سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۳۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

کدام خودرو‌ها با احیای برجام سی درصد ارزان خواهند شد؟

همزمان با انتشار اخبار ضدونقیضی در خصوص برجام، نوسانات قیمتی در بازار خودرو به حداقل رسیده و خریدوفروش نیز در این بازار قفل شده است.
روزنو :

کدام خودرو‌ها با احیای برجام سی درصد ارزان خواهند شد؟

روزنو :یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تا زمانی که برجام اثرات ضدِتورمی در کشور نشان دهد حداقل یک تا دو سال طول خواهد کشید و بنده بعید می‌دانم که اصلاً ما به آن نقطه برسیم.

همزمان با انتشار اخبار ضدونقیضی در خصوص برجام، نوسانات قیمتی در بازار خودرو به حداقل رسیده و خریدوفروش نیز در این بازار قفل شده است.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار قرن نو در خصوص تأثیر برجام بر بازار خودرو گفت: در حال حاضر سه دسته خودرو در بازار داریم که عبارت‌اند از خودروهای تولید داخل مانند سمند، تیبا، کوییک و غیره و یک سری خودرو مونتاژ داخل داریم مانند دیگنیتی، هایما، جک و غیره که از چین وارد می‌شوند و در داخل کشور مونتاژ می‌شوند و در این بین یک سری خودرو وارداتی داریم که چهار سال از واردشدن آن‌ها به کشور می‌گذرد. رفتار هریک از این‌ها در قبال برجام متفاوت است.

کاکایی در ادامه گفت: در خصوص خودروهای وارداتی به محض اینکه برجام امضا شود و از فردا تبادلات آزاد شود قیمت‌ها در این بازار افت خواهد کرد. در چهار سال گذشته، بررسی قیمت‌ خودروهای وارداتی حاکی از حباب سی‌درصدی است و اضافه بر کاهش ارزش ریال، قیمت این خودروها بالا رفته و در نتیجه زمانی که خودرو‌های جدید به بازار می‌آیند بدیهی است که آن حباب خواهد ترکید و در نتیجه حداقل می‌توان انتظار کاهش سی‌درصدی قیمت‌ را در این قبیل خودروها داشت.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: در خصوص خودروها چینی تولید داخل، اگر دلار پایین آید قیمت این خودرو نیز کاهش خواهد یافت؛ اما اگر دلار پایین نیاید قیمت این خودرو نیز پایین نخواهد آمد؛ حتی اگر مشتری در بازار نداشته باشد قیمت خودروهای چینی بالای هفتصدمیلیون تومان تقریباً در بازار آزاد است و در نتیجه با وقوع برجام، نوسان چشمگیری نخواهد داشت مگر اینکه دلار ریزش کند.

وی در ادامه افزود: در خصوص خودروهای تولید داخل مانند سمند، دنا و تیبا شاید کمی کاهش داشته باشیم اما نمی‌تواند این کاهش قیمت چشمگیر باشد مگر اینکه ارزش ریال بالا رود.

امیرحسین کاکایی در ادامه افزود: در حال حاضر نزدیک به شش ماه است که بازار در رکود است؛ اما قیمت‌ها در بازار خودرو بالا می‌رود. در نتیجه برجام شاید فشار فروش بیاورد و بازار راکدتر شود؛ اما قیمت پایه این خودروها تغییر نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که برجام اثرات ضدِتورمی در کشور نشان دهد حداقل یک تا دو سال طول خواهد کشید و بنده بعید می‌دانم که اصلاً ما به آن نقطه برسیم. این سه سناریو زمانی برای بازار خودرو اجرایی می‌شود که برجام به‌طور کامل اجرا شود؛ به این معنا که درآمد ارزی بالا رود و تبادلات تجاری از سر گرفته شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر این اتفاقات رخ ندهد و تنها اعلام شود که برجام امضا شده است بازار چه واکنشی نشان خواهد داد؛ گفت: بازار به‌طور هیجانی چند روز کاهش قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد و این هیجانات را دلالان تزریق می‌کنند و مردم عادی که سال‌ها پول‌های خود را در بازار خودرو گذاشته‌اند با قیمت‌های پایین، خودروهای خود را می‌فروشند و دلالان که در ابتدا خریدار بو‌ده‌اند دو تا سه ماه دیگر خودروها را با قیمت‌ها بالاتر می‌فروشند.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز