به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۶۴۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳

ابهام تازه در متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

فرمول متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۳ اعلام شد و هم اکنون مطالبی با همین عنوان در چه خبر می خوانید؛ یادآور می شویم که روش محاسبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ (آپدیت) این روزها از موضوعات پرکاربرد شاغلان است که در انتهای این گزارش به آن پرداخته ایم.
روزنو :

ابهام تازه در متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

فرمول متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۳ اعلام شد

علی بابایی‌کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس دوازدهم درخصوص عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفته؛ علت عدم اجرای این مصوبه این است که بودجه به تازگی ابلاغ شده و هنوز رفع برخی ایرادات مدنظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت در حال انجام است.

وی در رابطه با اجرای مصوبه افزایش مالیات بر ارزش افزوده متذکر شده؛ این پولی که از فروردین و با اجرای قانون افزایش مالیات بر ارزش افزوده، جمع آوری شده و در واقع اجرای افزایش مالیات بر ارزش افزوده آغاز شده در جای دیگری هزینه نخواهد شد بلکه در یک جایی ذخیره می‌ماند و بعد از تصویب نهایی و اجرایی شدن قانون، پرداخت آن از محل همین درآمدها صورت خواهد گرفت.

بابایی‌کارنامی تصریح کرده؛ اجرای این قانون باید از اول فروردین باشد؛ چراکه تاریخ اعمال آن از ۱/۱ است. در واقع از هر ماهی که تخصیص ها ابلاغ و افزایش اعمال شود، مبدا اجرای آن اولین روز از سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی تاکید کرده؛ خط قرمز ما این است که این قانون حتما اجرا شود و جزو بندهایی است که اجرای آن اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه دولت درآمد آن را اخذ کرده است و مجلس هم مشروط به اجرای این قانون با افزایش مالیات بر ارزش افزوده موافقت کرد.

نماینده مردم ساری عنوان کرده؛ بر این اساس، بعد از رفع ایرادات و ابلاغ این قانون و پیرو دستور مقام معظم رهبری که کارها زمین نماند، اعمال و تخصیص افزایش ها بعد از ابلاغ، عملیاتی خواهد شد.

تامین‌اجتماعی سهمی از اعتبار متناسب‌سازی ندارد؟
در این فضا اما چندی پیش یک گزارش منتشر شد در این رابطه که تامین اجتماعی به جز دریافت بخشی از بدهی خود از دولت، سهمی از اعتبار متناسب‌سازی ندارد.

بنا به این گزارش، نگاهی به تخصیص اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تامین اجتماعی به جز احتمال دریافت بخشی از بدهی خود که آن‌هم نقدی و نقدشونده سریع نیست، سهمی از اعتبارات متناسب‌سازی و حمایتی دولت ندارد. این اعتبارات قرار است میان صندوق‌های بازنشستگی دولتی تقسیم شود.

دولت در حمایت از صندوق‌های بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۳ مبلغ ۴۵۳ هزارمیلیارد تومان اختصاص داد که ۲۵۶.۵ هزارمیلیارد تومان آن به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص دارد و ۳۲ هزارمیلیارد تومان از این منابع برای کمک به صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده؛ ضمناً ۱۴.۳ هزار میلیارد تومان بابت صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت اطلاعات تعیین شده است.

در عین حال، در لایحه دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان کمک به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ۳ صندوق کشوری لشکری و فولاد از محل مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

دولت مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق و نیز حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص داده است و این تنها اعتباری‌ است که برای این صندوق مادر در نظر گرفته شده است.

متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت
اما مجتبی حاجی‌زاده، فعال کارگری در رابطه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقد است: در برنامه توسعه هفتم، اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان الزام‌آور شده و از همان ابتدا نمایندگان مجلس این قانون را برای تمام صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین‌اجتماعی لازم‌الاجرا دانستند.

وی بیان کرده؛ بسیاری از بازنشستگان تامین‌اجتماعی در حال حاضر نگران‌ عدم اجرای متناسب‌سازی برای بیمه‌شدگان صندوق تامین اجتماعی هستند. البته همان زمان هم وزارت کار نسبت به تامین منابع متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی ابراز نگرانی کرد. به هر حال این قانون در برنامه توسعه هفتم گنجانده شده و دولت باید به عدالت برای همه بازنشستگان صندوق‌های اجتماعی رفتار کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل تصریح کرده؛ متاسفانه دولت با همراهی مجلس یازدهم برخلاف سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی، بعد از اعلام مغایرت شورای نگهبان، نسبت به جزء ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه بجای رفع ایراد آن را حذف کرد و با این کار دولت را تا پایان برنامه از پرداخت بدهی حسابرسی شده معاف کرد. با این کار عملا متناسب سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

حاجی‌زاده بیان کرده؛ با حذف این موضوع عملا دولت طی پنج ساله هفتم هیچ‌گونه تعهدی نسبت به بازپرداخت بدهی محاسبه شده به سازمان تامین اجتماعی نخواهد داشت و کل مصوبات سال گذشته برای متناسب‌سازی این قشر از مستمری‌بگیران که با رقم ۱۷۰ همت شروع و در نهایت با ۱۳۰ همت مصوب شد، وضعیت نامعلومی پیدا می‌کند.

این فعال کارگری متذکر شده؛ نیاز بازنشستگان به متناسب‌سازی حقوق، نتیجه‌ی سیاست‌های کلان دولت‌هاست و کاهش ارزش پول ملی، وضع را به جایی رسانده که حقوق بازنشستگان سال به سال ارزش خود را از دست داده است. ضمن این‌که مستمری بازنشستگان که باید مطابق با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی تعیین شود، همواره با این مولفه فاصله داشته است.

حاجی‌زاده گفته؛ نیاز به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان علاوه بر این‌که نتیجه سیاست‌های کلان است، نتیجه بی‌توجهی به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و عقب نگه داشتن دستمزد از هزینه‌های زندگی است و مسوول این وضعیت تمام دولت‌ها هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل تاکید کرده؛ دولت باید خود را ملزم به تامین هزینه‌های متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی کند و همچنین بدهی این سازمان را پرداخت کند. باید یادمان باشد که در طول سال‌ها بار هزینه‌های بسیاری بر روی دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته شده است، بدون اینکه دولت‌ها مسئولیت خود را برای پرداخت این هزینه‌ها برعهده بگیرند.

حاجی‌زاده متذکر شده؛ عدم پرداخت بدهی دولت به تامین‌اجتماعی، منابع این سازمان را محدود کرده و اکنون سازمان با ناترازی در هزینه و درآمد مواجه است و برای تامین هزینه‌های متناسب‌سازی به کمک دولت نیاز دارد.

وی تأکید کرد: بازنشستگان، به خصوص بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مظلوم واقع شده‌اند. آن‌ها بابت سال‌ها بیمه‌پردازی، در دوران بازنشستگی، نه مستمری خوبی دارند و نه بیمه‌ درمانی‌ای که بتواند هزینه‌های درمان آن‌ها را تأمین کند. بیمه تکمیلی نیز نمی‌تواند به موقع به درد بازنشستگان بخورد! اگر متناسب‌سازی هم برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نشود، ظلم مضاعف در حق‌شان می‌شود.

قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم ماه‌ها به تعویق بیفتد؟
مروتی، بازنشسته کارگری نیز در واکنش به اظهارات اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه، با انتقاد از این اظهارات گفته؛ آیا قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم ماه‌ها به تعویق بیفتد؟ آیا قرار است منتظر بمانیم تا پایان سال که دولت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد؟

به گفته این بازنشسته، اگر قرار است همسان‌سازی اجرا شود باید برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا انجام شود.

مروتی اضافه کرده؛ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عموما زیر خط فقر است و این بازنشستگان بیش از سایر گروه‌ها به ترمیم حقوق و اجرای همسان‌سازی نیاز دارند. انتظار داریم تامین اجتماعی و دولت در این زمینه پاسخگو باشند و اعلام کنند که چه زمانی و براساس چه فرمولی قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری کشور اجرایی شود.

فرمول متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۳ اعلام شد
(مستمری زمان برقراری ÷ حداقل دستمزد سال برقراری) _ ( مستمری ۱۴۰۳÷ حداقل دستمزد ۱۴۰۳) × حداقل دستمزد ۱۴۰۳ ×۹۰٪×۴۰٪

مثال . سال بازنشستگی ۱۳۸۷
مبلغ مستمری زمان برقراری ۱۱.۷۷۷.۶۹۳ مستمری سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۸۴.۷۳۸.۲۵۷

۱۱.۷۷۷.۶۹۳÷۲.۱۹۶.۰۰۰=۵.۳۶۳

ضریب مستمری سال ۱۴۰۳
۲۸۴.۷۳۸.۲۵۷÷۷۱.۶۶۱.۸۳۴=۳.۹۶۹

مابه التفاوت
۵.۳۶۳_۳.۹۶۹=۱.۳۹۴

۱.۳۹۴×۷۱.۶۶۱.۸۳۴=۹۹.۸۹۶.۵۹۶
۹۹.۸۹۶.۵۹۶×۹۰%=۸۹.۹۰۶.۹۳۶

۴۰ درصد متناسب‌سازی
۸۹.۹۰۶.۹۳۶×۴۰%=۳۵.۹۶۲.۷۷۴

مستمری بعداز متناسب‌سازی
۲۸۴.۷۳۸.۲۵۷+۳۵.۹۶۲.۷۷۴=۳۲۰.۷۰۱.۰۳۱
ضریب مستمری پس از متناسب‌سازی
۳۲۰.۷۰۱.۰۳۱÷۷۱.۶۶۱.۸۳۴=۴.۴۷۵

فرمول متناسب‌سازی سال ۱۴۰۴
(مستمری زمان برقراری ÷ حداقل دستمزد سال برقراری) _ ( مستمری ۱۴۰۴÷ حداقل دستمزد ۱۴۰۴) × حداقل دستمزد ۱۴۰۴ × ۳۰٪

با فرض افزایش سنوات ۳۵درصد حداقل بگیر
با فرض افزایش ۲۵ درصد سایرسطوح

۷۱.۶۶۱.۸۳۴+۳۵%=۹۶٬۷۴۳٬۴۷۵
۳۲۰.۷۰۱.۰۳۱+۲۵%=۴۰۰٬۸۷۶٬۲۸۸

۴۰۰٬۸۷۶٬۲۸۸÷۹۶.۷۴۳.۴۷۵=۴٫۱۴۳

۵.۳۶۳_۴.۱۴۳=۱.۲۲
۱.۲۲×۹۶.۷۴۳.۴۷۵=۱۱۷٬۶۹۷٬۶۳۹

۱۱۷٬۶۹۷٬۶۳۹×۳۰%=۳۵٬۳۰۹٬۲۹۱

مستمری پس از متناسب‌سازی
۳۵٬۳۰۹٬۲۹۱+۴۰۰.۸۷۶.۲۸۸=۴۳۶٬۱۸۵٬۵۷۹
ضریب مستمری پس از متناسب‌سازی
۴۳۶٬۱۸۵٬۵۷۹÷۹۶.۷۴۳.۴۷۵=۴٫۵۲۱

فرمول متناسب‌سازی سال ۱۴۰۵
(مستمری زمان برقراری ÷ حداقل دستمزد سال برقراری)× ۹۰٪ × حداقل دستمزد ۱۴۰۵

با فرض افزایش ۳۵درصد به حداقل بگیران
با فرض افزایش ۲۵ درصد به سایر سطوح

۹۶.۷۴۳.۴۷۵+۳۵%=۱۳۰٬۶۰۳٬۶۹۱
۴۳۶٬۱۸۵٬۵۷۹+۲۵%=۵۴۵٬۲۳۱٬۹۷۳

۵.۳۶۳×۹۰%=۴٫۸۲۶۷

مستمری پس از متناسب‌سازی
۴.۸۲۶۷×۱۳۰.۶۰۳.۶۹۱=۶۳۰٬۳۸۴٬۸۳۵

روش محاسبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ (آپدیت)
شاید بهتر باشد ابتدا بدانیم به چه چیزی حقوق و دستمزد می‌گویند؟ حقوق و دستمزد به مجموع پرداخت‌هایی گفته می‌شود که یک کارفرما به یک کارمند برای انجام کار خود می‌پردازد. این مورد شامل حقوق پایه، مزایا و کسورات است. حقوق پایه مبلغی است که در قبال انجام کار اصلی به کارمند پرداخت می‌شود. مزایا اقلام اضافی هستند که به حقوق پایه اضافه می‌شوند. مزایای متداول عبارتند از:

حق مسکن
حق اولاد
حق ایاب و ذهاب
حق لباس
حق اضافه کار
حق سنوات

میزان حداقل حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳
به گزارش چه خبر، مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت و به میزان ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد.

بر اساس اعلام معاون وزیر کار:

حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت.
پایه سنواتی روی مبلغ ۲ میلیون و صد هزار تومان ثابت ماند.
کمک هزینه اقلام مصرفی میزان ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان رسید.
کمک هزینه مسکن روی مبلغ ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند.
حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا می‌شود.

جدول حقوق و دستمزد پایه برای کارگران در سال ۱۴۰۳

جزئیات حقوق و دستمزد    حقوق سال ۱۴۰۲ (ریال)    حقوق سال ۱۴۰۳ (ریال)
حداقل حقوق روزانه    ۱,۷۶۹,۴۲۸    ۲,۳۸۸,۷۲۸
حداقل حقوق پایه    ۵۳,۰۸۲,۸۴۰    ۷۱,۶۶۱,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری    ۲۴۱,۲۸۶    ۳۲۵,۸۸۸
مزد هر ساعت اضافه کاری    ۳۳۷,۸۰۰    ۴۶۹,۶۰۷
حق مسکن     ۹,۰۰۰,۰۰۰    ۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار    ۱۱,۰۰۰,۰۰۰    ۱۴,۰۰۰,۰۰۰
پایه سنوات
( افراد با حداقل یک سال سابقه کار)    ۲,۱۰۰,۰۰۰    ۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند)    ۵,۳۰۸,۲۸۴     ۷,۱۶۶,۱۸۴
حق اولاد (دو فرزند)    ۱۰,۶۱۶,۵۶۸    ۱۴,۳۳۲,۳۶۸
حق تاهل    –    ۵,۰۰۰,۰۰۰
حداقل حقوق کارگران متاهل بدون فرزند
(با حداقل یک سال سابقه کار)    ۷۳,۰۸۲,۸۴۰    ۷۳,۰۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند    ۸۰,۴۹۱,۱۲۴    ۱۰۸,۹۲۸,۰۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند    ۸۵,۷۹۹,۴۰۸    ۱۱۶,۰۹۴,۲۰۸
حقوق روزانه ۱۴۰۳
دستمز و حقوق روزانه معمولا بر اساس تعداد ساعات کار شده در آن روز و نرخ حقوقی که با کارفرما توافق شده است، محاسبه می‌شود.
جزئیات حقوق روزانه برای کارگران در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

شرح    حقوق روزانه (ریال)
حداقل دستمزد (با مبنای ۳۰ روزه)    ۲.۳۸۸.۷۲۸
بن کارگری    ۴۶۶.۶۶۶
حق مسکن    ۳۰۰.۰۰۰
حق عائله مندی    –
حق اولاد (برای هر فرزند)    ۲۳۸.۸۷۲
پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)    ۷۰.۰۰۰
حقوق و دستمزد روزانه برای سایر سطوح بر مبنای ۲۲ درصد افزایش حقوق ۱۴۰۳:
شرح    حقوق روزانه (ریال)
مبلغ ثابت اضافه پرداختی ماهیانه    ۲۳۰.۰۲۶
پایه سنوات    ۷۰.۰۰۰
بن کارگری    ۴۶۶.۶۶۶
حق مسکن    ۳۰۰.۰۰۰
حق عائله مندی    –
حق اولاد (برای هر فرزند)    ۲۳۸.۸۷۲
محاسبه حقوق و دستمزد
محاسبه حقوق و دستمزد به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:

۱- محاسبه حقوق پایه

۲- محاسبه سایر اقلام حقوق و دستمزد

محاسبه حقوق پایه
حقوق پایه مبنای محاسبه سایر اقلام حقوق و دستمزد است. حقوق پایه معمولا بر اساس توافق بین کارمند و کارفرما تعیین می‌شود. این مورد معمولا بر اساس یکی از روش‌های زیر تعیین می‌شود:

حقوق ثابت: در این روش، حقوق پایه برای همه کارمندان به صورت یکسان تعیین می‌شود.
حقوق متغیر: در این روش، حقوق پایه بر اساس عواملی مانند عملکرد کارمند، تجربه کارمند و تخصص کارمند تعیین می‌شود.

محاسبه سایر اقلام حقوق و دستمزد
سایر اقلام حقوق و دستمزد شامل مزایا، کسورات و مالیات است. مزایا به حقوق پایه اضافه می‌شوند تا حقوق پرداختی به کارمند تعیین شود. کسورات و مالیات از حقوق پرداختی کسر می‌شوند تا حقوق خالص کارمند تعیین شود.

مزایا
مزایا اقلام اضافی هستند که به حقوق پایه اضافه می‌شوند. مزایای متداول عبارتند از:

حق مسکن: به کارمندانی که در مناطق دورافتاده کار می‌کنند، حق مسکن پرداخت می‌شود.
حق اولاد: به کارمندانی که فرزند دارند، حق اولاد پرداخت می‌شود.
حق ایاب و ذهاب: به کارمندانی که از محل سکونت خود برای رفتن به محل کار هزینه می‌کنند، حق ایاب و ذهاب پرداخت می‌شود.
حق لباس: به کارمندانی که لباس مخصوص کار می‌پوشند، حق لباس پرداخت می‌شود.
حق اضافه کار: به کارمندانی که بیش از ساعات کاری معمول کار می‌کنند، حق اضافه کار پرداخت می‌شود.
حق سنوات: به کارمندانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، حق سنوات پرداخت می‌شود.

کسورات
کسورات اقلام از حقوق پرداختی کسر می‌شوند. کسورات متداول عبارتند از:

مالیات: به عنوان یک شهروند، همه افراد باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند.
بیمه تامین اجتماعی: بیمه تامین اجتماعی برای تامین هزینه‌های بازنشستگی، بیماری و بیکاری پرداخت می‌شود.
بیمه حوادث شغلی: بیمه حوادث شغلی برای جبران خسارت‌های ناشی از حوادث شغلی پرداخت می‌شود.
بیمه عمر: بیمه عمر برای جبران خسارت‌های ناشی از فوت پرداخت می‌شود.
وام‌های شخصی: اگر کارمند وام شخصی از شرکت دریافت کرده باشد، مبلغ وام از حقوق پرداختی کسر می‌شود.

محاسبه حقوق خالص
حقوق خالص حقوق پرداختی به کارمند پس از کسر کسورات است. فرمول محاسبه حقوق خالص به صورت زیر است:

حقوق خالص = حقوق پایه + سایر مزایا – کسورات

محاسبه اضافه کاری
هزینه هر ساعت اضافه کاری کارگران، به میزان ۴۰ درصد اضافه بر مزد برای هر ساعت کار عادی است. به صورت فرمولی، محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۳ شامل قیمت یک ساعت کار عادی به علاوه ۴۰ درصد از دستمزد یک ساعت کار عادی است.
فرمول محاسبه اضافه کاری

حقوق اضافه کاری = (x 40/100 دستمزد یک ساعت کار ) + (دستمزد یک ساعت کار)

به عنوان مثال: فرض کنید مزد ساعتی یک کارگر ۲۴ هزار و ۱۳۹ تومان است. در این صورت، حقوق اضافه کاری این کارگر به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۳۳۷۹۵ = ( ۴۰/۱۰۰ * ۲۴۱۳۹) + (۲۴۱۳۹)

نکات مهم در محاسبه اضافه کاری
ساعات کاری عادی کارگران در ایران، ۴۴ ساعت در هفته است.
حداکثر ساعات اضافه کاری کارگران در ایران، ۱۲ ساعت در هفته است.
کارگرانی که بیش از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند، باید مازاد ساعات کار خود را به عنوان اضافه کاری دریافت کنند.

عکس روز
خبر های روز