سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۱۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
حمایت شدید محافل سیاسی اصولگرا از امامجمعه مشهد

خط ونشان تندروها برای مخالفان علم‌الهدی

سیداحمد علم الهدی امام‌جمعه مشهد خیلی وقت است که محور اخبار پرحاشیه در مشهد است. او هر بار سخنرانی میکند و با سخنان متفاوت خود واکنش برانگیز میشود. 
روزنو :

خط ونشان تندروها برای مخالفان علم‌الهدی

او اگرچه امام جمعه مرکز یک استان بوده است، اما حضور و ظهورش در فضای عمومی شاید به راهپیمایی 9دی سال 88  برمی‌گردد به تعبیری تند که درباره معترضان به نتیجه انتخابات جنجالی آن سال به کار برد. زمانی که از الفاظ «يك مشت بزغاله گوساله» در سخنرانیاش استفاده کرد. 
پس از آن بود که این روحانی عضو مجلس خبرگان با سخنرانیهای مختلف خود و برخی اتفاقات مربوط به حوزه انتخابیهاش در صدر اخبار قرار گرفت. وضعیت اداره استان خراسان رضوی و شهر مشهد و اعمال برخی ممنوعیتهایی که در قانون وجود ندارد، به گونهای بوده است که چند وقتی است فعالان سیاسی و اجتماعی از آن به نوعی خودمختاری در اداره این استان شرقی کشور  یاد میکنند. بر اساس این ارزیابی، این استان و مرکز آن بهطور مجزا از قوانین عمومی کشور عمل میکند و در برخی موارد تصمیمات اتخاذ شده در پایتخت را کنار میگذارد و بهطور متفاوت عمل میکند. برخی بر این باور هستند که ریشه این تصمیمات متفاوت متأثر از آیتالله علمالهدی است. هرچند برخی از مقامات محلی این موضوع را رد میکند اما دفاع جریان حزبالله در مشهد از امامجمعه این شهر در مقابل اعتراضها نشان میدهد که این تحلیل تا حدودی صحیح است. بهطور مثال در دولت اول حسن روحانی در مشهد بسیاری از مراسم سیاسی از پیش مجوز گرفته نمیتوانستند به مرحله اجرا برسند. این وضعیت درباره کنسرت خواننده‌های داخلی و مشهور که به راحتی در شهرهای دیگر اجرا داشتند، نیز وجود داشت. بهتازگی امامجمعه مشهد به صدر اخبار سیاسی بازگشته و این بار با موضوعی اجتماعی محل بحث در افکار عمومی شده است. 
 مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه
آیتالله علم الهدی امام جمعه مشهد از سالها پیش در سخنرانی های مختلف خود اعلام کرده بود که با حضور زنان در ورزشگاه ها مخالف است. این در حالی است که این موضوع رفته رفته به یک مطالبه جدی در افکار عمومی ایران تبدیل شده است و از طرف دیگر مجامع بینالمللی نیز به فدراسیون فوتبال ایران برای حضور زنان در ورزشگاهها فشار وارد میکنند. در چنین شرایطی علم الهدی بهعنوان یکی از مخالفان حضور زنان در ورزشگاهها نسبت به این فشارها موضع گرفت. او در بهمن سال گذشته در یکی از سخنرانیهای خود گفت: «اینکه می‌گویند فیفا مجبور کرده است زنان باید تماشای بازی فوتبال شرکت کنند؛ شیطنت‌های افراد بی‌دین و ضد‌انقلاب خارج‌نشین است که فیفا را تحریک کردند وگرنه فیفا به این کارها کار نداشت، حال زنان از تماشای فوتبال محروم باشند و تنها به تلویزیون اکتفا کنند؟ این نظام، نظام اسلامی است و مسئولان فوتبال بیایند در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان فراهم کنند که صیانت داشته باشند و از هیجان او یک مرد هوس‌ران و چشم‌چران سوءاستفاده نکند. زنان را باید صیانت کرد، چه مانعی دارد از ورزشگاه فوتبال را ببیند اما باید از او صیانت شود. دستگاهی که مسئول توسعه ورزش قهرمانی در کشور است مسئول ایجاد صیانت برای زنان در تماشای مستقیم فوتبال هست و باید انجام دهد. برادران و خواهران نیاییم با دین دشمنی کنیم، این حرف‌هایی که در فضای مجازی حرف‌های بنده و امثال بنده را تحریف می‌کنند و پس و پیش می‌کنند و مسخره می‌کنند، ما که ترس و باکی نداریم و در راه دین فداکاری است، الگوی ما نواب صفوی است؛ ما پای همه چی ایستاده‌ایم.»
او در سخنرانی دیگری در همان بهمن ماه درباره مسئله ورود زنان به ورزشگاه نیز گفته بود: «ورزشگاه‌های فوتبال جای هیجاناند و طبیعتا زنان که از نظر عاطفی از مردان حساس‌ترند، هیجان بیشتری پیدا می‌کنند و مراجع تقلید بروز و ظهور این هیجان در حضور مردان را حرام اعلام کرده‌اند. اینکه می‌گویند فیفا فدراسیون فوتبال ما را مجبور کرده است که زنان را در تماشای فوتبال شرکت دهند، ناشی از شیطنت‌ها و رذالت‌های عده‌ای بی‌دین خارج‌نشین است که فیفا را تحریک کرده‌اند، وگرنه فیفا به این مسائل کاری نداشت.» این سخنان در جای خود با واکنش‌های زیادی همراه شد اما زمانی اهمیت دو چندان یافت که قرعه فوتبال در مشهد افتاد و قرار شد مسابقه فوتبال میان ایران و لبنان در چارچوب مقدماتی جام جهانی در مشهد با حضور زنان برگزار شود، اما در روز برگزاری مسابقه زنان نهتنها نتوانستند وارد ورزشگاه شوند، بلکه تجمع اعتراضی آنان در مقابل ورزشگاه مشهد به خشونت کشیده شد. تصاویری از پاشیدن افشانه فلفل بر صورت زنان معترض باعث خشم عمومی شد. در همین حال سخنان علمالهدی در فضای مجازی دوباره بازنشر شد و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و انتقادات به امام‌جمعه مشهد شدت یافت. در واکنش به انتقادات استاندار خراسان رضوی یعقوبعلی نظری در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی ورزشگاه امام رضا، اظهار کرد: «تصمیماتی که در خصوص بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان گرفته شده بود، استانی نبود. حضور تماشاگران به تصمیم ستاد ملی کرونا انجام شد و تعیین تعداد و ترکیب تماشاگران نیز بر عهده وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بود. آنچه به استان مربوط می‌شد، برگزاری مسابقه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده بود. در رسانه‌ها می‌خواهند حواشی ورزشگاه امام رضا(ع) را به نماینده ولی فقیه در استان نسبت دهند، در حالی که ایشان اصلا در آن‌ مقطع در استان حضور نداشت.»
 خطونشان حامیان علم الهدی 
اما از سوی دیگر حامیان امام جمعه مشهد نیز بیکار نبودند. برخی حامیان او با انتشار ویدئوهایی منتقدان را تهدید کردند و گفتند خط قرمز آنان علمالهدی است. همچنین ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که او در جلسهای نشسته و فردی اشعاری را در وصف او میخواند. 
پیش از این هم ویدئویی منتشر شده بود که نشان می داد فردی دست امام جمعه مشهد را می‌بوسد. این ویدئوها واکنشهای زیادی را در پی داشته است. بسیاری میگویند این شیوه بر خلاف سیره ائمه است. با این حال حامیان علمالهدی در مشهد تجمع حمایتی برای او برگزار کردند. 
روز پانزدهم فروردین جمعی از انصارالله مشهد در حاشیه جلسه تفسیر سوره مبارکه نور توسط آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی که طبق روال روزانه در حسینیه دفتر نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از امامجمعه مشهدالرضا(ع) بیان برخی مطالب غرض‌ورزانه و نابجا علیه وی در روزهای اخیر را محکوم کردند.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ابتدای سخنان خود و در واکنش به شعار جمع حاضر در حمایت از وی گفت: «اگرچه از محبت شما تشکر می‌کنم اما پیش از هر بحث دیگری باید این نکته را بگویم که من هرگز خود را لایق و شایسته این لطف نمی‌دانم زیرا محبت شما در اصل به خاطر عشق به ولایت اهل بیت(ع) است و ما کسی نیستیم. هر کلام ما در صورتی که به صحت و شان آن توجه نشود، می‌تواند ما را در پیشگاه عدل الهی شرمنده کند و بر همین اساس هر کس از عناصر انقلابی که خود را دغدغه‌مند می‌داند، باید هنگام صدور سخن به حلال و حرام الهی توجه داشته باشد و دقت کند که بیان او منتج به ضربه و آسیب به اسلام و انقلاب نشود. به پیروی از نص قرآن کریم که فرمود «قَالَ اِنَّما اَشکُو بَثِّی وَ حُزنِی اِلَی اللَّهِ» همه ما باید خود را در محضر الهی ببینیم و هر گله و شکایتی داریم، از پروردگار عالم دادخواهی کنیم زیرا در حال حاضر وحدت امت حزب‌الله و جامعه اسلامی بیش از هر مساله دیگری اهمیت دارد و دشمن به درستی دریافته که اگر بتواند وحدت ما را بر هم بزند، می‌تواند بر همه امورات‌مان مسلط شود؛ لذا همه شما باید هوشیاری و بصیرت خود را حفظ کنید و اجازه ندهید که این اختلاف سلایق منجر به بروز دشمنی و عداوت شود.»
تصاویر منتشر شده نشان میدهد یکی از افرادی در که در این تجمعات نقش فعالی داشته و شعارهای تندی علیه منتقدان سر داده است از جمله افرادی است که در حمله به کنسولگری عربستان در مشهد در دولت حسن روحانی نقش بسزایی ایفا می‌کرده است. 
با این حال به نظر میرسد که عصبانیت حامیان علمالهدی تنها از انتقادات مجازی نیست. ایسنا گزارش داده که در حاشیه سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری به مشهدالرضا(ع) یکی از چهرههای سیاسی در دیدار با رئیسی به بیان برخی انتقادات علیه علمالهدی پرداخته است. 
 حمایت نمایندگان خراسان
در همین حال نمایندگان استان خراسان نیز وارد میدان شدند. 17نفر از آنان روز گذشته با نوشتن نام های سراسر تعریف و تمجید از آیتالله علمالهدی از رهبری به خاطر انتصاب او بهعنوان نماینده ولی‌فقیه تشکر کردند. در نامه آنان آماده است: «مفتخریم که آیت‌الله سیّد احمد علم‌الهدی، آن امام بصیر و صبور مردم مشهد، فقیهی مجاهد و خبیر است که به قوّت و بصیرت، «عَلَم هدایت» را به دوش گرفته و مخلصانه و خستگی‌ناپذیر، بی‌خوف و واهمه از سرزنش بدگویان و بدخواهان دشمنان اسلام و انقلاب، لسان برّا و بیِّن حقّ در بزرگترین نمازجمعۀ سرزمین اسلامی‌مان و شیر شرزۀ میدان‌های دفاع از ولایت بوده و با تبیین و تحلیل‌های بصیرانه و فقیهانه‌اش در بزرگترین اجتماع هفتگی مشهد مقدّس، باعث ارتقای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در میان آحاد مردم و خصوصاً جامعۀ نخبگانی حوزه و دانشگاه شده است.»

عکس روز
خبر های روز