سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۱۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۰

«نه» به «بازنشستگی خاتمی و نبوی»

آنچه از سوی آیتی مطرح شد، پیش از این هم محل بحث اصلاح‌طلبان بود به‌ویژه کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران که بارها رهبری جریان اصلاحات از سوی خاتمی را مورد تردید قرار داد.
روزنو :

«نه» به «بازنشستگی خاتمی و نبوی»

روزنو :«خاتمی و بهزاد نبوی اعلام بازنشستگی سیاسی کنند» این موضوع را روز گذشته مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح و درباره دلایل رسیدنش به این نتیجه در ابتدا درباره انتخاب مجدد بهزاد نبوی به ریاست جبهه اصلاحات ایران گفت: «قبلا هم راجع به این موضوع صحبت کردیم که جبهه اصلاحات اگر بخواهد وارد مراحل تکاملی بشود باید یک نوگرایی را شروع کند همان‌گونه که همه احزاب وقتی که دوره‌هایی را می‌گذرانند سیاستمداران کنار می‌روند و نخبه‌های سیاسی مدیریت احزاب را بر عهده می‌گیرند الان در ایران اصلا حزب به معنای حزب نداریم چون قوانین کشور ما هیچوقت در رابطه با فعالیت احزاب شفاف نیست و احزاب خودشان پایبند به اساسنامه‌ها نیستند و عمرکوتاهی دارند. در ایران احزاب قدیمی فقط حزب توده، فداییان اسلام و موتلفه بودند ولی احزاب دیگر به معنای حزب نبودند الان هم جبهه اصلاحات در یک حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد یعنی مردم دیگر علاقه‌مند به دو قطبی اصلاحات- اصولگرایی نیستند در اصولگراها هم اینگونه است و اگر حزبی داشته باشند مردم از فراخوان آن‌ها حمایت نمی‌کنند. اگر واقعا راست می‌گوید و می‌خواهند از فرد به جمع برسند باید اعلام بازنشستگی سیاسی کنند و کناره گیری کنند.»

بازنشستگی خاتمی برای چه؟

در حالی آیتی خواهان اعلام بازنشستگی از سوی خاتمی است که سیدمحمدرضا خاتمی به تازگی گفته است: «آقای خاتمی به مقامات کشور و دوستانشان گفتند که دیگر وارد صحنه عملیاتی سیاست نخواهند شد.» این سخن در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم بیان کرده بود خاتمی نمی‌خواهد لیدر اصلاحات باشد و هیچ‌وقت هم چنین ادعایی نداشته است. غلامرضا ظریفیان هم می‌گوید: «هیچ انسان متعهد و متعارفی خودش را از جامعه‌اش جدا نمی‌کند و کسی که سال‌ها در عرصه سیاست‌ورزی سالم بوده و حرف مردم را زده است، نمی‌خواهد که بازنشسته شود. حتما آقای خاتمی هم همین‌طور است و سابقه او چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب نشان می‌دهد که او اهل درد و معناست و از اوضاع و احوال مردم جدا نیست. رهبری اصلاحات هم عنوانی است که جامعه به او داد و آقای خاتمی هیچگاه نگفت که من رهبر اصلاحاتم. اکنون هم او به هیچ‌وجه از دفاع از حقوق مدنی، دینی و اخلاقی کوتاه نمی‌آید.»

مخالفان خاتمی چه می‌گفتند؟

آنچه از سوی آیتی مطرح شد، پیش از این هم محل بحث اصلاح‌طلبان بود به‌ویژه کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران که بارها رهبری جریان اصلاحات از سوی خاتمی را مورد تردید قرار داد. به عنوان نمونه گفته بود: «آیا به‌واقع آقای خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کنند؟ این‌که زمانی در جریان انتخابات یا در مسئله و حوزه دیگری ایشان اظهارنظر نکنند و همه به نظر ایشان احترام بگذارند به‌ معنای رهبری نیست. رهبری یعنی ورود به مسائل، مدیریت و ساماندهی آنها. رهبری یعنی اگر زمانی به مشکلی برخورد کردیم او بیاید و مشکل را حل‌وفصل کند... نه آقای خاتمی چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند» اما سیدحسین مرعشی از جایگاه سخنگوی حزب کارگزاران که سابقه عضویت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، را هم دارد، هم حزبی خود و سایر چهره‌های اصلاح‌طلب را به آرامش، همفکری و همراهی دعوت می‌کند. او ضمن عذرخواهی از همه اصلاح‌طلبان، سیاسیون و مردم می‌گوید: «هر نوع تخطئه و تخریب در هر سطح، آب ریختن بر کوره مشکلات ملی است.» پس از اظهارات سیدمحمدرضا خاتمی مبنی بر عدم ورود برادرش به سیاست هم اما احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت تاکید می‌کند که باید منتظر ماند و نظر نهایی در خصوص کنار کشیدن از رهبری جریان اصلاحات را از زبان سیدمحمد خاتمی شنید، اما اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا فرصتی برای اصلاح‌طلبان فراهم خواهد شد تا دیگر به یک فرد متکی نباشند و سیاست‌های مطلوب خود را از دریچه نهادهای جمعی قدرتمند پیگیری کنند.

منافع ملی دغدغه بهزاد نبوی

درخواست بازنشستگی سیاسی بهزاد نبوی هم بیش از همه به یک شوخی شباهت دارد. مردی که تمام عمر خود را وقف اصلاح و اصلاحات در کشور کرده، منت بزرگی بر اصلاح‌طلبان و مردم گذاشته که ریاست جبهه اصلاحات را پذیرفته است. هجمه‌های زیادی سال‌هاست روانه بهزاد نبوی می‌شود اما او با قامت خمیده همچنان برای بقای اصلاحات و تحقق خواست مردم تلاش می‌کند. او به دولت رئیسی هم کمک فکری می‌کند و اعتقاد راسخش بر این است که نباید با سیاسی کردن موضوعات از کمک به مسئولان هر چند رقیب سیاسی باشند اجتناب کرد. به عنوان نمونه در آبان سال جاری عصر ایران نوشت: «گفتم هیچ راهی نداریم بجز رساندن حداقل نیازهای توده مردم با قیمت پایین و ثابت به دستشان. گفت منظورت همان سهمیه‌بندی و کوپن است؟ گفتم همان هم باشد من اشکالی نمی‌بینم و افتخار هم می‌کنم ولی امروز با داشتن کارت ملی هوشمند نیاز به آن کارها نیست شما می‌توانید خیلی ساده‌تر حداقل نیازها را برای مردم تأمین کنید. البته این را تازه در ماه رمضان دو سال پیش از من پرسید که امروز وضعیت به مراتب بدتر است. من دو توصیه به حکومت دارم؛ یک اینکه هرچه زودتر مشکل برجام و تحریم‌ها را حل کنند. نه اینکه این باعث شود همه مشکلات حل شود، نه، بلکه این باعث می‌شود تا حداقل مردم بتوانند نفس بکشند و تا شرایط به حالت نیمه عادی برنگشته یک طرح شبیه سهمیه‌بندی برای تأمین حداقل نیازهای مردم به شکل مدرن اجرائی کنند.» در سال 98 هم گفته بود: «نگرانی اصلی من برای انتخابات آینده، این نیست که اصلاح‌طلبان و میانه‌روها رأی نیاورند؛ من انتخابات آینده را با امنیت ملی کشور گره می‌زنم. اگر نتوانیم یک انتخابات پرشور ایجاد کنیم، امنیت ملی به خطر می‌افتد. دشمنان ما در خارج از کشور به این فکر می‌كنند که می‌توانند با ایجاد بحران‌های داخلی، نظام ما را سرنگون کنند.»

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز