سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۳۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

تحلیل رویترز از انتخابات ریاست جمهوری/ پزشکیان به دلیل نزدیکی به آیت الله خامنه ای می تواند بین جناح ها پل ایجاد کند

به نظر می رسد پزشکیان با حمایت اردوگاه اصلاح طلبان ایران به رهبری خاتمی به حکومت دینی ایران وفادار است و قصد مقابله با شاهین های قدرتمند امنیتی و حاکمان روحانی را ندارد، اما باید منتظر از سرگیری رابطه اروپا و ایران بود.
روزنو :

تحلیل رویترز از انتخابات ریاست جمهوری/ پزشکیان به دلیل نزدیکی به آیت الله خامنه ای می تواند بین جناح ها پل ایجاد کند

رویترز در گزارشی به تحلیل وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت. در بخشی از گزارش رویترز به احتمال از سر گیری روابط ایران و غرب اشاره شده است.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رویترز در گزارشی به تحلیل وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این رسانه ای غربی در بخشی از تحلیل خود به سوابق منتخب ریاست جمهوری ایران پرداخت و نوشت: مسعود پزشکیان با اکثریت آراء رئیس‌جمهور منتخب ایران شد. او یک میانه‌رو است که توانسته، در انتخابات ریاست جمهوری جمعه گذشته رقیب تندروی خود(سعیدجلیلی)  را شکست دهد.

رویترز  در گزارش خود مدعی شد: رئیس جمهور جدید احتمالاً می تواند تعییرات محدودی را در سیاست های دولت جمهوری اسلامی اعمال کند، وی روز شنبه از ایرانیان خواست تا در "راه دشوار پیش رو" با او بمانند.

مسعود پزشکیان، تنها میانه رو در میدان اصلی از چهار نامزد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برنده شد. 

رویترز ادعا کرد: او جایگزین رئیس جمهور تندرو (شهید) ابراهیم رئیسی خواهد شد که در ماه می در یک سقوط هلیکوپتر درگذشت (به شهادت رسید).

پزشکیان، جراح قلب 69 ساله، متعهد شده است که یک سیاست خارجی عملگرایانه را ترویج کند، تنش ها را بر سر مذاکرات متوقف شده با قدرت های بزرگ برای احیای معاهده هسته ای 2015 و بهبود چشم انداز آزادسازی اجتماعی و کثرت گرایی سیاسی کاهش دهد. با این حال بسیاری از ایرانیان در مورد توانایی او برای تحقق وعده های انتخاباتی خود تردید دارند زیرا رهبری آیت الله خامنه ای، را مرجع نهایی در جمهوری اسلامی می دانند.

پزشکیان به دلیل نزدیکی به رهبری می تواند بین جناح ها پل ایجاد کند

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: شرکت کنندگان در رای گیری روز جمعه تقریباً ۵۰ درصد بودند، به دنبال  مشارکت کم در دور اول رای گیری در 28 ژوئن. پزشکیان با جذب طبقه متوسط ​​شهری و جوان توانست پیروز شود.

یکی از منابع ایرانی به رویترز گفت که پزشکیان از موقعیت خودی و رابطه نزدیک با آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی برخوردار است و ممکن است بتواند پل‌هایی بین جناح‌ها ایجاد کند تا اعتدال ایجاد کند، اما تغییرات اساسی که بسیاری از ایرانی‌ها آرزوی آن را دارند، را نمی تواند ایجاد کند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ رویترز در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شد: جمهوری اسلامی دو رویکرد اصلاحی را تجربه کرده است. اولین مورد از سال 1997 تا 2005 زمانی بود که رئیس جمهور محمد خاتمی به دنبال اصلاحات سیاسی، جامعه مدنی قوی تر و آزادی مطبوعات بیشتر بود و دومی از سال 2013 تا 2021 توسط حسن روحانی عمل‌گرا رهبری شد. او از سرمایه سیاسی خود برای توافق هسته‌ای 2015 استفاده کرد و چیزی برای اصلاحات داخلی باقی نگذاشت.

سیاست خارجی

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ رویترز نوشت: پیروزی پزشکیان امیدها به گرم شدن روابط ایران با غرب را افزایش داد و ممکن است فرصت هایی برای خنثی کردن اختلافات هسته ای ایران با قدرت های جهانی ایجاد کند.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شد: آیت الله خامنه ای با قدردانی از آنچه که «حضور بالای مردم» نامید، پیروزی پزشکیان را تبریک گفت و به او توصیه کرد که به سیاست های رئیسی ادامه دهد.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی حامیان پزشکیان را نشان می‌دهد که در خیابان‌ها در بسیاری از شهرها و شهرستان‌های سراسر کشور می‌رقصند و رانندگان برای تشویق پیروزی او بوق ماشین‌ها را بوق می‌زنند.

این انتخابات همزمان با تشدید تنش های منطقه ای به دلیل درگیری ها بین اسرائیل و متحدان ایرانی حماس در غزه و حزب الله لبنان و همچنین افزایش فشار غرب بر ایران بود. بر سر برنامه هسته ای که به سرعت در حال پیشرفت است.

به نظر می رسد پزشکیان با حمایت اردوگاه اصلاح طلبان ایران به رهبری خاتمی به حکومت دینی ایران وفادار است و قصد مقابله با شاهین های قدرتمند امنیتی و حاکمان روحانی را ندارد، اما باید منتظر از سرگیری رابطه اروپا و ایران بود.

ترجمه: سایت دیده بان ایران

ترجمه مطالب و گزارش های رسانه های غربی به معنای تایید گزارش و نظر آنان نیست و صرفاً در جهت اطلاع رسانی از تحولات انجام می پذیرد. 

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز