سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۳۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۸ تير ۱۴۰۳
یقه گیری جلیلیون و قالیبافی‌ها

اگر پزشکیان موفق نشود، اصلاحات نابود می‌شود؟

اصلاح‌طلبان نگران هستند که پزشکیان در نهایت حتی نتواند وزرایش را نیز خودش انتخاب نمایید و بدنه دولت از او حرف‌شنوی نداشته باشند، به ویژه که او فاقد برش، نفوذ کلام و ۳۰ سال سابقه حسن روحانی است.
روزنو :

اگر پزشکیان موفق نشود، اصلاحات نابود می‌شود؟

جبهه اصلاحات تمام آبروی خود را بر روی پشتیبانی از پزشکیان صرف نمود. این دیگر حسن روحانی معتدل نیست که وی را «رحم اجاره‌ای بخوانند». برخی تحلیلگران بر این باور هستند که اگر او شکست بخورد، عمر اصلاحات در ایران به پایان خواهد رسید و سپهر سیاسی کشور به دو گفتمان براندازی_ حفظ نظام محدود خواهد شد. امری که به رادیکال‌تر شدن هر چه بیشتر فضای سیاسی در کشور منتهی خواهد می‌گردد.

در میان حیرت اصلاح‌طلبان، بلاخره پس از سال‌ها یک اصلاح‌طلب مصدری به کلید خانه سفید پاستور دست یافت. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور  ضمن تشکر از: «مقام معظم رهبری» گفت: «اگر ایشان  نبود، معلوم نبود اسم من از درون صندوق بیرون بیایید.
فیل درون اتاق تاریک!

علی‌رغم خوشحالی‌های اولیه، تحلیلگران و سیاسیون اصلاحات خیره به یکدیگر نگاه می‌کنند و از حجم عظیم مشکلاتی می‌گویند که به نظر لاینحل می‌رسد. جبهه اصلاحات تمام آبروی خود را بر روی پشتیبانی از پزشکیان صرف نمود. این دیگر حسن روحانی معتدل نیست که وی را «رحم اجاره‌ای بخوانند». برخی تحلیلگران بر این باور هستند که اگر او شکست بخورد، عمر اصلاحات در ایران به پایان خواهد رسید و سپهر سیاسی کشور به دو گفتمان براندازی_ حفظ نظام محدود خواهد شد. امری که به رادیکال‌تر شدن هر چه بیشتر فضای سیاسی در کشور منتهی خواهد می‌گردد.

صادق الحسینی فعال رسانه‌ای در اینباره نوشت: «پزشکیان آخرین تیر کمان سیاست در ایران است، اگر به هدف نخورد آخرین شانس ایران به هدر رفته است.» محسن رنانی جامعه شناس نیز در یادداشتی نوشت که نباید توقع‌ها از این رئیس جمهور اصلاح طلب بیش از حد زیاد باشد.

فیلترینگ، حجاب، گرانی افسارگسیخته، حل مسئله تحریم، FATF، مسکن، مسئله کولبران و سوختبران، وضعیت بغرنج اشتغال، ناترازی انرژی و ده‌ها ابرچالش دیگر از جمله وعده‌های کلیدی کمپین انتخاباتی پزشکیان بود.

در کشور ۱۰۴ شورای عالی وجود دارد که بر همه امور کشور اشراف دارند و تصمیمات همه آن‌ها بدون تایید رهبری فاقد اعتبار است. علاوه بر این مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی نیز به صورت کامل در اختیار طیف مقابل قرار دارد. طیفی که از هم اکنون شمشیر را به اصطلاح از رو بسته‌اند و در لفافه وعده فلج کردن دولت را می‌دهند.

علاوه بر این‌ها ده‌ها نهاد، بنیاد و قرارگاه ذینفوذ بعلاوه مافیای تحریم‌خواه در کشور وجود دارد که مانند سدی آهنین در برابر خواست دولت اصلاح‌طلب عمل می‌نمایید.

اصلاح‌طلبان نگران هستند که پزشکیان در نهایت حتی نتواند وزرایش را نیز خودش انتخاب نمایید و بدنه دولت از او حرف‌شنوی نداشته باشند، به ویژه که او فاقد برش، نفوذ کلام و ۳۰ سال سابقه حسن روحانی است.

این مسئله به همان فیل تاریک درون اتاق تشبیه شده که همه از وجود آن نگرانند، اما صحبت زیادی در مورد آن نمی‌شود!
چشمک اصلاح طلبان به مخبر

محمد علی ابطحی رئیس دفتر سید محمد خاتمی ضمن تمجید از رفتار «موقرانه، متشخص و بی‌طرف مخبر» از پزشکیان خواست ضمن استفاده از وزرای جوان محمد مخبر را به عنوان معاون اول در دولت نگاه دارد.

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای نزدیک به محمد جواد ظریف نیز بلافاصله پس از انتخابات به تحسین مفصل مخبر پرداخت و بابت آنکه «وارد بازی‌های سیاسی» نشد از وی تشکر کرد.

آذر منصوری نیز در اقدامی غیر معمول پس از انتخابات از مخبر بابت پیگیری‌های انتخاباتی تشکر کرد.

برخی دیگر از اعضای ستاد مسعود پزشکیان نیز رویه‌ای مشابه را در پیش گرفتند، یکی از اعضای ستاد رئیس جمهور منتخب که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به آفتاب‌نیوز گفت: «به هر حال نمی‌توان کتمان نمود که جناب آقای مخبر یک ماهیت تکنوکرات و فراجناحی از خود نشان دادند، دولت پزشکیان نیز دولت متخصصان  از همه جناح‌ها است، باید واقع بین بود و مسائل سیاسی کشور را درک کرد، با توجه به اعتبار مخبر نزد هسته سخت نظام، وجود  ایشان می‌تواند بسیار مفید و مغتنم باشد».

با این همه این پیشنهاد با واکنش سرد بدنه اصلاحات مواجه شده است، در یگ گروه مجازی وابسته به حزب اتحاد ملت، فعالین غالباً جوان به نقش منفی مخبر در مقابله با واردات واکسن اشاره کردند و حفظ ایشان در دولت را به عنوان عاملی برای دلسردی بدنه جوان و سرمایه اجتماعی تعبیر نمودند.
دعوای اصولگرایان کلافه

پس از شکست در انتخابات دعوای درون جناحی میان اصولگریان به شکلی بی‌سابقه نمود و بروز یافته است، جدالی که نشان دهنده شکاف‌های عمیق درون این جریان است.

در حالی که مومن نسب مشاور ارشد سعید جلیلی مدعی شد که: «ما کشور را به فیلترشکن‌ها باختیم، هر کس تلگرام، اینستاگرام، .. داشت به پزشکیان رای داد و هر کس سروش و ایتا داشت به جلیلی!»

سید محمود رضوی مشاور ارشد قالیباف در پاسخ او گفت: «ادامه راه شهید جمهور را مسدود کردید، با لجاجت کشور را به عقب برگردانید، اگر سکوت کنید کسی به شما نمی‌گوید لال هستید!»

حامیان جلیلی به قالیباف خرده می‌گیرند که اگر در دور اول کنار می‌رفت، جلیلی شکست نمی‌خورد و طرفداران قالیباف نیز لجاجت جلیلی را عامل شیفت رای اصولگرایان به سمت پزشکیان می‌دانند.

کانال امنیتی قاصم مدیا نیز به شدت به سعید جلیلی حمله کرد و نوشت: «آن‌ها  غیر از خودشان کسی را داخل دایره انقلاب و اسلام نمی‌دانند»

محمد مهدی همت فرزند شهید همت نیز در اینباره گفت: «این شکست می‌توانست رخ ندهد اگر جلیلی و یارانش لج‌بازی نمی‌کردند، خدا قوت یار سوم اصلاحات؟!»
به نظر می‌رسد هر چه فضای سیاسی کشور بیشتر به سمت تصمیم سرنوشت‌ساز مجلس خبرگان پیش می‌رود، شکاف بین جبهه انقلابی نیز بیشتر می‌شود.

عباس عبدی نیز مدعی شد کاظم صدیقی گزینه شماره دو جبهه پایداری برای رهبری بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به همین منازعات، اطلاعات در مورد زمین حوزه علمیه از درون طیف اصولگرا درز داده شده است.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز