سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۲۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱

قیمت خودرو ترمز برید!

این در حالی است که قیمت خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ تا 40 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. دولت رئیسی نه‌تنها قرعه‌کشی خودرو را حذف نکرده، بلکه در بازار خودرو نیز شاهد افزایش قیمت خودروهای غیراستاندارد، بی‌کیفیت و کشنده هستیم.
روزنو :

قیمت خودرو ترمز برید!

روز نو :وعده‌های وزارت صمت درخصوص افزایش قیمت خودرو در سال جدید شکست خورد. علاوه بر آن پایین بودن کیفیت خودروها نیز انتقادهای زیادی را در پی داشته است. مخالفت با طرح واردات خودرو، تصادفات همیشگی که جان افراد را می‌گیرد و افشای برخی زد و بندها در تولید و توزیع خودرو باعث شده تا واسطه ها و دلال‌ها و مافیای خودرو فعال تر از همیشه شده‌اند و دلیل نابسامانی بازار خودرو همیت عوامل هستند؛ به‌گونه‌ای که اخیراً برخی مقامات پلیس انتقادها و افشاگری‌ علیه شرکت‌های خودروسازی و مافیای خودرو مطرح کرده‌اند.

این در حالی است که قیمت خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ تا 40 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. دولت رئیسی نه‌تنها قرعه‌کشی خودرو را حذف نکرده، بلکه در بازار خودرو نیز شاهد افزایش قیمت خودروهای غیراستاندارد، بی‌کیفیت و کشنده هستیم. برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که دو اتفاق لازم است در حوزه خودرو رخ دهد، یکی آزاد کردن واردات خودرو تا کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابند و مردم خودرو مناسب و امن سوار شوند و راهکار دیگر اینکه کارخانه‌ها خودروسازی که خودرو بی‌کیفیت تولید می‌کند تعطیل شوند. گفتنی است که رئیس‌جمهور و وزیر صمت چند بار وعده کاهش قیمت خودرو را داده‌اند ،اما آنچه در عمل در بازار دیده می‌شود افزایش قیمت خودرو است نه کاهش آن،شگفت آنکه قیمت پراید ، سمند، پژو و ... نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده اند. در این شرایط لازم است موضوع تولید خودرو و نحوه فروش آن با بهره‌گیری از کارشناسان و مدیران باسابقه پیشین صنعت خودرو بررسی و راهکار مناسب پیدا شود.

تسنیم: در حال حاضر مشاهده قیمت‌گذاری انواع خودرو‌ها در بازار نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ تا 40 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. برخی رسانه‌ها نیز از افزایش تا ۴۰ درصدی برخی خودرو‌های داخلی خبر داده‌اند. قیمت پراید نیز در آستانه ۲۰۰ میلیون قرارگرفته است.

سایت اقتصاد نیوز نوشته است که در بازار خودرو فعالان در حالی تأکید دارند شاهد تحرکات قیمتی هستند که حجم معاملات ضعیف و کساد توصیف می‌شود. قیمت محصول‌های ایران‌خودرو و سایپا هر دو در بازار یک گام به جلو حرکت کردند. به نظر می رسد بازار خود را با الگوی رفتاری دلار تطبیق داده و مسیر روبه‌جلو را انتخاب کرده، دلیل بنیادی مبنی برافزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی در بازار مطرح نیست و از منظر روانی قیمت‌ها بسیار تحت تأثیر اخبار و نوسانات قیمت دلار است.

خبرگزاری تسنیم نوشته است که مشاهده قیمت‌ها در بازار حکایت از آن دارد که پژو پارس مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۲۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که مدل ۱۴۰۰ این خودرو قیمت ۲۷۵ میلیون تومانی دارد.

علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز دیروز ۲۷۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده درحالی‌که مدل ۱۴۰۰ این محصول ۲۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. خودروی پژو ۲۰۷ دنده‌ای هم مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۳۸۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. اما مدل ۱۴۰۰ این خودرو ۳۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در محصولات سایپا نیز کوییک آر مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۱۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این تیبا ۲ نیز مدل ۱۴۰۱ با ۱۸۳ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۸۷ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. در خودرو‌های وارداتی نیز بلاتکلیفی آزادسازی واردات خودرو عاملی شده تا رکود در معاملات به وجود آید و خبری از خرید و فروش نباشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات قیمتی خودرو‌های وارداتی نسبت به داخلی نا چیز است و خبری از رونق معاملات در این خودرو‌ها نیست. سایت خبر آنلاین نیز با انتشار جدول زیر نوشته است که افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در روز گذشته شدت بیشتری گرفته به طوری که در بین خودروهای پراید مدل ۱۱۱ آن از ۱۸۹ میلیون تومان در روز یکشنبه دیروز به ۱۹۱ میلیون تومان رسیده است.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز