سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۴۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱

وزیر صمت زیر تیغ استیضاح؛ فاطمی امین استعفا می‌دهد؟

شايد اگر مجلسي‌ها طبق روال خود عمل کرده و وزير صمت را در موعد مقرر خود استيضاح مي‌کردند اين مقدار زمان نيز هدر نمي‌رفت و وزيري جديد با برنامه و کارآمدي بيشتر روي کار مي‌آمد.
روزنو :

وزیر صمت زیر تیغ استیضاح؛ فاطمی امین استعفا می‌دهد؟

شجاعي: هواي روابط ميان مجلس و دولت چندان آفتابي نيست و هرچند که روساي قوا در ظاهر اختلافي با يکديگر ندارند و نظر يکديگر را نيز حمايت مي‌کنند؛ اما وقتي در عمق مساله وارد شويم خواهيم ديد که روابط ساکنين پاستور با بهارستان‌نشينان آنقدرها هم صميمي نيست. نگاهي به رويکردهاي نمايندگان طي شش ماهه گذشته به عملکرد وزراي دولت به خوبي نشان مي‌دهد، برخلاف آنکه به نظر مي‌رسيد دولت و مجلس سال‌ها بدون مشکل با يکديگر تعامل خواهند کرد؛ نوع روابط چندان هم مطلوب نيست و اگر نباشد برخي لابي‌گري‌ها در پشت صحنه شايد اتفاقات ديگري رخ دهد که اين اختلافات ميان دولت و مجلس را آشکار کند. چه اينکه مجلس نشان داده که در قبال عملکرد وزراي دولت چندان مماشات ندارد و اگر وزيري آنطور که بايد و شايد عملکرد درستي در حيطه اختيارات خود نداشته باشد بدون اغماض مورد سوال و در نهايت استيضاح و برکناري قرار خواهد گرفت. کاري که به وضوح شاهد بوديم مجلس يازدهم در قبال حجت‌ا... عبدالملکي وزير پيشن تعاون، کار و رفاه اجتماعي انجام داد و بدون هيچ اغماضي تنها پس از گذشت 9 ماه وي را استيضاح و راي به خروجش از دولت داد. البته در همان اثنا صحبت سوال از وزير صمت و گمانه‌زني‌ها براي استيضاح وي نيز مطرح بود که از سوي دولتي‌ها چندان جدي گرفته نشد، اما نمايندگان مجلس در هفتم تيرماه سال جاري با جمع آوري امضاهاي متعدد و ارائه آن به هيأت رئيسه خواهان اعلام وصول استيضاح سيدرضا فاطمي امين وزير صمت شدند، اما در آن زمان محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس از جلسه خود با رئيس جمهور و تجديد نظر براي اين وزارتخانه و تفکيک آن به 2 وزارتخانه و معرفي 2 وزير خبر داد. در همين راستا نيز مقرر شد تا 60 روز براي تحقق اين مهم به دولت وقت داده شود. هر چند که در همان زمان نيز بسياري از نمايندگان اين مساله را مطرح کردند که اگر در پايان مهلت مقرر 60روزه دولت مطابق با آنچه وعده داده عمل نکند مجلس مجددا پروژه استيضاح فاطمي امين را کليد خواهد زد، اما برخلاف آنچه پيش‌بيني مي‌شد نه تنها در اين راه عزمي از سوي دولت مشاهده نشد؛ بلکه در همان مقاطع سخنگوي دولت از عدم تغييرات در دولت خبر داد و علنا مساله تفکيک وزارت صمت و معرفي دو وزير را کان لم يکن کرد. اين در حالي است که نمايندگان از تک و تا ننشستند و جسته و گريخته اين مساله را يادآور مي‌شدند تا اينکه در روز راي اعتماد به صولت مرتضوي به عنوان وزير پيشنهادي کار؛ هيأت رئيسه استيضاح وزير صمت را که پيش از اين کليد خورده بود اعلام وصول کرد.

مجلس مصمم؛ احتمال استعفاي وزير

شايد اگر مجلسي‌ها طبق روال خود عمل کرده و وزير صمت را در موعد مقرر خود استيضاح مي‌کردند اين مقدار زمان نيز هدر نمي‌رفت و وزيري جديد با برنامه و کارآمدي بيشتر روي کار مي‌آمد. اما تعامل دولت و مجلس باعث شد تا فاطمي امين دوماهي بيشتر وزير بماند. اما به نظر مي‌رسد که صبر بهارستان نشينان تمام شده و مصمم به استيضاح وزير صمت هستند. چه اينکه در جريان راي اعتماد به وزير پيشنهادي کار اين پالس را به دولت فرستادند که ديگر زمان مدارا به پايان رسيده است. چندي پيش نيز قاليباف انتقادات تندي را خطاب به اوجي وزير نفت مطرح کرد. اين در شرايطي است که حال همه منتظر رويکرد دولت در قبال استيضاح وزير صمت هستند. آنچه از نوع نگرش دولت به مساله استيضاح برمي‌آيد اينکه رئيسي و اطرافيانش چندان خوش ندارند که استيضاحي در کارنامه اين دولت ثبت شود و بدين جهت اگر طي روزهاي آينده شاهد استعفا و کناره‌گيري فاطمي امين به هر دليلي بوديم جاي چندان تعجبي ندارد، چراکه دولت از زمان مقرر براي تغييرات استفاده نکرده و بعيد به نظر مي‌رسد که در اين مدت نيز به سمت تفکيک وزارتخانه و معرفي 2 وزير برود .

استيضاح به معناي عزل نيست

نماينده مردم اردبيل درخصوص اعلام وصول استيضاح وزير صمت در صحن علني، اظهار داشت: براساس آيين‌نامه مجلس اگر تعداد امضاءکنندگان استيضاح بيش از 10 نفر باشد، هيات رئيسه بايد آن را به کميسيون تخصصي مربوطه ارجاع دهد. در خصوص استيضاح وزير صمت هم با توجه به اينکه مهلت دو ماهه‌اي که داده شده بود به اتمام رسيده، مجددا اين استيضاح به جريان افتاد. صديف بدري درخصوص علت ارجاع مجدد به کميسيون و بعد به صحن گفت: در خصوص استيضاح قبلي، دولت يک مهلت دو ماهه از مجلس گرفت و بر همين اساس استيضاح بايد روند جديد را طي مي‌کرد که مجددا درخواست استيضاح امضا و به هيات رئيسه تحويل داده شد و توسط هيات رئيسه به کميسيون ارجاع شد و اکنون با پايان مهلت قانوني در صحن علني اعلام وصول شده است. وي درخصوص اصرار نسبت به اين استيضاح با گذشت 3 ماه، افزود: برداشت شخصي من اين است که دغدغه‌هاي استيضاح‌کنندگان در حوزه ماموريت‌هاي وزارت صمت هنوز مرتفع نشده است و مردم هم دغدغه‌هايي در حوزه کاري وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند که هنوز پابرجاست. اين نماينده امضا کننده استيضاح بيان کرد: برنامه‌هايي که وزير صمت ارائه کرده بود، عملي نشده است و ما در حوزه خودرو اقدامات عملياتي از ايشان نديديم. در حوزه مديريت بازار هم مي‌گويند قيمت تمام شده بالاست، خودروي مشابه 10 ساله خارجي قيمتش نصف اين قيمتي است که اين‌ها توليد مي‌کنند آن هم با اين کيفيت. بالاخره اين‌ها خواسته و دغدغه مردم است و بايد اين‌ها را جواب بدهند، چراکه حرف‌هايي که زده بودند و برنامه‌هايي که نوشتند، محقق نشده است. بدري تصريح کرد: البته اين استيضاح و امضاي ما هم به معناي عزل ايشان نيست، ايشان بايد بيايد به نمايندگان توضيح بدهد و اگر مجلس قانع شد و صلاح دانست، به وزير رأي اعتماد مجدد مي‌دهد و اگر قانع نشد هم که استيضاح مي‌شود.

 

منیع:آرمان ملی

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز