سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۵۲۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودروهایی که وارد خواهد شد

با ۲۵ هزار دلار چه ماشین‌هایی می‌توان وارد کرد؟

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ گزینه دیگری است که قیمت پایه آن از ۲۳ هزار و ۴۰۰ دلار شروع می‌شود. این سدان یک موتور قدرتمند ۲.۵ لیتری ۱۹۱ اسب بخاری با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک دارد.
روزنو :

با ۲۵ هزار دلار چه ماشین‌هایی می‌توان وارد کرد؟

روزنو :در لیست بلندبالای شرکت تویوتا، سه مدل را می‌توان با هزینه زیر ۲۵ دلار تهیه کرد. مناسب‌ترین آن‌ها یاریس iA مدل ۲۰۲۰ است که برای خریدار ۱۶ هزار و ۸۴۰ دلار هزینه بر می‌دارد. این سدان به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با توان ۱۰۶ اسب بخار مجهز شده است و در هر صد کیلومتر به شکل ترکیبی ۶.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو با حساب تعرفه احتمالی ۶۰ درصدی، حدود ۸۰۵ میلیون تومان برای وارد کننده آب می‌خورد.

طرح واردات خودرو پس از فراز و نشیب‌های فراوان، حالا به مرحله تصویب نهایی و اجرا رسیده است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه گفته که کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده اند، دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند، بدون سقف وارد کند؛ بنابراین در گام اول دولت محدودیتی برای میزان واردات خودرو ندارد.

، اما چالش برانگیزترین بخش طرح، حجم موتور و سقف قیمتی بود. در ابتدا نمایندگان مجلس اعلام کردند که در تنظیم آئین نامه واردات خودرو، سقف قیمت ۷ هزار دلاری و حجم موتور ۱۰۰۰ سی سی در نظر گرفته شده است. این مسئله انتقاد و واکنش‌های تندی به دنبال داشت، تا جایی که وزیر صمت تهدید به استیضاح شد.

اما حالا جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت می‌گوید که این شرایط تغییر کرده است. طبق گفته او سقف قیمتی به ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار و حجم موتور به ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی تغییر کرده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که فضا برای واردات خودرو‌های پرطرفدار کره‌ای و فرانسوی فراهم می‌شود.

در مورد تعرفه نیز معاون وزیر صنعت عدد ۴۰ تا ۷۵ درصد را اعلام کرده است. اما نسبت محاسبه تعرفه به قیمت خودروی وارداتی بستگی دارد. بدین شکل که واردکننده یک خودروی ۷ هزار دلاری، باید معادل ۴۰ درصد آن را تعرفه بپردازد. اما اگر این خودرو قیمت ۲۵ هزار دلاری داشته باشد، وارد کننده باید سقف تعرفه یعنی ۷۰ درصد را پرداخت کند، که چیزی در حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار برای وارد کننده آب می‌خورد.

ارزان‌ترین خودرویی که از کمپانی هیواندی می‌توان در بازه قیمتی زیر ده هزار دلار خریدای کرد، هاچ بک اقتصادی گرند i۱۰ است. این محصول که به پیشرانه ۱.۲ لیتری تجهیز شده است، مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آن قیمتی بین ۹ هزار و ۱۰۰ دلار تا ۱۰ هزار دلار دارد. اگر یک تعرفه ۵۰ درصدی هم برای آن در نظر بگیریم. این هاچ بک شهری را می‌توان حداکثر با ۱۵ هزار دلاری، معادل ۴۵۰ میلیون تومان به جاده‌های ایران رساند.

گزینه دوم هیوندای اکسنت ۲۰۲۱ است. سدانی جذاب که به یک موتور ۱.۶ لیتری مجهز است. این پیشرانه قادر به تولید توانی معادل ۱۲۱ اسب بخار است. قیمت پایه این سدان نیز از ۱۵ هزار و ۳۹۵ دلار شروع می‌شود و به ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار ختم می‌شود. با حساب تعرفه ۶۰ درصدی مدل پایه ۲۴ هزار و ۶۲۹ دلار و مدل فول آپشن ۳۱ هزار و ۲۰۰ دلار آب می‌خورد. این مقدار با حساب دلار ۳۰ هزار تومانی بین ۷۳۸ تا ۹۳۶ میلیون تومان برای وارد کننده هزینه بر می‌دارد.

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ گزینه دیگری است که قیمت پایه آن از ۲۳ هزار و ۴۰۰ دلار شروع می‌شود. این سدان یک موتور قدرتمند ۲.۵ لیتری ۱۹۱ اسب بخاری با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک دارد. یک مدل قدرتمندتر نیز با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار نیز وجود دارد که بالاتر از سقف اعلامی آئین نامه واردات خودرو است. اما همان مدل پایه را با تعرفه ۷۰ درصدی و با قیمت یک میلیارد و ۱۹۳ میلیون تومان وارد کرد.

النترا ۲۰۲۰ دیگر محصول هیوندای است که قیمت مدل پایه آن از ۱۹ هزار دلار شروع می‌شود. مدل فول آپشن آن هم حدود ۲۳ هزار دلار قیمت دارد. این سدان نیز در مدل پایه یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۴۷ اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک دارد. هر چند مدل‌هایی با دو موتور ۱.۶ لیتری و ۱.۴ لیتری توربو شارژ نیز برای وارد کنندگان در دسترس است که قیمتی ما بین ۱۹ هزار دلار تا ۲۳ هزار دلار دارند. به نظر می‌رسد که این خودرو نیز مشمول تعرفه ۶۰ تا ۷۰ درصدی شود.

گزینه آخر هم از این کمپانی کره ای، هیوندای کونا یک مینی اس یو وی است. مدل پایه این خودرو با موتور ۱ لیتری T-GDI Smartstream بنزینی ۱۱۸ اسب بخاری تجهیز شده است. قیمت مدل پایه از ۲۱ هزار و ۶۸۵ دلار شروع می‌شود و از امکانات قابل قبولی برخوردار است.

در لیست بلندبالای شرکت تویوتا، سه مدل را می‌توان با هزینه زیر ۲۵ دلار تهیه کرد. مناسب‌ترین آن‌ها یاریس iA مدل ۲۰۲۰ است که برای خریدار ۱۶ هزار و ۸۴۰ دلار هزینه بر می‌دارد. این سدان به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با توان ۱۰۶ اسب بخار مجهز شده است و در هر صد کیلومتر به شکل ترکیبی ۶.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو با حساب تعرفه احتمالی ۶۰ درصدی، حدود ۸۰۵ میلیون تومان برای وارد کننده آب می‌خورد.

گزینه دیگر این شرکت مشهور ژاپنی، تویوتا C-HR مدل ۲۰۲۲ است که نسخه پایه آن ۲۴ هزار و ۱۳۰ دلار قیمت خورده است. این کراس اوور ساب کامپکت یک موتور ۲ لیتری با توان ۱۴۴ اسب بخار دارد که گزینه وسوسه کننده‌ای برای خریداران ایرانی به حساب می‌آید.

علاوه بر این ۴ مدل تویوتا کرولا از جمله کرولا سدان پایه، کرولا کراس، کرولا هاچ بک و کرولا هیبریدی نیز وجود دارد که کف قیمت آن‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ هزار و ۴۲۵ دلار بدون تعرفه هزینه دارد. گران‌ترین نسخه نیز کرولا هیبریدی است که ۲۴ هزار و ۵۰ دلار قیمت خورده است. مدل هاچ بک ۲۱ هزار و ۱۶۵ دلار و نسخه کراس آن نیز ۲۲ هزار و ۴۴۵ دلار قیمت دارد. نسخه پایه کرولا یک موتور ۱.۸ لیتری با ۱۳۹ اسب بخار قدرت دارد. مدل کراس نیز به یک پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر قدرت ۱۶۹ اسب بخار تجهیز شده است و مدل هاچ بک نیز از یک موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۶۸ اسب بخار بهره می‌برد. مدل هیبریدی نیز که گران‌ترین نسخه است یک موتور ۲ لیتری با توان ۱۲۱ اسب بخار دارد.

مزدا ۳ از آن دسته خودرو‌هایی است که از دهه هشتاد وارد ایران شد و هنوز هم جز پرطرفداران‌ترین‌ها است که آخرین مدل آن سال ۱۳۹۸ به فروش رسید. اما حالا نسخه پایه ۲۰۲۲ آن با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۱۶۵ دلار و مدل ۲.۵ لیتری آن با قیمت ۲۳ هزار و ۱۱۵ دلار در دسترس است.

البته کمپانی مزدا یک کراس اوور زیر ۲۵ هزار دلار دارد. در واقع CX-۳۰ مدل ۲۰۲۲ گزینه دیگر این شرکت است که نسخه پایه آن ۲۳ هزار و ۷۲۵ دارد قیمت خورده است. این کراس اوور به یک پیشرانه قدرتمند ۲.۵ لیتری با توان ۱۸۶ اسب بخار مجهز است و اگر در لیست واردات قرار بگیرد، احتمالا بالاترین نرخ تعرفه یعنی ۷۰ درصد را خواهد داشت.

برگردیم به کره جنوبی و کمپانی کیا که طرفداران بسیاری در ایران دارد. این شرکت برای ما دو پیشنهاد جالب توجه دارد. اولین پیشنهاد، کراس اوور سلتوس است که نسخه پایه آن ۲۲ هزار و ۵۹۰ دلار قیمت خورده و به یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار مجهز است.

گزینه دوم نیز کیا سول، یک هاچ بک جمع و جور با قیمت متوسط است. کیا برای نسخه پایه این خودرو ۱۹ هزار و ۲۹۰ دلار در نظر گرفته است و موتور ۲ لیتری با توان ۱۴۷ اسب بخار را روی آن سوار کرده است.

ایمپرزا یک پیشنهاد خوب از سوی کمپانی ژاپنی سوبارو است که نسخه استاندارد آن با قیمت ۱۸ هزار و ۷۹۵ دلار عرضه شده است. این سدان یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۵۲ اسب بخاری مجهز شده است و قیمت نهایی آن با تعرفه ۶۰ درصدی، در ایران ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز