سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۵۲۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

مجلس به وظایف قانون‌گذاری و نظارتی خود عمل نمی‌کند

در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب یکی از دانشجویان از مقام رهبری درخواست کرد تا عنوان انقلابی بودن را از مجلس سیزدهم حذف کنند.
روزنو :

مجلس به وظایف قانون‌گذاری و نظارتی خود عمل نمی‌کند

روزنو :روز گذشته پیش از آغاز صحن علنی مجلس، محمدباقر قالیباف در جلسه‌ای غیرعلنی برای اولین بار نسبت به حواشی سفر خانواده‌اش به ترکیه واکنش نشان داد. قالیباف هدف از افشای این سفر را «پروژه تخریب» نامید و اظهار داشت که تا پایان این موضوع را دنبال می‌کند. در پایان نشست علنی، 233 نماینده در بیانیه‌ای از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواستند تا دست‌های پشت پرده که مجلس را تخریب می‌کنند شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد کنند. در ارتباط با کارکرد و کارنامه مجلس ستاره صبح گفت‌وگویی با محمود میرلوحی، عضو پیشین شورای شهر تهران و معاون حقوقی وزارت کشور در دولت اصلاحات انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب یکی از دانشجویان از مقام رهبری درخواست کرد تا عنوان انقلابی بودن را از مجلس سیزدهم حذف کنند. برخی اصولگرایان در واکنش به این موضوع جریان‌های دانشجویی اصولگرا را انحرافی خواندند، نظر شما چیست؟

جریانی در کشور به دنبال انحصار امام (ره)، انقلاب و اسلام است. متأسفانه جریان اصولگرا در دوران احمدی‌نژاد هم همین‌گونه عمل می‌کرد. این جریان خود را مالک انقلاب و کشور می‌داند و مدعی است هرکسی که مانند ما فکر نمی‌کند خارج از کشتی نظام نشسته است. عزیز جعفری فرمانده پیشین سپاه در اردویی در مشهد اظهار داشته که اصولگرایی یعنی اسلام، امام و انقلاب و هرکسی با اصولگرایی مخالفت کند یعنی با این‌ها مخالف کرده است. جریان اصولگرایی مکرر دچار مشکل مطلق‌گرایی و انحصار شده است؛ اما واقعیت این‌طور نیست! می‌شود انقلابی بود و موافق این جریان فکری نبود. شعار اصلی انقلاب 57 آزادی، استقلال، جمهوری و اسلام بود. این جریان با تریبون‌های متعدد خودش را به عنوان همه انقلاب معرفی می‌کنند. بهتر بود نمایندگان مجلس به جای واژه انقلابی از یک واژه سیاسی استفاده می‌کردند. متأسفانه انتظار دارند که سایرین در مقابل تصمیماتشان سکوت کنند و اظهارنظر نکنند. بسیار از مواضع این مجلس نه‌تنها توسط اصلاح‌طلبان بلکه توسط اصولگرایان هم نقد می‌شود. نمایندگان مجلس با کمک نظارت استصوابی روی کارآمدند و با گذشت دو سال کارنامه و دستاورد مشخصی ارائه ندادند. طرح صیانت دستاورد این مجلس شده است!

با توجه به همسو بودن مجلس و دولت به نظر شما چرا مصوبات مجلس از قاطعیت اجرایی برخوردار نیست؟ مشکل از شأن مجلس است یا عدم کارشناسی لوایح؟

متأسفانه امروز قوای کشور که در قانون اساسی 3 قوه تعریف‌شده عملاً به 6 قوه تبدیل‌شده است. تصور می‌کردند اگر مجلس، دولت، قوه قضاییه، سپاه، صداوسیما و شورای نگهبان با یکدیگر همسو شوند مسائل کشور حل خواهد شد؛ اما واقعیت این موضوع رخ نداد. مجلس سیزدهم نه‌تنها در رأس امور بلکه بخشی از امور هم نیست. شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و برخی شوراها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی با وظایف مجلس در حال موازی کاری هستند. مجلس فقط نام قانون‌گذاری را یدک می‌کشد. هنوز برخی‌ها در کشور امید دارند که می‌شود کشور را یکپارچه مدیریت کرد، اما واقعیت امر این‌طور نیست.

نمایندگان مجلس انتقادات به مجلس را هجمه می‌نامند و مدعی هستندپرژوه تخریب علیه شأن راه‌اندازی شده است، نظر شما چیست؟

متأسفانه به‌نوعی مسیر فرار روبه‌جلو صورت ‌گرفته است. هرچه که می‌گوییم با برچسب تخریب و هجمه آن را رد می‌کنند. ملاک سنجش مجلس در عملکرد و خروجی آن است نه صرفاً ادعاهایی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود. مشکلات کشور را نمی‌شود با شعار حل کرد. نمایندگان مجلس بدانند ماهیت رقیب انتقاد کردن است. نمی‌شود از جریان رقیب توقع تشویق و حمایت داشت. نمی‌شود در مقابل قانونی اقدام راهبردی برای لغو تحریم سکوت کرد، قانونی که باعث شده چوب لای چرخ مذاکرات احیای برجام گذاشته شود و تحریم‌های آمریکا بر جای خودش باقی بماند. شرایط اقتصادی کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازند و می‌گویند از ما انتقاد نکنید. نمی‌توان با گذشت دو سال از عمر مجلس و 8 ماه از عمر دولت ناکارآمد و شرایط بد اقتصادی موجود را به گردن مسئولان قبل انداخت. این سخنان مردم را قانع نمی‌کند مردم دیگر تاب این همه گرانی و افزایش قیمت‌ها را ندارند. نمی‌شود روی قله‌های فقر مردم شعار داد. جریان حاکم بپذیرد که با تک‌صدایی نمی‌توان 6 ابر چالش کشور را حل کرد. غیر از کرونا کشور دچار شش ابر چالش شده است. با دست‌فرمان شورای نگهبان و صداوسیما نمی‌توان از این مشکلات بیرون رفت.

به نظر شما آیا هیئت‌رئیسه مجلس در انتخابات سه‌ساله سوم تغییر می‌کند یا خیر؟

تغییر افراد در ساختار هیئت‌رئیسه مجلس تغییر در رویکردهای کلی آن ایجاد نمی‌کند. چند روز پیش آقای قطب‌آبادی گفته‌اند که به دنبال جمع‌آوری امضا برای عدم‌کفایت رئیس‌جمهور هستند که یکی دیگر از نمایندگان مجلس در پاسخ وی گفته خود شما با 13 هزار رأی به مجلس آمدید چطور مدعی عدم‌کفایت رئیس‌جمهور هستید؟ نمایندگان مجلس با کمک نظارت استصوابی به مجلس آمدند. نمی‌شود انتظار تغییر از این مجلس را داشت.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز