به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۴۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

لاتاری خودرو، نان چرب سفره دلالان و ظلم به مردم

مهم ترین چیزی که در این قرعه کشی باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعداد متقاضیان بسیار بیش‌تر از خودروهای عرضه شده است و این موضوع پرسش های متعددی را ایجاد می کند. مهم ترین پرسش این که آیا واقعاً چنین تفاوت سنگینی در عرضه و تقاضا ظلم به خریدار نیست که دولت همچنان انحصار عرضه کننده را حفظ کند؟
روزنو :

لاتاری خودرو، نان چرب سفره دلالان و ظلم به مردم

ایران خودرو اخیراً بار دیگر قرعه کشی خودرو را روی کار آورد و در یک ثبت نام عجیب شاهد آن بودیم که آمار ثبت نامی ها در حالی میلیونی شد که تعداد خودروها بسیار محدود است و این آمار حقیقتاً ترسناک به نظر می رسد.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شرکت ایران خودرو در آخرین اقدام خود برای حدود ۱۲۰ هزار خودرو قرعه کشی برگزار خواهد کرد که در راستای این طرح افراد باید ۲۳۰ میلیون تومان پول را در حساب های بانکی خود بلوکه می کردند.


البته که از این تعداد ۱۲۰ هزار تایی، تنها بخشی به این قرعه کشی مربوط بود و بخشی دیگر نیز به طرح های اسقاط خودرو و فروش خودرو به مادران دارای چند فرزند تخصیص یافته بود و با این وجود شاهد آن بودیم که حدود ۲ میلیون نفر برای این خودروها ثبت نام کردند که شانس پیروز شدن در این طرح تقریباً صفر است.

با این وجود از آن‌جایی که راه دیگری برای خرید خودرو با قیمت کارخانه وجود ندارد مردم به این طرح اقبال نشان دادند، اما این نمی تواند به معنای جهت گیری تقاضای مردم به این سو باشد. نبود عرضه مناسب در سال های اخیر و در کنار آن ممنوعیت واردات خودرو موجب شده است که خریداران خودرو به هیچ عنوان نتوانند نیاز خود را به صورت مستقیم از عرضه کنندگان تأمین کنند و اگر کسی خودروی صفرکیلومتر بخواهد، باید آن را از دلالان و با قیمت گزاف خریداری کند و یا این که شانس با وی یار باشد و در یکی از این قرعه کشی ها برنده شود.

مهم ترین چیزی که در این قرعه کشی باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعداد متقاضیان بسیار بیش‌تر از خودروهای عرضه شده است و این موضوع پرسش های متعددی را ایجاد می کند. مهم ترین پرسش این که آیا واقعاً چنین تفاوت سنگینی در عرضه و تقاضا ظلم به خریدار نیست که دولت همچنان انحصار عرضه کننده را حفظ کند؟

در کنار این شرایط عجیب و غریب خودروسازان، مردم نیز در بازار همچنان سردرگم‌اند، چراکه همچنان نمی توان مصرف کننده را از دلال تشخیص داد و از آن‌جایی که بخش بزرگی از بازار به دلالان می رسد، هنوز خودروهایی که حاشیه سود کم‌تری دارند، از اقبال چندانی برخوردار نیستند.

البته بدون شک ایران خودرو تنها بازیگر این عرصه نیست و بسیاری دیگر از خودروسازان نیز همچنان شرایط فروش خود را در احوال مختلف تغییر می دهند و همین مسئله خرید را برای بسیاری دشوار می کند. این تغییرات پی در پی و عجایب فروش خودرو در ایران، مادامی که انحصار پابرچا بماند و حقوق مصرف کننده، فدای سود دلال ها شود، ادامه خواهد داشت و نمی توان انتظار داشت که شرایط بهبود پیدا کند.

به عبارت دیگر، با ادامه این وضعیت انحصاری در بازار خودروی کشور و در کنار آن، مدیرانی که معتقدند بازار هیچ مشکلی ندارد، چگونه می توانیم منتظر باشیم که بازار خودرو سامان پیدا کند؟ تا زمانی که فروش خودرو با این شرایط عجیب و در این بستر انحصاری باشد، آش همان آش خواهد بود و کاسه، هممان کاسه و در این بازار تنها دلالان خواهند بود که سود می برند.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز