سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۸۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
نتیجه آموزش طبقانی مشخص شد

تاثیر پول در 3000 رتبه نخست کنکور!

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: باید آموزش و پرورش ثروتمندی به وجود آوریم و این احساس را هم داشته باشیم که ثروت باید از دل آموزش و پرورش بیرون بیاید
روزنو :

تاثیر پول در 3000 رتبه نخست کنکور!

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز بیش از یک‌میلیون معلم در مدارس و ۱۰۰ هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌های کشور فعال هستند.


سعیدرضا عاملی در مورد طبقاتی شدن آموزش و پرورش با وجود دانش‌آموزانی که در مدارس باکیفیت غیردولتی درس می‌خوانند و راحت‌تر در کنکور رتبه بالا کسب می‌کنند و به دانشگاه دولتی هم راه پیدا می‌کنند و عدم دستیابی دانش‌آموزان مدارس دولتی به دانشگاه‌های برتر به دلیل کیفیت پایین این مدارس، گفت: بحث عدالت یا تبعیض در ورود به دانشگاه جدا از این عدالت و تبعیض در جامعه اصلی نیست.


جامعه‌ای که در آن آدم‌های پولدار، طبقه متوسط کوچک و طبقه فقیر بزرگ وجود دارد؛ این تبعیض به فضای دانشگاهش نیز کشیده می‌شود. برخی از کارهای نظام‌مند می‌تواند رفع تبعیض کند؛ مثلاً سیاست جدیدی که در سنجش و پذیرش کنکور سراسر اتفاق افتاد، از نظر من رفع تبعیض کرده است. به این دلیل که درگذشته کلاس‌های کنکور تعیین‌کننده بودند و ما با این مصوبه سهم کلاس‌های کنکور را کاهش دادیم.


به گفته این استاد دانشگاه؛ درگذشته کسانی هم در دروس عمومی هم تخصصی در آزمون سراسر برنده می‌شدند که کلاس‌های کنکور قوی‌تری رفته بودند. سه هزار رتبه اول کنکور محصول کلاس‌های کنکور برجسته و معلم‌های خصوصی بودند.


میانگین معدل دیپلم 12

عاملی تصریح کرد: این روش جدید در کنکور علم را در آموزش و پرورش تقویت کرد؛ متوسط معدل کسی که دیپلم می‌گرفت ۱۲ بود این یعنی دانش‌آموزان ما درس نمی‌خواندند و فقط آزمودن کنکور می‌زدند! آزمودن کنکور سواد به وجود نمی‌آورد، فقط مهارتی ایجاد می‌کند برای اینکه دانش‌آموز مرحله‌ای را بگذراند. آموزش و پرورش مقوله‌ای است که همه از آن بهره‌مندند. درست است که آموزش و پرورش قوی و ضعیف داریم و در این تردیدی نیست، اما این شکل تازه در کنکور به عدالت نزدیک‌تر است تا اینکه همه سبدهای ارزیابی دانش‌آموز را داخل کلاس‌های کنکور قرار دهیم. او بابیان اینکه در کشورهای پیشرفته مدارس دولتی از مدارس خصوصی باکیفیت‌تر هستند، اظهار کرد: به عنوان نمونه در کشور ژاپن بهترین مدرسه‌ها دولتی هستند. ما باید مدارس دولتی را تقویت کنیم.

اختصاص بودجه بیشتر به آموزش و پرورش


استاد ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: باید به آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد؛ امروز در حوزه بودجه تقریباً ۱۴ تا ۱۵ درصد بودجه عمومی کشور برای آموزش و پرورش است، ولی بودجه سایر آن ۲.۵ درصد است یعنی ۹۷.۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف الزامات و حقوق و امور اجرایی می‌شود پس نمی‌تواند کار تربیتی برای دانش‌آموز انجام دهد .


عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: باید آموزش و پرورش ثروتمندی به وجود آوریم و این احساس را هم داشته باشیم که ثروت باید از دل آموزش و پرورش بیرون بیاید

عکس روز
خبر های روز