سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۴۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱

زمزمه بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی‌ها!

گل علیزاده در ادامه اظهار کرد: بدیهی است که تولید و مصرف بنزین در کشور باید مدیریت شود و اگر در ادامه تقاضا از عرضه و تولید پیشی بگیرد، باید بنزین منطبق با استاندارد را وارد کرد.
روزنو :

زمزمه بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی‌ها!

روزنو :پس‌ازآنکه آمریکا و اروپا در سال 90 تحریم نفتی علیه ایران اعمال کردند، دولت احمدی‌نژاد برای مقابله با تحریم، باجان مردم بازی کرد و اقدام به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی نمود. کارشناسان و صاحب‌نظران در آن زمان هشدار دادند که این بنزین به دلیل سرب بالایی که دارد برای سلامت افراد جامعه خطرناک است. با این وجود دولت پوپولیستی احمدی‌نژاد بنزین آلاینده پتروشیمی تولید کرد و به «ریه»مردم تزریق کرد. پس از روی کار آمدن دولت روحانی و به دست گرفتن سکان وزارت نفت توسط بیژن نامدار زنگنه، روند تولید بنزین پتروشیمی‌ها متوقف شد و بنزین یورو 4 و 5 تولید شد درنتیجه هوای شهرها بهبود یافت. همچنین در دولت قبل علاوه بر تأمین بنزین پاک، بنزین مازاد نیز صادر می‌شد. اکنون مدتی است که به دلیل کمبود بنزین استاندارد زمزمه تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد آلودگی هوا بیشتر می‌شود و سلامت ایرانی‌ها دوباره به خطر خواهد افتاد. مطابق آمار وزارت بهداشت سالانه حدود 27 هزار ایرانی جانشان را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. اگر بنزین پتروشیمی‌ها تولید شود، جان شهروندان به خطر خواهد افتاد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

 جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد این نهاد برنامه‌ای برای واردات بنزین ندارد و بنزین پتروشیمی را بدون آلودگی و دارای قابلیت مصرف در داخل معرفی کرد، مسئول هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با آفتاب نیوز نظری متفاوت ابراز کرد. با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک، رشد نا ترازی و اظهارات مسئولین، این نگرانی به وجود آمده است که بنزین پتروشیمی یا در حال حاضر وارد چرخه مصرف‌شده یا در آینده به مصرف‌کنندگان داخلی نیز عرضه خواهد شد.

تولید بنزین پاسخگوی نیاز کشور هست

داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار آفتاب نیوز در این خصوص که بنزین پتروشیمی موردقبول و تأیید شما است یا خیر، اظهار کرد: خیر! البته تولید کشور فعلاً پاسخگوی نیاز کشور هست، قریب ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که ۲ تا ۳ درصد آن مطابق با استاندارد‌های یورو ۵ است که در کلان‌شهرها توزیع می‌شود.

وی افزود: برنامه‌ای ۵ ساله تدوین‌شده که تا سال ۱۴۰۴ همه سوخت‌های مصرفی در کشور مطابق استاندارد باشد. همچنین برنامه داریم که مصرف مازوت تا حد زیادی حذف شود و آن مقداری هم که باقی می‌ماند به اصطلاح مازوت کم گوگرد باشد. در حال حاضر بنزین پتروشیمی توزیع نمی‌شود و بنزین پالایشگاه‌ها نیز توسط همکاران ما مورد آزمایش و آنالیز قرار می‌گیرد.

گل علیزاده در ادامه اظهار کرد: بدیهی است که تولید و مصرف بنزین در کشور باید مدیریت شود و اگر در ادامه تقاضا از عرضه و تولید پیشی بگیرد، باید بنزین منطبق با استاندارد را وارد کرد.

۱۰۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، اما گفت: در حال حاضر ۱۰۰ میلیون لیتر کسری بنزین در کشور وجود دارد. هرچند ظرفیت اسمی تولید بنزین در کشور ۱۱۲ میلیون لیتر اعلام‌شده است، اما به دلیل عدم اورهال، مشکلات تحریمی، فرسودگی پالایشگاه‌ها و رشد مصرف، تولید عملیاتی ۹۸.۵ میلیون لیتر اعلام‌شده است. برخی فعالین صنعت پتروشیمی این عدد را نیز بیش از حد خوش‌بینانه می‌دانند و تولید واقعی را کمتر از این میزان برآورد می‌کنند. در حال حاضر بر اساس آمار‌های ارائه‌شده ۵ تا ۷ میلیون لیتر نا ترازی در تولید بنزین کشور وجود دارد.

بازگشت دوباره بنزین احمدی‌نژادی

پس از شدت گرفتن تحریم‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد، طرحی تحت عنوان افزایش ضربتی و جهادی بنزین در کشور آغاز به کارکرد. رئیس فعلی شرکت پالایش و پخش، جلیل سالاری که به گرمی از عرضه بنزین پتروشیمی دفاع می‌کند، مسئولیت ستاد افزایش تولید بنزین را بر عهده داشت و در سال ۹۰ بنزین پتروشیمی را وارد چرخه سوخت کشور کرد.

بنزین پتروشیمی‌ها سرطان‌زا و آلوده است

عسگر جلالیان، عضو وقت کمیسیون انرژی مجلس نیز اذعان کرد که: بنزینی که در پالایشگاه‌ها به شکل غیراستاندارد تولید می‌شود، سرطان‌زا است و اگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم را به صورت حادتری درگیر می‌کند و هزینه تمام‌شده آن برای کشور نیز بالاتر است. این نماینده ادوار مجلس گفت: دلیل روی آوردن دولت وقت به بنزین سرطان‌زا، واهمه از کمبود بنزین و نارضایتی مردم بوده است.
مسعود زندی مسئول وقت دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست اظهار کرد که آن نوع بنزین دارای ترکیبات آروماتیک و بنزن بالا و سرطان‌زا بود که درنهایت عرضه آن متوقف شد.

ضرورت ساخت پالایشگاه

در حال حاضر ساخت هر پالایشگاه ۱۰ میلیارد دلار هزینه در بردارد. با توجه به کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت و کاهش ۲۳ هزار بشکه‌ای فروش نفت در ماه مارس که فروش را به زیر ۱ میلیون بشکه تقلیل داد، به نظر نمی‌رسد، دولت چنین بودجه کلانی در اختیار داشته باشد. کارشناسان توصیه کرده‌اند سیاست‌گذار با صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری داخلی و منطقه‌ای، بودجه لازم را برای واردات بنزین فراهم کند.

عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش با ذکر این نکته که بنزین پتروشیمی مواد آروماتیک بالای دارد گفت: اساساً پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌‎اند و بنزینی که پیش از این در آن تولید می‌شد دارای مشکلات بالای بود و امیدوارم به بنزین پتروشیمی نرسیم.

خبرهای مرتبط
عکس روز
خبر های روز