سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۱۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
دستور رئیسی برای رفع فقر مطلق واکنش برانگیز شد

انتقاد از برخوردهای دستوری با اقتصاد

سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در مراسم «رونمایی از دستاوردهای کمیته امداد» گفت که «نهادها برای رفع فقر مطلق، هماهنگ باشند و در این راستا اقدام کنند.
روزنو :

انتقاد از برخوردهای دستوری با اقتصاد

روزنو :دستورات سیدابراهیم رئیسی در قامت رئیس‌جمهوری واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. او در این مدت که رئیس‌جمهور شده بارها دستوراتی صادر کرده که از همان ابتدا سوژه شبکه‌های اجتماعی شده است. چراکه او در موضوعاتی فرمان و دستور صادر کرده که به گفته کارشناسان این‌گونه مسائل صرفاً با دستور یک مقام قابل‌حل شدن نیست. به‌طور مثال او برای کاهش قیمت کالاها دستوراتی صادر کرده بود. هفته پیش نیز به خودروسازها دستور داده بود که خودروهای باکیفیت تولید کنند. حالا دیروز در اقدامی متفاوت دستور داد تا فقر مطلق رفع شود.

سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در مراسم «رونمایی از دستاوردهای کمیته امداد» گفت که «نهادها برای رفع فقر مطلق، هماهنگ باشند و در این راستا اقدام کنند. زمانی که در مشهد بودم، دیدم که بیشترین خیریه‌ها در مشهد و خراسان هستند.» او افزوده که «یک‌لحظه و یک‌شب نباید از حال فقرا غفلت شود. اولویت ما ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور است و به آقای بختیاری اعلام کردم در رفع فقر مطلق اقدام کنید.»

او در حالی به مرتضی بختیاری رئیس «کمیته امداد امام» «اعلام کرده» که در رفع فقر مطلق «اقدام» کند که در ادامه افزوده «به‌عنوان یک طلبه نمی‌توانم ببینم که مردم مشکل دارند! از کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، خیریه‌ها و وزیر رفاه می‌خواهم که رفع فقر مطلق در اولویت باشد و این مشکل را رفع کنیم؛ این فقط با طراحی و کار جهادی انجام می‌شود. از استانداران و همه بخش‌های کمیته امداد در سراسر کشور می‌خواهم از همین امروز اقدام کنند.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اولویت ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور، گفت: «به‌هیچ‌وجه نمی‌توانم بپذیرم به‌عنوان یک مسئول افرادی در این کشور برای امکانات اولیه زندگی مشکل دارند، این قابل‌قبول نیست و تحقق پاسخگویی به این بخش نیازها از عهده دستگاه‌های متولی برمی‌آید.»

وی تصریح کرد: «از کمیته امداد، ستاد اجرایی، خیریه‌ها و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم مسئله ریشه‌کن کردن فقر مطلق به‌عنوان یک اولویت در کشور مطرح شود و در این هفته که به‌عنوان هفته نیکوکاری است بتوانیم مسئله فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم.»

این سخن واکنش‌های زیادی در پی داشت. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با کنایه به رئیسی گفتند که چگونه ممکن است فقر مطلق تنها با دستور رئیس‌جمهوری در مدت یک هفته رفع شود؟ رئیسی دیروز از ریشه‌کن کردن فقر مطلق صحبت کرد درحالی‌که هفته پیش در جلسه‌ای به وزرای اقتصادی خود دستور داده بود علل گرانی اقلام ضروری زندگی در ایران را بررسی کنند. این دستور او نشان می‌داد که او بالاخره پذیرفته که در مدت شش‌ماهه اخیر کالاها در ایران گران شده‌اند و روند رو به رشد تورم نه‌تنها متوقف نشده بلکه افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت امکانات کافی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق را دارد و با یک کار جهادی و یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم به نتیجه برسیم، گفت: «از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد. مسئله ریشه‌کن کردن فقر مطلق وظیفه همه مسئولان بوده و باید از همین امروز عزم خود را در این راستا جزم و با برنامه‌ریزی مناسب و اجرا گام‌های اساسی برداریم.»

پیش‌ازاین اصولگرایان نیز بر این باور بودند که ایران می‌تواند مشکلات خود را حل کند و تنها مشکل دولت ناکارآمد غرب‌گرای حسن روحانی است که برآمده از انتخاب اشتباه مردم بوده اما حالا که رئیسی کاندیدای موردحمایتش اختیار دولت را در دست دارد. رئیسی در بخش دیگری از سخنان دیروزش مدعی شده: «این تجربه موفق که در مشهد مقدس در زمینه ریشه‌کن کردن فقر مطلق داشتیم باید به‌کل کشور تعمیم داده شود. فقر مطلق زیبنده نظام ارزشی ما نیست و قطعاً به همت بخش‌های مختلف این مهم می‌شود در همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود.»

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز