شوک های پیدرپی روحانی به «اقلیت حاکم» /تلاش همه جانبه برای مشارکت افزایی در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ +جدول
در روزهای سرد انتخاباتی که سکوت برخی چهره های شاخص سیاست را نیز سبب ساز شده است، حسن روحانی در مسیری متفاوت قدم گذاشته و تاکیدش بر مشارکت افزایی در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ است، آنگونه که رهبری نیز بارها در یک سال اخیر تاکید داشته اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاصله تا ۱۴ اسفندماه و مشخص شدن تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس دوازدهم از سوی شورای نگهبان کوتاه است اما فضای انتخاباتی برخلاف ادوار گذشته سرد و کم رمق است.آنچنان که تحلیلگران و دلسوزان نظام را نگران میزان مشارکت در انتخابات پیش رو کرده است. نگرانی ها نیز بی دلیل نیست و تجربه دو انتخابات اخیر، حضور حداقلی مردم پای صندوق های رأی و نتیجه حاصل از آن مشارکت حداقلی در تشکیل مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، زمینه ساز این نگرانی ها شده است.
در این میان رهبر انقلاب در چندین نوبت طی یک سال اخیر بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات و رقابتی شدن انتخابات پیش رو تاکید داشته اند. تاکیدی که از سوی هیات های اجرایی دولت رئیسی جدی گرفته نشد و حالا همه چشم به هیات های نظارت و شورای نگهبان دوخته اند تا ببیینند تاکیدات رهبری چگونه جنبه عملیاتی پیدا می کند.
عصبانیت تندروها از تحرکات انتخاباتی روحانی
اما نگرانی ها از یک سو و روند خالص سازی در پیش گرفته شده طی چند سال اخیر نه فقط مردم را دلسرد کرده که بسیاری از چهره های شاخص اعتدالی و اصلاح طلب را نیز سرخورده از نقش آفرینی در عرصه انتخابات کرده است. در چنین فضایی و در غیاب محسوس چهره های شاخص دنیای سیاست، حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین پا به معرکه رقابتها گذاشته و تلاشش را معطوف بر مشارکت افزایی در انتخابات کرده است. کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان از یک سو و دعوت او برای کاندیداتوری چهره های اعتدالی و اصلاح طلب به حضور در انتخابات مجلس و خبرگان و تاکیدات چندین باره اش بر ضرورت حضور و مشارکت در انتخابات را باید در همین راستا تعبیر و تفسیر کرد.
همین فعال بودن روحانی در فضای انتخابات بود که نوک پیکان تندروی ها را دوباره به سمت او گرفته است. از یک سو سیگنال هایی به شورای نگهبان برای ردصلاحیتش فرستاده می شود و از سوی دیگر تلاش می شود با حملات گاه و بیگاه به او تحرکاتش برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس را کمرنگ کنند.
حسن روحانی بدون شک این روزها را پیش بینی می کرد که در اولین بیانیه بعد از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان گفت؛ «حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز کردم و نمیتوان کنج عافیت و عزلت ترجیح دهم»
اما بخشی از تلاش های انتخاباتی روحانی را باید در چارچوب دعوت او از مردم برای مشارکت و نقش آفرینی در انتخابات تحلیل کرد. او تاکید جدی براین نکته دارد که تنها با حضور اکثریت در پای صندوق های رأی جایگاه فعلی اقلیت حاکم متزلزل خواهد شد. برهمین اساس نیز اخیرا عنوان کرد؛««گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است.»
نقشه هایی که نقش بر آب می شوند!
تندروها که سخنان روحانی درباره انتخابات را موشکافانه رصد می کنند، به بهانه همین جمله روحانی که از قضا روشن بوده و تاکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات دارد، طی روزهای اخیر تلاش کردند خط جدید حمله به او را تدارک ببینند و با تفسیر اشتباه مبنی براینکه روحانی رویکرد تحریم به انتخابات را دنبال می کند، تلاش دارند تا خط افتراقی بین نگاه رهبر انقلاب به مقوله انتخابات خاصه انتخابات پیش رو و نگاه روحانی ترسیم کنند.
این تلاش درحالی صورت می گیرد که روحانی اتفاقا در مسیری قدم گذاشته که رهبری ترسیم کرده است. تنها مروری بر اظهارات روحانی طی یک سال اخیر گویای این موضوع است و همین رویکرد نیز تندروها را عصبانی کرده است.
آنچنان که روحانی طی روزهای اخیر در دیدار با استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره مشارکت در انتخابات گفت: «همگان مخاطب بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات هستند، هیچ کس نمیتواند بگوید من مخاطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود. قاعدتا اولین مخاطب ایشان افرادی هستند که در این امر میتوانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. در حال حاضر هیاتهای نظارت و شورای نگهبان، رسانهها بویژه صداوسیما و دیگران مخاطب ایشان هستند؛ کمااینکه همه ما به عنوان مخاطب ایشان وظیفه داریم. تا امروز صداوسیما وارد فضای انتخاباتی نشده است. مقام معظم رهبری قبلا هم فرمودند که انتخابات باید رقابتی باشد اما به آن فرمایش ایشان عمل نکردند، امیدواریم این بار عمل کنند.»
روحانی نه تنها در مقوله انتخابات بلکه طی یک سال اخیر مشخصا در مسیر رویکردهای رهبری در موضوع تحول در کشور و جنگ غزه پیش رفته است. آنچنان که در دیدار نوروزی خود با وزیران و استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم، فعالان سیاسی و اجتماعی، مدیران اقتصادی و روزنامهنگاران در تاریخ ۱۵ فروردین ماه، با اشاره به بیانات رهبری درباره تحول، بیان کرد: «سالی که گذشت، سال اول قرن پانزدهم شمسی، برای ملت ما شیرین نبود. آن اتفاقات تلخ یک نتیجه مشخص داشت و آن اینکه تقریبا اکثر مردم و حتی طیف معترض یا مطالبهگر به دنبال زندگی بهتر هستند. این خواست مشترک نشان میدهد همه ما باید با تحول جدیدی مواجه شویم. کشور نیازمند اصلاح و تغییر و تحول است. رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال به سال مهار تورم و رشد تولید به ضرورت تحول اشاره کردند.»
* در جدول زیر بخشی از اظهارات حسن روحانی را که در راستای بیانات رهبر انقلاب بوده است، را میخوانید؛
ردیف |
تاریخ /دیدار با... |
اظهارات حسن روحانی |
بیانات رهبر انقلاب |
۱ |
۱۴۰۲/۰۱/۱۵ «دیدار نوروزی با وزیران و استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم، فعالان سیاسی و اجتماعی، مدیران اقتصادی و روزنامهنگاران» |
* سالی که گذشت، سال اول قرن پانزدهم شمسی، برای ملت ما شیرین نبود. آن اتفاقات تلخ یک نتیجه مشخص داشت و آن اینکه تقریبا اکثر مردم و حتی طیف معترض یا مطالبهگر به دنبال زندگی بهتر هستند. این خواست مشترک نشان میدهد همه ما باید با تحول جدیدی مواجه شویم. کشور نیازمند اصلاح و تغییر و تحول است. رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال به سال مهار تورم و رشد تولید به ضرورت تحول اشاره کردند. * تحولی که مردم میخواهند باید ملموس باشد، اساس جمهوری اسلامی بر رضایت مردم و خدا استوار است. اگر مردم راضی نباشند باید با ایجاد یک تحول مشکل را حل کرد. در این مقطع بالاترین تحول اینست که به قانون اساسی عمل کنیم. |
*تحول به معنای «تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و معیوب» از نیاز اساسی کشور است. *{ با اشاره به اهداف و خواستههای کاملاً ضد تحولی دشمنان}: باید با اراده قاطع، تکیه بر اعتماد به نفس ملی، امیدواری و هوشیاری، کار سنگین و دشوار تحول را آغاز و نقاط ضعف عمدتاً اقتصادی را به نقاط برجسته و درخشان تبدیل کنیم. *{با اشاره به دعای عمومی ملت ایران هنگام تحویل سال نو برای تبدیل و تحول حالشان به احسن احوال}: برای هر تحولی باید ضمن توسل و طلب از پروردگار، سعی و تلاش و استقامت کرد. * آگاهی افکار عمومی از مسائل اساسی کشور، زمینه ساز فعال شدن جوانانِ صاحب فکر و اصحاب اندیشه و خِرد است، طرح مسئله تحول با مردم مثل هر مسئلهی مهم دیگر، ضروری است چرا که اگر افکار عمومی از یک فکر و ایده استقبال نکند، آن فکر به عمل در نمی آید و به تدریج به فراموشی سپرده می شود. *{درباره مرزبندی مفهوم حقیقی تحول و دگرگونی با آنچه دشمنان از آن بهعنوان تغییر و تحول یاد می کنند}: دشمنان از طرح موضوع تحول، خواسته های ضد تحولی و کاملاً مخالف اهداف نظام دارند که متأسفانه در داخل هم برخی به تبعیت یا تقلید از آنها و یا با انگیزه های دیگر، همان حرف ها را با تغییراتی تکرار می کنند، که تغییر قانون اساسی یا ساختار نظام از جمله این حرف ها است. * شناسایی نقاط قوت و ضعف کشور پیش زمینه ضروری تحول است، پیمودن مسیر دشوار تحول، نیاز به اعتماد به نفس ملی دارد. |
۲ |
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ «استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم» |
*{با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر امید و ایمان در سخنرانی ۱۴ خرداد}: باید امید ایجاد کرد تا مردم باور کنند میزان رای ملت است و همه حاکمیت رای ملت را قبول دارد. بدون رای مردم نمیتوانیم مشکلی را حل کنیم. همه باید تلاش کنیم مردم به آینده خودشان امیدوار شوند. راهحل همه مشکلات کشور اینست که به اخلاق اسلام و آرای مردم رجوع کنیم. اخلاق اسلامی و آرای مردم است که جمهوری اسلامی را معنادار میکند. * مردم باید احساس کنند که برخی رویکردها تغییر کرده، ۵ ماه از حوادث اخیر گذشت. در این پنج ماه چه کار کردیم؟ اینکه در خیابان تنش نباشد یا اسکات مردم کافی است؟ برخورد مناسب و صحیح برای حل ریشهای مشکلات و از بین بردن زمینهها و بستر ایجاد آن شرایط، احتمال وقوع مجدد چنین حوادثی را از بین میبرد. * هدف این است که مردم راضی باشند، باید دنبال راهحل برویم و از مردم و صاحبنظران دعوت کنیم نظراتشان را بگویند. حداقل یک بار هم شده برای دو، سه سال صداوسیما را ملی کنند. از همه گروهها و جناحها دعوت کنند تا نظراتشان را بیان کنند. قانون اساسی وظیفه صداوسیما را آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور دانسته است. در نشر افکار همه مردم که یک فکر ندارند، بنابراین همه باید بتوانند طبق رعایت موازین در صداوسیما حرف خود را بزنند. مردم که ۳ میلیون یا ۵ میلیون نفر نیستند، ۸۵ میلیون نفر هستند که کنار هم زندگی میکنند. * اهمیت در مشارکت حداکثری در انتخابات است، فضای سیاسی یک روزه اصلاح نمیشود. مردم باید اطمینان حاصل کنند که مسیر در حال تغییر است. امام از روز اول فرمودند میزان رای ملت است. اما متاسفانه شاهد انتخاباتی با مشارکت زیر ۵۰ درصد بودیم. باید برگردیم به همان رویکرد انتخابات حداکثری. شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است. با اصلاح موردی و موقتی مساله حل نمیشود بلکه باید مسیر تغییر کند تا از اصلاحات سیاستها به اصلاحات ساختاری برسیم. |
*{ با انتقاد از برخی افراد به علت خدشه کردن در مقوله امید و امیدواری و متهم کردن دیگران به بیاطلاعی از واقعیتها}: آنها میگویند شما از واقعیتها خبر ندارید در حالی که واقعیت مورد نظر آنها همین مشکلات اقتصادی و معیشتی است که همه از آن خبر دارند و در رنج هستند. *{ با اشاره به اقدام برخیها در اشارات مکرر به وجود افراد بدون پایبندی به دین و انقلاب در لایههای اجتماعی، شگرد دیگری برای کشتن امید در دلها}: این مسئله مخصوص امروز نیست و حتی در دهه ۶۰ هم که جبههها مملو از جوانان مؤمن بود، افرادی در تهران و شهرهای بزرگ نه تنها بیخیال و بیمسئولیت بودند بلکه کشور را هم مسخره میکردند که شرح حال رزمندگان و روایت احساس دلتنگی آنها در زمان بازگشت به شهرهای بزرگ، به علت همین مسئله بود. * امروز هم افرادی هستند که به اسلام و انقلاب و حتی به تعهد ایرانی پایبند نیستند، اما اینها ملت ایران نیستند؛ همچنانکه در مدینه النبی هم عدهای بودند که قرآن از آنها به منافقین و یا مُرجِفون یعنی شایعهپراکنان و ترس و تردید پراکنان یاد میکند. * بدبین کردن مردم به انتخابات، یکی دیگر از شیوههای یأسآفرینی دشمن است، درباره انتخابات در آینده صحبت خواهم کرد اما انتخابات امسال انتخابات بسیار مهمی است که از هم اکنون دشمن توپخانه خود را برای تخریب آن فعال کرده، آن هم در حالیکه ۹ ماه با انتخابات فاصله داریم. |
۳ |
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ «وزیران و معاونان رئیسجمهور در دولتهای یازدهم و دوازدهم» |
*{با اشاره به اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی}: مردم حکومت را از طریق انتخابات نزد عدهای به امانت میگذارند. هرچه رقابت در انتخابات بیشتر باشد و مردم احساس کنند به فردی که مورد نظرشان هست میتوانند رای دهند، مشارکت بیشتر خواهد شد. مردم باید حس کنند حضور یا عدم حضور پای صندوقهای رای، در سرنوشت آنان تاثیر دارد. در جمهوری اسلامی حتی مجلس خبرگان رهبری نیز با آرای مردم انتخاب میشود و آنان میتوانند یک مجتهد واجد شرایط را به عنوان رهبر برگزینند. چنانکه امام در نامه به مجلس بازنگری قانون اساسی تصریح کردند، چون خبرگان منتخب مردم هستند، آرای آنها باعث نفوذ حکم و بسط ید فردی خواهد شد که به عنوان رهبر برگزیده میشود. *{با اشاره به دو انتخابات سرنوشتساز مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه}: چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات باید با مشارکت بالا، امنیت، سلامت و رقابت برگزار شود. امید این است که انتخابات مجلس آینده بتواند فرصتی برای کاستن از شکاف بین مردم و حاکمیت باشد، نه آنکه خدایناکرده شکافها بیشتر شود؛ مجلسی تشکیل شود که منتخب و مورد حمایت اکثریت مردم ایران باشد. مجلسی که مجموع آراء نمایندگانش ۹/۱ میلیون رأی باشد نمیتواند ملت ۸۵ میلیونی را به صورت مناسب نمایندگی کند. *{با اشاره به پیشثبتنام انتخابات مجلس دوازدهم}: در ماهی که گذشت، شاهد پدیده بیسابقهای بودیم که به طور شتابزده، قانونی برای انتخابات مجلس تصویب و به اجرا گذاشته شد که تقویم انتخابات مجلس را به نحو بیسابقهای به جلو کشید و با ارائه یک فرصت زمانی کوتاه، امکان ثبتنام برای انتخاباتی که در اسفندماه قرار است برگزار شود بسته شد. مگر میشود زمان انتخابات را چند ماه جلو یا عقب کشید؟ زمان ثبتنام مهم است تا افراد فرصت فکر و مشورت برای نامزدی پیدا کنند. با این اقدام علامت مثبتی به مردم داده نشد. قرار بود برای رقابتی بودن این انتخابات کاری شود، برعکس فرصت را برای مشارکت مردم در انتخابات محدود کردند. در چهار سال گذشته، هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاستجمهوری، با سختگیری در فرایند انتخابات و محدود شدن گزینههای انتخاب مردم، به جای آنکه مشارکت مردم روند صعودی داشته باشد، شاهد کاهش مشارکت بودهایم که برای مصلحت نظام و کشور خطرناک است. * اگر کسانی طرفدار حکومت اقلیت بر اکثریت هستند بدانند با این رویه آینده نظام و انقلاب را تهدید کردهاند. در آن صورت دیگر نمیشود به راحتی نظام را جمهوری اسلامی خواند. مگر میشود تصمیمگیریهایی را که به حیات همه مردم مربوط میشود به سلیقه چند نفر معدود محدود کرد؟ قانونی در مجلس، اصل هشتاد و پنجی شده است در حالی که اجرای این اصل صرفاً برای موارد اضطراری و مصوبات آزمایشی است. آیا مسألهای که دارای قانون است، برای تغییر آن، ضرورتی دارد که به دلیل چند هفته تقدیم و تأخیر، به این اصل متوسل شوند؟ آیا اموری که به زندگی روزمره مردم ربط دارد میتواند آزمایشی باشد؟ تصمیمگیری برای ۸۵ میلیون ایرانی به چند نفری سپرده شده است که کل آرایشان به چند صد هزار نفر هم نمیرسد. آیا اینها شرعاً و عرفاً میتوانند از طرف ۸۵ میلیون نفر تصمیم بگیرند؟ |
*{ با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه امسال}: انتخابات میتواند مظهر قدرت ملی باشد و اگر درست برگزار نشود ضعف کشور و ملت و مسئولان را نشان میدهد که هر چه ضعیف شویم تهاجم و فشار دشمنان بیشتر میشود بنابراین باید قوی شویم که یکی از ابزارهای مهم قدرت، انتخابات است. * مسئولان مرتبط، راهبرد «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم اکنون مشخص کنند تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم. *{ با اشاره به مسئله مهم رسانه}: باید سیاهنماییها، تخریبها و توطئههای دشمن علیه اقتدار کشور که در فضای مجازی صورت میگیرد، افشا شود و رسانه ملی که بحمدالله در دست افراد مؤمن و پر انگیزه است، تلاش دشمن را در این زمینه خنثی کند. |
۴ |
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ «اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران» |
* دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که امسال برگزار میشود، سرنوشتساز است. مقام معظم رهبری از ابتدای امسال تاکید کردند که انتخابات باید با مشارکت بالا، امنیت، سلامت و رقابت برگزار شود اما متاسفانه متولیان امر چندان اهتمامی برای تحقق این فرمایش رهبری نشان ندادهاند. یک انتخابات پرشور با رقابت و مشارکت بالا میتواند شرایط داخلی و خارجی ایران را تغییر دهد و تهدیدات را از کشور ما دور و برای مردم و نخبگان، احزاب و فعالان سیاسی امید و انگیزه ایجاد کند. *{ با اشاره به نقش مهم احزاب در انتخابات}: میدانم شرایط واقعا سخت است، اما مهمترین موضوع اقناع مردم به مشارکت در انتخابات است تا تجربه دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ تکرار نشود. * در ماههای آینده تحول خاصی رخ دهد تا مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات ترغیب کند، گرچه قانون جدید انتخابات و فرصت محدود پیشثبتنام نامزدهای انتخابات مجلس به ضرر روند مشارکت بود اما من امیدوارم که با تلاش مسئولان و تحقق شرایط ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری، شرایط دگرگون شود و در این موضوع احزاب وظیفه سنگینی برعهده دارند. *یکی از لوازم مشارکت گسترده در انتخابات، جلب رضایت مردم است. بهبود نسبی وضعیت معیشت مردم، رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی بویژه درباره زنان، جوانان و دانشگاهیان و توجه به مقولات مهمی مانند کاهش نرخ بیکاری و فقر و تورم میتواند مردم را به انتخابات و مشارکت سیاسی امیدوار کند. |
*{ با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه امسال}: انتخابات میتواند مظهر قدرت ملی باشد و اگر درست برگزار نشود ضعف کشور و ملت و مسئولان را نشان میدهد که هر چه ضعیف شویم تهاجم و فشار دشمنان بیشتر میشود بنابراین باید قوی شویم که یکی از ابزارهای مهم قدرت، انتخابات است. * مسئولان مرتبط، راهبرد «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم اکنون مشخص کنند تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم. *{ با اشاره به مسئله مهم رسانه}: باید سیاهنماییها، تخریبها و توطئههای دشمن علیه اقتدار کشور که در فضای مجازی صورت میگیرد، افشا شود و رسانه ملی که بحمدالله در دست افراد مؤمن و پر انگیزه است، تلاش دشمن را در این زمینه خنثی کند. |
۵ |
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ «استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم» |
* نگرانیهایی در داخل کشور درباره تاثیر جنگ غزه بر امنیت ملی ایران مطرح میشود، با وجود اظهارات احساسی و هیجانی برخی افراد در فضای مجازی و اجتماعات خیابانی در روزهای اول، بیانات مقام معظم رهبری در رفع این نگرانیها و خنثی کردن توطئه اسرائیل علیه ایران بسیار موثر بود. با این وجود باید در مقابل خباثت اسرائیل و بهانهجویی برخی دولتهای غربی هوشیار بود چون اگر جنگ از غزه به سمت شمال اسرائیل و مرز لبنان گسترش یابد و حزبالله لبنان وارد درگیری نظامی شود، دوباره این نگرانی ممکن است ایجاد شود گرچه امیدوارم با برنامهریزی و تدبیر درستی از آن عبور کنیم. * برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند امسال یک فرصت خوب برای کشور است، مقام معظم رهبری بر برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی و با مشارکت بالا تاکید کردهاند؛ اما چند ماه مانده به برگزاری انتخابات آیا دستگاههای نظارتی و اجرایی و تبلیغاتی از این فرمایش تبعیت کردند؟ چنین علامتی هنوز دیده نشده است. صداوسیما تاکنون برنامه خاصی برای ترغیب مشارکت مردم نداشته است؛ لابد میخواهند دو هفته مانده به برگزاری انتخابات دو نفر را برای مناظره دعوت کنند تا در جامعه آمادگی ایجاد شود؟! |
*{با اشاره به حوادث بیسابقه اخیر در فلسطین، موضعگیری مسئولان کشور در قبال این قضیه مهم سیاسی-نظامی را درست و خوب خواندند و با اشاره به اذعان همه جهان به شکست رژیم صهیونیستی در این قضیه}: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است رژیم غاصب با همه کمکهای غربیها بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازههای حاکمیتی خود را ترمیم کند. * رژیم صهیونیستی بعد از روز شنبه ۱۵ مهر، روز حماسه شجاعانه جوانان فلسطینی، دیگر رژیم صهیونیستی قبلی نیست، عامل این بلای بزرگ عملکرد خود صهیونیستها است؛ چرا که وقتی شما درندهخویی و وحشیگری را از حد میگذرانید، باید منتظر «طوفان» باشید. * هدف از مظلومنمایی رژیم صهیونیستی، توجیه جنایات این رژیم در حملات جاری به غزه و قتل عام مردم مظلوم این منطقه است، محاسبه رژیم جعلی و حامیانش در این مسئله هم غلط است و سران و تصمیمگیرندگان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بدانند که این کارها بلای بزرگتری سرشان میآورد و ملت فلسطین با عزم راسختر، در واکنش به این جنایات، سیلی سنگینتری بر چهره زشت آنها خواهد زد. *{با اشاره به یاوهگوییهای برخی افراد رژیم صهیونیستی و حامیان آن درباره دست داشتن غیرفلسطینیها از جمله ایران در حوادث اخیر}: البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را میبوسیم و به آنها افتخار میکنیم اما این یاوهگوییها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که میگویند ضربه اخیر فلسطینیها ناشی از غیرفلسطینیها است، ملت بزرگ فلسطین را نشناختهاند و دستکم گرفتهاند. *{با اشاره به ضرورت عکسالعمل دنیای اسلام در مقابل جنایات صهیونیستها}: البته همه دنیای اسلام موظف به حمایت از ملت فلسطین هستند اما این حماسه، کار طراحان هوشمند و جوانان و فعالانِ ازجانگذشته فلسطینی بود و انشاءالله این حماسه شجاعانه گام بزرگی در راه نجات فلسطینیها خواهد بود. |
۶ |
۱۴۰۲/۰۸/۰۸ «اعضای شورای مرکزی، کمیته سیاسی و دبیران استانی حزب اعتدال و توسعه» |
* سخنرانی رهبر معظم انقلاب چند روز پس از آغاز جنگ اخیر غزه، پیام مهمی بود که جنگ را از کشور دور کرد، در همه مقاطع گذشته با هماهنگی با رهبر معظم انقلاب و تدبیر و تصمیم ایشان، سایه جنگ از ایران دور شد، همانطور که ایشان پس از جنگ اوکراین در یک سخنرانی، پای ایران را از مهلکه کنار کشیدند. *{با اشاره به اینکه در این شرایط در کشور باید دولت و مجلس قوی داشته باشیم}: در شرایط حساس همه بار بر دوش رهبری است. تقویت دولت هم با انسجام ملت و کاهش شکاف در جامعه ممکن خواهد شد. نفرتپراکنی و کینهتوزی از یکدیگر در جریان است. حرفهای برخی مسئولان را میبینید چقدر بیپایه است، اگر فردا ترافیک تهران سنگین شود یا بنزین آلوده هوا را ناسالم کند میگویند مقصر دولت قبل است. |
*{با اشاره به حوادث بیسابقه اخیر در فلسطین، موضعگیری مسئولان کشور در قبال این قضیه مهم سیاسی-نظامی را درست و خوب خواندند و با اشاره به اذعان همه جهان به شکست رژیم صهیونیستی در این قضیه}: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است رژیم غاصب با همه کمکهای غربیها بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازههای حاکمیتی خود را ترمیم کند. * رژیم صهیونیستی بعد از روز شنبه ۱۵ مهر، روز حماسه شجاعانه جوانان فلسطینی، دیگر رژیم صهیونیستی قبلی نیست، عامل این بلای بزرگ عملکرد خود صهیونیستها است؛ چرا که وقتی شما درندهخویی و وحشیگری را از حد میگذرانید، باید منتظر «طوفان» باشید. * هدف از مظلومنمایی رژیم صهیونیستی، توجیه جنایات این رژیم در حملات جاری به غزه و قتل عام مردم مظلوم این منطقه است، محاسبه رژیم جعلی و حامیانش در این مسئله هم غلط است و سران و تصمیمگیرندگان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بدانند که این کارها بلای بزرگتری سرشان میآورد و ملت فلسطین با عزم راسختر، در واکنش به این جنایات، سیلی سنگینتری بر چهره زشت آنها خواهد زد. *{با اشاره به یاوهگوییهای برخی افراد رژیم صهیونیستی و حامیان آن درباره دست داشتن غیرفلسطینیها از جمله ایران در حوادث اخیر}: البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را میبوسیم و به آنها افتخار میکنیم اما این یاوهگوییها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که میگویند ضربه اخیر فلسطینیها ناشی از غیرفلسطینیها است، ملت بزرگ فلسطین را نشناختهاند و دستکم گرفتهاند. *{با اشاره به ضرورت عکسالعمل دنیای اسلام در مقابل جنایات صهیونیستها}: البته همه دنیای اسلام موظف به حمایت از ملت فلسطین هستند اما این حماسه، کار طراحان هوشمند و جوانان و فعالانِ ازجانگذشته فلسطینی بود و انشاءالله این حماسه شجاعانه گام بزرگی در راه نجات فلسطینیها خواهد بود. |
۷ |
۱۴۰۲/۰۹/۲۹ «جمعی از علما و روحانیون» |
* این تصور که اگر اقلیتی حاکم شود با آن میتوانیم کشور و نظام و اسلام را حفظ کنیم، نتیجه نامطلوب خود را نشان داده است. اقلیتی که امروز حاکم است میخواهد انتخابات حداقلی باشد تا رأی آنها تضمین شود. میگویند حکومت دست ما افتاده و باید نگه داریم، اگر در انتخابات مردم نیایند هم به ما ارتباطی ندارد؛ مشارکت ۲۰ یا ۳۰ درصد باشد هم از نظر آنها پذیرفته است اما این خیانت به نظام است. ممکن است به نفع یک حزب و جناح باشد اما آیا به نفع اسلام و ایران است؟ در انتخابات ریاستجمهوری ترکیه ۸۸ درصد واجدان شرایط پای صندوق رأی رفتند، حالا چطور ما بخواهیم انتخاباتی برگزار کنیم که مشارکت آن ۳۰ یا ۳۵ درصد باشد؟ * گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمیدانیم. چون در انتخابات مشارکت نمیکنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا میکنیم. ممکن است بگویند انتخابات حق است نه تکلیف. اما این حقی است که در مقاطعی سریع تبدیل به تکلیف میشود. اگر به این حق عمل نکردیم و شرایطی ایجاد شد که برای نظام و اسلام و مردم خطرآفرین شد، برای ما تبدیل به تکلیف میشود. اگرچه شرایط سخت و راضی کردن مردم برای آمدن پای صندوق مشکل است اما باید برای جلب مشارکت مردم تلاش کنیم و کاری کنیم آنهایی که پای صندوق میآیند، بتوانند به جای رأی سفید، حداقل به چند نفر رأی بدهند و مانند انتخابات ۱۴۰۰ با میزان کمسابقه رأی سفید مواجه نشویم. *{درباره دلایل ثبتنام خود برای شرکت در انتخابات ششمین دوره این مجلس}: من با دوستان زیادی گفتوگو کردم تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند یا در انتخابات مجلس خبرگان ثبتنام کنند، خیلیها حاضر نشدند. تردید آنها این بود که نمیدانیم شورای نگهبان چه میکند و آیا مردم پای صندوق میآیند یا نه؟ من به آنها گفتم شورای نگهبان هر کاری میخواهد بکند، ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. ما که نباید کشور و نظام را رها کنیم. اگر با کنار کشیدن خودمان خدایناکرده این نظام صدمه جبرانناپذیر ببیند، چه پاسخی داریم؟ اگر ما کنار بکشیم آیا مردم امیدوار میشوند یا ناامید میشوند؟ آنچه من احساس میکنم با ثبتنام امثال بنده عدهای ولو نه چندان زیاد امیدوار شدند و گفتند شاید شورای نگهبان فضای بهتری ایجاد کند و متولیان انتخابات شاید به توصیه مقام معظم رهبری درباره رقابتی کردن انتخابات عمل کنند. اگر در انتخابات شرکت نکنیم و انتخابات حداقلی برگزار شود، اقلیت حاکم پایش قرصتر میشود؛ علاوه بر آن در انتخابات بعد هم با همین شرایط و تردیدها روبهرو خواهیم شد؛ اقلیتی وجود دارد که تمایل به حضور اکثریت در پای صندوق رأی ندارد. |
* همه کسانی که در جامعه مخاطب دارند از جمله علمای اعلام، استادان دانشگاه و حوزه، صداوسیما و مطبوعات به دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات فرامی خوانم جوانان و اعضای خانوادهها نیز مخاطبان خود را به برگزاری انتخاباتی پرشور تشویق کنند. * مشارکت ضعیف منجر به تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع کامل مشکلات است، برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است. *{ در تبیین دومین عنصر برگزاری انتخابات پرشور یعنی رقابت واقعی سیاسی}: میدان باید برای حضور جناحهای سیاسی و گرایشهای گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاهها و نگاهها در این میدان فعال باشند. * رقابت و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه برای ورود به مجلس، نوع دیگری از رقابت است، البته مجلس خوب و قوی باید هم نمایندگان جوان داشته باشد و هم نمایندگان باسابقه و باتجربه. * رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند؛ البته تبلیغات غیر از دروغگفتن، تهمتزدن و وعده خلافدادن است. تبلیغات یعنی بیان دیدگاهها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت. * دلسرد کردن مردم از انتخابات، کاری غلط و به ضرر کشور است، بعضیها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری میکنند؛ در حالیکه راهحل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد. |
۸ |
۱۴۰۲/۱۰/۰۵ «استانداران دولتهای یازدهم و دوازدهم» |
* همگان مخاطب بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات هستند، هیچ کس نمیتواند بگوید من مخاطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود. قاعدتا اولین مخاطب ایشان افرادی هستند که در این امر میتوانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. در حال حاضر هیاتهای نظارت و شورای نگهبان، رسانهها بویژه صداوسیما و دیگران مخاطب ایشان هستند؛ کمااینکه همه ما به عنوان مخاطب ایشان وظیفه داریم. تا امروز صداوسیما وارد فضای انتخاباتی نشده است. مقام معظم رهبری قبلا هم فرمودند که انتخابات باید رقابتی باشد اما به آن فرمایش ایشان عمل نکردند، امیدواریم این بار عمل کنند. *راهی غیر از صندوق رأی و انتخابات نداریم، صندوق رأی یعنی نه به دیکتاتوری و آنارشیسم. مقام معظم رهبری بیان دقیقی داشتند که اگر انتخابات نباشد یا دیکتاتوری رخ میدهد یا هرجومرج پیش میآید. هر کدام باشد خطرناک است. با این همه تلاش و زحمت از روز اول نهضت اسلامی در سال ۴۱ تا امروز، همه امیدها این بود نظامی که به دست میآید مردمسالاری دینی باشد. ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد که باید آن را رفع کنیم و آن هم از طریق صندوق رأی امکانپذیر است. اصل انتخابات موجب قدرت و عظمت کشور و نشاط و امیدواری مردم میشود. همه کشورها بهویژه همسایگان به ما نگاه میکنند بنابراین هر مقدار بتوانیم انتخابات را پرشور کنیم ولو ۳۵ درصد مشارکتکننده بشود ۳۶ درصد، ما موفق شدهایم. * جذب مردم برای شرکت در انتخابات سخت و نیازمند استدلال است، باید به مردم بگوییم که شما میخواهید چکار کنید؟ در انتخابات شرکت نکنید به عنوان اعتراض؟ بگویید نمیآییم تا به این نظام نشان دهید کارش ایراد و اشکال دارد؟ اینکه این اقدام چقدر تاثیر دارد بحث دیگری است. آیا راه دیگری نداریم؟ میتوانیم در شرایطی مردم را تشویق کنیم رأی اعتراضی دهند. اگر فرد صالحی بود، مردم را تشویق کنید به او رأی بدهند ولو انتخاب هم نشود اما رأی به او اعتراض به شیوه موجود باشد. پس دو نوع میشود اعتراض کرد، یکی اینکه فرد در انتخابات شرکت نکند که معلوم نیست چقدر موثر خواهد بود یا در انتخابات شرکت کند و به کاندیدایی رأی دهد که تغییر و تحول میخواهد و از وضع موجود ناراضی است. * رأی ما باید به رأی به تغییر و تحول باشد. مقام معظم رهبری به تحول اشاره کردند که از تغییر مهمتر است. ما باید دنبال تحول باشیم. باید به هر کس که سمبل تغییر و تحول باشد، رأی دهیم. البته باید بتوانیم از طریق فضای مجازی یا نخبگانی که بر اذهان عمومی اثرگذار هستند مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنیم. |
* همه کسانی که در جامعه مخاطب دارند از جمله علمای اعلام، استادان دانشگاه و حوزه، صداوسیما و مطبوعات به دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات فرامی خوانم. جوانان و اعضای خانوادهها نیز مخاطبان خود را به برگزاری انتخاباتی پرشور تشویق کنند. * مشارکت ضعیف منجر به تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع کامل مشکلات است، برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است. *{ در تبیین دومین عنصر برگزاری انتخابات پرشور یعنی رقابت واقعی سیاسی}: میدان باید برای حضور جناحهای سیاسی و گرایشهای گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاهها و نگاهها در این میدان فعال باشند. * رقابت و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه برای ورود به مجلس، نوع دیگری از رقابت است، البته مجلس خوب و قوی باید هم نمایندگان جوان داشته باشد و هم نمایندگان باسابقه و باتجربه. * رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند؛ البته تبلیغات غیر از دروغگفتن، تهمتزدن و وعده خلافدادن است. تبلیغات یعنی بیان دیدگاهها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت. * دلسرد کردن مردم از انتخابات، کاری غلط و به ضرر کشور است، بعضیها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری میکنند؛ در حالیکه راهحل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد. |