سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۳۶۸۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
نتیجه مذاکرات احیای برجام همچنان در کُما؛

اختلاف نظر دوباره ایران و آمریکا در مذاکرات / احتمال نشست در سطح وزیران خارجه برای امضای توافق!

مقامات مطلع از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به بلومبرگ گفته‌اند، امریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی برای احیای این توافق اختلاف دارند و احتمالا برای حل و فصل این اختلافات چند هفته زمان نیاز باشد.
روزنو :

اختلاف نظر دوباره ایران و آمریکا در مذاکرات / احتمال نشست در سطح وزیران خارجه برای امضای توافق!

روزنو :امیرعبداللهیان گفت: «چنانچه بررسی‌های ما به به نقطه مطلوب برسد، گام بعدی جمع شدن و حضور وزرای خارجه در وین برای جمع‌بندی گفتگوها و توافقات است.» اما از سوی دیگر امانوئل مکرون روز جمعه ۴ شهریور در حاشیه سفر به الجزایر درباره شانس موفقیت احیای برجام گفت که «اکنون توپ در زمین ایران است.»

مقامات مطلع از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به بلومبرگ گفته‌اند، امریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی برای احیای این توافق اختلاف دارند و احتمالا برای حل و فصل این اختلافات چند هفته زمان نیاز باشد.

متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای خارج کردن مذاکرات احیای برجام از بن‌بست خوش بینی‌ها برای دستیابی به توافق را افزایش داده است. ایران و آمریکا پاسخ‌های خود را به این متن ارائه کرده‌اند. آمریکا روز چهارشنبه پاسخ خود را به نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه کرد.

گفتگو‌ها برای احیای برجام از نزدیک توسط شرکت‌ها و تجار نفت و گاز دنبال می‌شود. جنگ اوکراین و کاهش صادرات انرژی روسیه به اروپا باعث افزایش قیمت انرژی در جهان و افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی و تورم شده است.

احیای توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران می‌تواند باعث ورود میلیون‌ها بشکه نفت تولیدی ایران به بازار شود.

روزنامه فایننشال تایمز روز گذشته نوشت، توافق هسته‌ای جدید می‌تواند صادرات ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت ایران یعنی معادل حدود ۵ درصد کل عرضه اوپک را احیا کند و نگرانی معامله‌گران از کمبود را، در حالی که اروپا تحریم‌ها علیه نفت خام روسیه را تشدید می‌کند، کاهش دهد. به نوشته این روزنامه، ایران حجم زیادی از نفت خام را در تانکر‌ها روی دریا ذخیره کرده است.

از سوی دیگر رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید احیای توافق برجام به ایران بستگی دارد. امانوئل مکرون روز جمعه ۴ شهریور در حاشیه سفر به الجزایر درباره شانس موفقیت احیای برجام گفت که «اکنون توپ در زمین ایران است.»

رئیس جمهوری فرانسه پیشتر با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرده بود. مکرون گفت که سرنوشت احیای برجام به ایران بستگی دارد و حتی اگر همه چیز را حل نکند، مفید خواهد بود.

همزمان با اظهارات رئیس جمهوری فرانسه، حسین امیرعبداللهیان که به تور آفریقایی رفته است در تانزانیا با اشاره به دریافت پاسخ آمریکا، از «بررسی و آنالیز دقیق آخرین متنی که روی میز قرار دارد» خبر داد و افزود: «ما روی مسائل باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران باقی مانده باشد و آن‌ها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعا‌های برخاسته از محیط ناامن کننده اسرائیل را تکرار کنند.»

او همچنین با اشاره به آخرین تلاش‌هایی که برای جمع‌بندی مذاکرات احیای برجام صورت گرفته ابراز امیدواری کرد که موضوع بازگشت همه طرف‌ها به توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران به مرحله نهایی برسد. وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصویری هم از نشست پایانی احتمالی برای اعلام حصول برجام به تصویر کشید و افزود: «چنانچه بررسی‌های ما به به نقطه مطلوب برسد، گام بعدی جمع شدن و حضور وزرای خارجه در وین برای جمع‌بندی گفتگو‌ها و توافقات است.»

خبرهای مرتبط
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز