و روش و متد ایشان برای ارتباط با دنیا در رای آقای جلیلی خلاصه شد که رای ایشان نیز 4 میلیون بود. نمی‌شود گفت که اگر ایشان تند سخن بگویند رای بیشتری جمع می‌کند.»
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آنکه آیا ضرغامی می‌تواند گزینه مناسبی برای اصولگرایان باشد یا نه می‌گوید:
«به نظر من نه. با سیگنال‌هایی که از جانب اصولگرایان می‌آید و نیازهایی که آنها دارند بعید می‌دانم که ضرغامی بتواند کاندیدای آنها باشد.»
حال باید دید که آیا رویه تکراری‌ای که اصولگرایان از جمله عزت الله ضرغامی برای کوچک کردن برجام و دستاوردها گرفته‌اند سرانجام سبب خواهد شد تا رای مردم به سمت این طیف جذب شود یا آنکه بالعکس این دست سخنان و رفتارها مردم را از آنها ناامید کرده و باعث خواهد شد سبد رای روحانی پر تر از گذشته شود؟
-------------------------------------
روزگذشته عزت الله ضرغامی همچون رویه‌ای که اخیرا اتخاذ کرده است در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با انتقاد از توافق هسته‌ای، گفت: برجام اصلا اجرا نشده و کار ارزشمندی برای کشور صورت نگرفته است. او همچنین با لحنی خاص خطاب به برخی مسئولان گفت: آنها سخنگوی نیابتی آمریکا شده‌اند
---------------------------------
جوادی حصار: آقای ضرغامی احساس کرده‌اند روش‌هایی که در گذشته ایشان و تیم‌شان و جریان حامی برای منفعل‌کردن دولت،برای مایوس‌کردن مردم، برای ناکارآمد نشان‌دادن تعاملات ایران و غرب در سر فصل برجام اعمال کرده‌اند ناکارآمد بوده است، این ناکامی‌های به وجود آمده می‌تواند یکی از دلایل عصبانیتشان باشد
عکس روز
خبر های روز