سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۵۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱

التهاب دربازار

سکه یک گرمی طی هفته‌ای که گذشت از سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و ۷۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.
روزنو :

التهاب دربازار

ستاره صبح - پارسا سپهری: بهای طلا در هفته سوم آذر بالاترین رکورد قیمت‌ را زد به طوری که سکه تمام بهار آزادی وارد کانال 18 میلیون و 400 هزار تومان شد و نیم‌سکه که تا دو هفته قبل در کانال 8 میلیون تومان بود، وارد کانال ۱۲ میلیون تومان و ربع‌سکه که تا دو هفته قبل در کانال 6 میلیون تومان بود از مرز 8 میلیون تومان گذشت! همچنین هفته گذشته نرخ دلار در بازار رسمی (دلار با نرخ توافقی) از ۳۵ هزار و ۳۸۰ تومان به ۳۶ هزار و ۷۶۰ تومان و قیمت دلار در بازار آزاد به 38 هزار تومان رسید. کارشناسان معتقدند که افزایش نقدینگی و انتظارات تورمی باعث شده تا سرمایه‌های خرد که از تلاطم بازار ارز و بورس ناامید شده‌اند به سمت بازار طلا سوق داده شوند. التهاب و تلاطم در بازارها ارتباط معنادار باسیاست داخلی و خارجی دارد. ناآرامی‌های سه ماه گذشته در ایجاد التهاب مؤثر بوده است. از سوی دیگر موضع‌گیری‌های تند کشورهای غربی علیه ایران مانند صدور بیانیه، تحریم نهادها و اشخاص، لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن و صدور قطع‌نامه حقوق بشری که کانادا پیشنهاددهنده آن بود در التهاب بازار و افزایش قیمت دلار ، سکه و دیگر کالاها نقش داشته است. اگر دولت نتواند در روابط خارجی گشایش ایجاد کند و پول‌های بلوکه‌شده را نیزآزاد نکند پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی قیمت دلار و سکه ادامه یابد و فشار ناشی از آن بر گرده مردم سوار شود. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

افزایش قیمت سکه

انس جهانی طلا در ابتدای هفته یک هزار و ۷۹۹ دلار و ۶۳ سنت بود که روز پنجشنبه یک هزار و ۷۷۷ دلار و ۲۳ سنت کاهش یافت. اما قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید طی هفته جاری ۷۳۶ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون تومان افزایش قیمت داشت. بر اساس این گزارش سکه طرح جدید در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) ۱۸ میلیون و ۴۶۶ هزار تومان و طرح قدیم ۱۸ میلیون تومان دادوستد شد. حباب قیمتی سکه طرح جدید حدود ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان است.

ترکیدن حباب سکه

نیم‌سکه یک‌میلیون و ۹۸۰ هزار تومان افزایش قیمت و ربع‌سکه یک‌میلیون و ۷۲۸ هزار تومان افزایش قیمت داشت. نیم‌سکه روز پنج‌شنبه به بهای ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان معامله شد. در حال حاضر حباب قیمتی نیم‌سکه ۳ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان است.

سکه یک گرمی طی هفته‌ای که گذشت از سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و ۷۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۰ هزار تومان و هر مثقال طلای آب‌شده ۳۹۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. در آخرین روز معاملات هر گرم طلای ۱۸ عیار یک‌میلیون و ۷۰۵ هزار تومان و هر مثقال طلا هفت میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله شد.

صعود دلار

دیروز قیمت دلار در بازار متشکل ارزی روند صعودی داشت و به ۳۶، ۳۰۰ (سی‌وشش هزار و سیصد) تومان رسید که نسبت به‌روز قبل، افزایش ۰.۲۷ درصدی داشته است. قیمت دلار در بازار آزاد نیز در کانال 38 هزارتومان خرید و فروش شد.

قیمت «دلارِ سکه» ۴۵ هزار تومان


هیرش سعیدیان- نرخ دلار تا ظهر روز ۲۳ آذر از ۳۸۵۰۰ تومان عبور کرد و قیمت سکه بهار آزادی نیز به ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان رسید.
در بازار ارز، متقاضیان کماکان می‌توانند از طریق ثبت درخواست خود در اپلیکیشن بله، از طریق ارائه کارت ملی، به مقدار ۲۰۰۰ دلار، ارز دریافت کنند. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز در گفتگو با آفتاب نیوز از آنچه وی «تخصیص سنجیده ارز نیمایی توسط بانک مرکزی به واردکنندگان» نامید تجلیل کرد. بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مجلس هم به این آفتاب نیوز گفت که درآمد‌های دولت از فروش نفت و میعانت نسبتاً بهبودیافته است و به طبع درآمد‌های ارزی نیز افزایش پیداکرده است. تزریق پول توسط بانک مرکزی به بازار ارز نشان می‌دهد که شاخص‌های اقتصادی در این بازار با التهابات قیمتی همخوانی ندارد، هرچند پس‌لرزه‌های افزایش قیمت ارز باعث برکناری معاون ارزی بانک مرکزی گردید.

سجاد بور بور کارشناس بازار‌های مالی دراین‌باره به آفتاب نیوز گفت: افزایش نرخ ارز به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد. رشد اقتصادی ما در سال جاری بسیار ناچیز بوده است، پیش‌بینی می‌شود که رشد نقدینگی تا پایان سال از ۶۳۰۰ همت نیز عبور کند. با این شرایط اگر نرخ تورم را نیز محاسبه و روی قیمت دلار اعمال نماییم، نرخ دلار به بالای ۴۰ هزار تومان جهش خواهد کرد. این احتمال نیز وجود دارد که فروش نفت تا پایان سال کاهش یابد و یا نوساناتی را تجربه کند، همچنین این احتمال مطرح‌شده است که کسری بودجه دولت از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کند. با این تفاصیل، محتمل خواهد بود که در آینده نزدیک شاهد دلار بالای ۴۰ هزار تومان باشیم.

قیمت دلار سکه (محاسبه نرخ دلار بر اساس نرخ سکه) در حال حاضر ۴۵ هزار تومان است. وقتی سیاست‌گذار بازار، دلار فردایی را جمع می‌کند و وقتی طلای آب‌شده شنبه‌ای غدغن می‌شود، قمارباز‌های این حوزه به سمت بازار سکه نوبت کنند و قیمت سکه افزایش یابد.

تحریم

این کارشناس در مورد تأثیر تحریم‌ها بر نرخ دلار، گفت: مردم ما نسبت به نرخ تورم قدرت پیش‌بینی پیداکرده‌اند، طبیعتاً وقتی تحریم‌ها اعمال می‌شود، این فضای روانی ایجاد می‌شود که نرخ تورم افزایش خواهد یافت و این مسئله بر بازار‌های مالی بی‌تأثیر نخواهد بود. سرمایه‌گذاری خرید آینده است و هرچه این آینده بیشتر تار و عاری از اطمینان به نظر برسد، طبعاً بر روی شاخص‌های اقتصادی تأثیر منفی‌تری بر جای خواهد گذاشت.

اثر اجرای سیاست‌های بانک مرکزی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بابیان اینکه در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا اوج قیمتی خود را طی سال‌های اخیر تجربه کرده، از اندکی کاهش قیمت در آخرین معاملات پایانی هفته خبر داد و تأکید کرد که به شرط اجرای سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، کنترل قیمت اوراق سکه و تزریق سکه به بازار، کاهش قیمت‌ها طی دو هفته آینده محتمل است و توصیه ما این است که مردم فعلاً به بازار ورود نکنند.
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نوسان‌های افزایشی قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی ناشی از خبرهای سیاسی- اقتصادی در سطح دنیا و بخش عمده آن نوسان‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل بوده است که طی هفته از کانال ۳۷ هزار تومان به کانال ۳۸ هزار تومان صعود کرد و در نوسان بود، اما در پایان هفته نسبت به اوجی که در روز سه‌شنبه به خود گرفته بود، فاصله گرفت و کاهش اندکی را تجربه کرد، بدین ترتیب قیمت سکه و طلا نیز نسبت با اندکی کاهش مواجه شد و همان‌طور که اشاره شد، از اوج خود فاصله گرفت اما در مجموع هفته (نسبت به ابتدای هفته) افزایشی بوده است.

افزایش تقاضا

بذرافشان در رابطه با وضعیت تقاضا در این هفته به دنبال سیر صعودی قیمت‌ها در بازار، گفت: در این هفته حدود دو الی پنج درصد تقاضا نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت اما آن تقاضاهای کاذب در دوره‌های مشابه گذشته که تا ۲۰ و ۳۰ درصد هم گاهی افزایش تقاضا در بازار شکل می‌گرفت، در این هفته دیده نشد. با توجه به نوسان افزایشی نرخ ارز، سکه و طلا کمی تقاضا بیشتر شد که طبیعی است و تقاضای چندان خاصی نیست که تأثیرگذار در قیمت‌ها باشد. خوشبختانه تقاضاهای کاذب و التهاب در بازار در این هفته نداشتیم و بازار روال عادی خود را طی کرد. افزایش‌ قیمت‌ها به‌گونه‌ای بوده که سابقه نداشته و از همین روی به لحاظ روانی در جامعه تأثیرگذار بوده است؛ اما با صحبت‌هایی که پیرو سیاست‌های بانک مرکزی مطرح است، چنانچه عملی شود، آرام شدن بازار طی هفته‌های پیشرو نیز محتمل است و منجر به کمی کاهش قیمت‌ها خواهد شد رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: اما به هر حال مردم متأثر از اینکه این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد یا نه شدند و شرایط بازار به‌گونه‌ای است که همه نگران از این هستند افزایش‌ها بیشتر می‌شود؟ یا به صورت کلی چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؛ چراکه طی یک ماه افزایش حدوداً یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی برای سکه تمام یا در ربع‌سکه که حدوداً سه میلیون تومان افزایش را در این مدت تجربه کرده و بیش‌ترین حباب هم متعلق به ربع‌سکه است، مردم را نگران کرده است.

راهکار

چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشد رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: چنانچه سیاست‌هایی که شنیده می‌شود بانک مرکزی در نظر دارد اجرایی کند تا کنترل و ثبات قیمت‌ها محقق شود، عملی شوند. می‌توان به برگشت آرامش به بازار امیدوار بود. چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشد.



ویژه روز
عکس روز
خبر های روز