ادامه جدال برسر کیفیت خودروی داخلی
روز نو:تقریباً هر دو سه روز یکبار، یک آتشسوزی یا انفجار خودرو داریم. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور دیروز نسبت به اظهارات عجیب مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس واکنش نشان داد و از نمایندگان مجلس و مسئولان خواست به منافع ملی و امنیت مردم فکر کنند.
میرسلیم در جایگاههای اشتباه
بیشترین شهرت مصطفی میرسلیم در جامعه پیش از ورود او به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 96، چهار سال وزارت ارشاد دولت سازندگی بود؛ وزارتی که به گمان اهالی فرهنگ نه سازنده بود و نه فرهنگی. میرسلیم تا زمان وزارت ارشاد فقط یک کتاب آنهم با عنوان «احتراق موتورهای درونسوز» منتشر کرده بود و همانطور که از عنوانش پیداست هیچ ارتباطی با مقوله اداره فرهنگ ندارد؛ اما میرسلیم علاوه بر سمتهای سیاسی سالها در صنعت خودروسازی نیز فعالیت داشته است و این روزها که صدای اعتراض منتقدان به عملکرد خودروسازیها بلند شده، منتقدان او را از عوامل وضعیت امروز صنعت خودرو در ایران میدانند. در ماههای اخیر که انتقادات از عملکرد خودروسازان داخلی شدت گرفته است میرسلیم با اظهاراتش به دفاع از عملکرد این صنعت پرداخته و همین موضوع باعث شده بیشتر منتقدان این نماینده مجلس را بیشتر در جبهه خودروسازان بدانند. «تولید خودروهای داخلی در طول چند سال گذشته، لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را درآورده است» و «انتقادات از خودروسازی برای بدبین کردن مردم است.» نمونههایی از این اظهارات است.
باز نشدن ایربگ 100دستگاه خودرو چیزی نیست!
از دیگر اظهارات میرسلیم پاسخ به پلیس راهور درباره ایربگ خودروها بود. مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی در ماههای گذشته به انتقاد از ایمنی پایین خودروهای داخلی مثل باز نشدن ایربگ آنها در زمان تصادفات پرداخته بودند. این موضوع باعث شد میرسلیم به دفاع از خودروسازیها برخیزد. میرسلیم میگوید: «افرادی که مدعی باز نشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مهآلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمیکند و بعد مدعی باز نشدن ایربگها میشود.» او این ادعا را نیز مطرح کرده است که «به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. باز نشدن ایربگ ۱۰۰خودرو بین ۹۰۰هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.»
مدافعین صنعت خودرو از آن سود و منفعت دارند
این اظهارات اما دیروز واکنش سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور را به دنبال داشت. او به خبرگزاری تسنیم گفت: «به نظر بنده این اظهارنظرها به این خاطر است که این افراد در بحث خودرو سود و منفعت دارند البته این شخص را نمیدانم اما تعداد زیادی از این اشخاص در موضوع خودرو، محل درآمد دارند یا کارخانهدار هستند.» رئیس پلیس راهور از نمایندگان مجلس و سایر افرادی که در این حوزه صحبت میکنند، خواست، منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند.
هر دو سه روز یکبار آتشسوزی یا انفجار خودرو داریم
او افزود: «ما بهعنوان پلیس، همهروزه شاهد تصادفات هستیم، تقریباً هر دو تا سه روز یک بار، یک آتشسوزی یا انفجار خودرو داریم و واقعاً نمیپذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم زیرا مردم نگران میشوند اما این اتفاقات هر روزه روی میدهد.» هادیانفر با تأکید بر اینکه ایمنی نباید بهصورت صوری و باید واقعی باشد، گفت: «ایمنی و کیفیت باید بهصورت واقعی در تولیدات بالا برود هر چند که ما خودروی ملی نداریم، اگر کسی بگوید خودروی ملی داریم، حرف اشتباهی زده است و ما در کشور کار مونتاژ را انجام میدهیم.» رئیس پلیس راهور با اشاره به دستهبندی صنعت خودرو و اینکه در دنیا سه دسته در صنعت خودرو فعالیت دارند، متذکر شد: «یک دسته تولیدکننده، مبتکر و خلاق هستند، دسته دیگر مانند صنعت خودرو در چین، کپیکار بوده و کار شبیهسازی را انجام میدهند و دسته سوم نیز مونتاژکار بوده و قطعات را کنار هم مونتاژ میکنند که کشور ما نیز در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری و ما این بود که در این سالها تولیدکننده میشدیم، برای ما که توانایی تولید موشک را داریم، واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست.» او ادامه داد: «ما خودروهای ناایمن را بر اساس تحلیل تصادفات، دستهبندی میکنیم. البته برخی میگویند چرا پلیس تازه درباره خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است که مجدداً باید یادآور بشوم که ما این موضوعات را از اواخر سال ۹۸ متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد؟ تمام مستندات در این رابطه وجود دارد، آن زمان مدیرعامل وقت سایپا نزد من آمد و گفت که روزانه ۴۰۰دستگاه پراید تولید میکنند یعنی در واقع کارخانه با تولید پراید میچرخید که ما گفتیم باید تولید پراید متوقف شود که با پیگیریهای صورت گرفته از دولت وقت، معاون اول، وزارت و وزیر صنعت، تولید پراید متوقف شد.»
سه ورق لایه غیرایمن جای فولاد
هادیانفر با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما تولید خودروی ملی است که به آن افتخار کنیم، اضافه کرد: «در وهله بعد به دنبال این هستیم که کیفیت و ایمنی خودروهایی که هماکنون مونتاژ یا وارد میشود، بالا برود، بهطور مثال چرا از فولاد کمکربن استفاده نمیکنیم و از ورق سه لایه غیرایمن استفاده میکنیم که خودرو در هر حالت تصادف چه با زاویه مناسب چه غیرمناسب، مچاله میشود و سرنشینان در آن گرفتار میشوند.»
رئیس پلیس راهور در ادامه به توجیه میرسلیم درباره باز نشدن ۱۰۰ایربگ از میان ۹۰۰هزار خودروی تولید شده پرداخت و ناچیز بودن این رقم از سوی وی را نیز ناشی از عدم اطلاعات کافی دانست و گفت: «فقط در یک پارکینگ تصادفات، ۱۰۷دستگاه خودرو وجود داشت، از میان این ۱۰۷دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷دستگاه خودرو باز نشد، یعنی حدود ۹۰درصد ایربگها عمل نمیکند و ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم.» این مقام انتظامی ادامه داد: «ایربگ راننده در تمام دنیا تابع دستی کردن و قفلی نیست و ایربگ راننده در تمام دنیا در صورت تصادف باید باز شود اما در برخی از خودروها این امکان وجود دارد که ایربگ سرنشین کنار راننده باز یا قفل باشد.» او یادآور شد: «زمانی فردی گفت که تست کِرش باید بهصورت نرمافزاری درست شود البته این رؤیاست و شدنی نیست؛ تست کرش باید واقعی باشد و خودرو از زاویههای مختلف در سوانح تست شود، من نیز در رسانه گفتم که اگر میخواهید بدانید که تست کرش عمل میکند یا خیر، به قبرستان خودروها بروید و وضعیت خودروهای تصادفی را ببینید که با زاویههای مختلف اعم از جلو یا عقب تصادف کرده یا واژگون و له شدند.» هادیانفر با تأکید بر اینکه تمام حرف ما این است که کیفیت و ایمنی خودرو ارتقا یابد، گفت: «کیفیت و ایمنی چه برای خودرویی که از خارج وارد میشود و چه خودرویی که مونتاژ داخل است، باید ارتقاء پیدا کند.» در این میان آنچه وضعیت میرسلیم را جالب میکند این است که چهرهای سیاسی که اگرچه قرار بود توسط بنیصدر نخستوزیر ایران شود، با یک کتاب فنی شده بود وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، چگونه طی بیش از دو دهه غیبت از فضای سیاسی، ناگهان در قامت یک مدافع سرسخت شرکتهای خودروسازی ظاهر میشود و این وجه از عملکرد او بیشتر از شخصیت سیاسیاش- که بهتازگی در قامت نماینده مجلس پیداکرده- پررنگ میشود؟ سؤالی که البته افکار عمومی پاسخش را با اعلام عضویت میرسلیم در هيات مديره بسيارى از شركتهاى وابسته به صنعت خودروی از جمله مركز تحقيقات موتور (که متعلق به خود اوست) از سوی رسانهها پیدا کردند.