سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۳۱۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
روزنامه فرانسوی «لوموند» مطرح کرد

در صورت شکست مذاکرات ظریف و اروپایی ها برای حفظ برجام، ایران «رادیکالیزه» تر از قبل خواهد شد

معماران توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی ایران و قدرت های جهانی از سوی رییس جمهوری امریکا تقبیح شده اند. آنان به هدف کارزاری در کشورهای شان تبدیل شده اند که مورد ارعاب قرار می گیرند.
روزنو :
معماران توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی ایران و قدرت های جهانی از سوی رییس جمهوری امریکا تقبیح شده اند. آنان به هدف کارزاری در کشورهای شان تبدیل شده اند که مورد ارعاب قرار می گیرند. 
به گزارش سایت روزنو ، روزنامه فرانسوی «لوموند» با اشاره به فشار سنگینی که بر روی روحانی و تیم او پس از خروج امریکا از برجام وجود دارد می نویسد:«تا چه مدت صدایی خواهند داشت؟ مسلما تیم تحت رهبری حسن روحانی رییس جمهوری ایران هم چنان خط خود در مورد مسئله هسته ای را دنبال می کند. 
روز چهارشنبه ۲۳ مه نیز مقام عالی رهبری ایران در سخنرانی ای رسمی از برنامه خود مبنی حفاظت از روابط اقتصادی آغاز شده با اروپا از سال ۲۰۱۶ میلادی گفتند و از اختلاف نظر میان اروپایی ها و امریکایی ها تا حد ممکن استقبال کردند آن هم پس از خروج امریکا از برجام در تاریخ ۸ مه. با این حال، ایشان راه خود را از خط میانه روها جدا کرده اند و اشاره داشتند که شکست روند اجرای برجام را پیش بینی می کردند و دوازده شرط پمپئو وزیر خارجه امریکا برای ایران را نیز از نظر اجرایی شدن غیر ممکن دانستند».

این روزنامه در ادامه می افزاید:«دیپلمات های ایرانی روز جمعه در نشستی در وین با نمایندگان کشورهای امضا کننده (چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان) جلسه ای را برگزار کردند. ایران خواستار نجات معاملاتی شد که با شرکت های اروپایی انجام داده است. ایران معتقد است که مسئولیت این کار با اتحادیه اروپا است.
 هم چنین، ایران خواستار جبران کاهش صادرات نفت خود به دلیل تحریم های امریکا و ادامه صادرات به اروپا و خواستار ادامه دسترسی به سوئیفت یا سیستم تجارت بین بانکی شده است. پس از آن است که تهران ظرف مدت یک هفته تصمیم می گیرد که در برجام باقی خواهد ماند یا خیر.
 احتمال آن که ایران بخشی از برنامه هسته ای و یا کل آن را از سر بگیرد زیاد است. مخالفان سیاسی روحانی دائما در حال طرح ایده لزوم استعفای او هستند و چشم انداز بعید و نادری را پیش رو قرار می دهند. آنان می خواهند روحانی کنار برود و یک نظامی را جایگزین او کنند. 
در همان حال، آنان فشار را علیه رییس جمهوری تشدید می کند و باعث ایجاد خسارت شدیدتری می شوند. 
طرفداران روحانی می گویند این خطر نه تنها سیاسی بلکه فیزیکی است. «علی واعظ» از گروه بین المللی بحران می گویند:«تندروها می دانند که هدف شان در پشت سر روحانی است». آنان فشار ها را علیه تقریبا تمام تکنوکرات هایی به کار می گیرند که در مذاکرات منجر به توافق وین حضور داشته اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی این تکنوکرات ها در زمانی به توافق دست یافتند که منازعه میان جناح های مختلف ایران در گرفته بود. 
با ورود ترامپ به کاخ سفید او تهدید به از بین بردن توافق هسته ای را مطرح کرد و این موضوع نیروهای انقلابی و اصولگرا در ایران را تقویت کرد. از این رو بود که در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی، کریمی قدوسی از چهره های به شدت دست راستی گفت که بخش های اطلاعاتی برخی از نهادها در مورد هویت به گفته او چهار جاسوس در درون تیم مذاکره کننده هسته ای خبر داده اند که سه نفر از آنان از ایران فرار کرده اند. 
او اشاره کرد که رهبر این گروه چهار نفره جاسوسان «سیروس ناصری» دیپلمات بوده است که در حاشیه مذاکرات حضور داشته اند و پس از صدور حکم بازداشت کشور را ترک کرد. سیروس ناصری برادرهمسر «مجید تخت روانچی» از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای بود. «حسین فریدون» برادر حسن روحانی نیز از سوی برخی از نهادها متهم به فساد شده است. در اکتبر ۲۰۱۷ میلادی نیز «عبدالرسول دری اصفهانی» که در مذاکرات وین حضور داشت به پنح سال زندان به جرم حاسوسی متهم شد و چند روز بعد با قید وثیقه آزاد شد».

این روزنامه در ادامه می نویسد:«ایران رادیکال تر خواهد شد» و می افزاید:«دری اصفهانی به تلاش برای فریب نظام بانکی ایران متهم شده است. این موضوع در حالی مطرح می شود که هم اکنون ایران از بحران کاهش ارزش واحد پول ملی خود به صورت بسبار جدی متاثر است.
 همه نزدیکان روحانی و وزیر خارجه او محمد جواد ظریف دست کم در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۷ میلادی هدف حمله شبکه هکرها بودند که براساس ارزیابی بنیاد «کارنگی» ریشه این حملات به برخی از نهادهای غیر انتخابی در داخل ایران باز می گردد. در این میان به نظر می رسد ظریف قدری وضعیت متفاوتی دارد.
 او روابط آشکارا صمیمانه ای با تمام شخصیت های نظام دارد به خصوص روابطی حسنه با مقام عالی رهبری ایران. با این حال، اگر تلاش های او برای متقاعد کردن اروپایی ها در مورد توافق هسته ای شکست بخورد ایران رادیکالیزه تر می شود و موضوع وجود تهدید خارجی برجسته تر خواهد شد. 
حسین موسویان پژوهشگر در دانشگاه امریکایی «پرینستون» و از مذاکره کنندگان ارشد سابق ایران می گوید در آن زمان است که چهره های امنیتی نقش مهمی پیدا خواهند کردند».
خبرهای مرتبط
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز