سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۳۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

تحلیل گاردین: پزشکیان برای تغییر در سیاست خارجی با میدان مین روبرو است

گاردین نوشت: پزشکیان برای تغییر در سیاست خارجی با میدان مین روبرو است.
روزنو :

 

تحلیل گاردین؛ پزشکیان در میدان مین

روزنامه گاردین نوشت: پزشکیان در تلاش برای ایجاد تغییر با میدان مین روبرو است. اختیارات دقیق رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی در ایران محل مناقشه است، اما او در مناظره‌های تلویزیونی بار‌ها و غالباً با لحن تند استدلال کرد که نمی‌تواند تغییری از جمله کاهش تورم ۴۰ درصدی ایجاد کند، مگر اینکه بتواند برخی از تحریم‌ها لغو شود، اقدامی که نیازمند رویکرد تعاملی در روابط بین‌الملل است.

در طول مبارزات انتخاباتی، او گفت که ایران در نتیجه سیاست خارجی خود در یک قفس اقتصادی قرار گرفته است و باید همکاری بیشتری داشته باشد تا ببیند آیا تحریم‌ها می‌توانند برداشته شوند یا خیر.

یار اصلی او در کمپین انتخاباتی، جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق بود که در سال ۲۰۱۵ بر سر توافق هسته‌ای مذاکره کرد و منجر به لغو تحریم‌ها شد.

ظریف در چند هفته اخیر تاکید کرد که تحریم‌ها به معنای دور زدن ایران و دور ماندن از فرصت‌ها است.

پیروزی پزشکیان از آنجایی که هیچ اصلاح طلبی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سال ۲۰۲۱ اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکرد، بسیار چشمگیر است چرا که تصور می‌شد اصلاح طلب‌ها پایگاه رای خود را از دست داده‌اند و بسیاری از رای دهندگان متقاعد شده‌اند که حضور در پای صندوق‌های رای بی فایده است.

در دور نخست این انتخابات بسیاری از اصلاح‌طلبان و همچنین زندانیان سیاسی خواستار تحریم شده بودند. اما پس از اینکه پزشکیان در دور اول در جایگاه نخست قرار گرفت، شور تازه‌ای در کمپین او ایجاد شد و اعتماد به نفس به هوادارانش برگشت که پزشکیان می‌تواند پیروز شود.

ظریف با دعوت از مرددین گفت: کسانی که در دور اول شرکت نکردند، در دوره اول پیام خود را ارسال کردند، اکنون باید با حضور خود پیام خود را تکمیل کنند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات یکی دیگر از حامیان برجسته پزشکیان گفت: باید ثابت کنیم که مردم، ما هستیم نه آن‌هایی که خود را حافظ مردم می‌دانند.

 
 
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز