سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۴۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳

جزییات خودکشی دختر جوان در توالت «کمیته امداد»

اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر خودکشی یک دختر ۱۸ ساله در سرویس بهداشتی ساختمان کمیته امداد شهرستان باغملک استان خوزستان منتشر شده که برخی خبرگزاری‌های محلی نیز به آن اشاره کرده‌اند.
روزنو :

جزییات خودکشی دختر جوان در توالت «کمیته امداد»

گزارش از جزییات خودکشی «یلدا رحیمی» در شهرستان باغملک را می‌خوانید.

به گزارش اعتماد، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر خودکشی یک دختر ۱۸ ساله در سرویس بهداشتی ساختمان کمیته امداد شهرستان باغملک استان خوزستان منتشر شده که برخی خبرگزاری‌های محلی نیز به آن اشاره کرده‌اند.

خبرنگار ما برای صحت خبر آن را از دو کارمند کمیته امداد باغملک، منابع محلی و یکی از اقوام یلدا رحیمی پیگیری کرده است. فردی که از اقوام این دختر جوان است می‌گوید: یلدا تحت پوشش کمیته امداد بود و با پدربزرگش زندگی می‌کرد این اواخر از کمیته امداد تقاضای وام کرده، اما کمیته امداد با وجود اینکه از شرایط زندگی یلدا خبر داشته به تقاضای او توجهی نکرده است.

همچنین یکی از کارمندان کمیته امداد باغملک در واکنش به سوالات می‌گوید: «طبق بررسی‌های دوربین مداربسته، این دختر به سرویس بهداشتی ساختمان کمیته امداد که مربوط به کارمندان بوده، رفته و کارمندان بعد از مدتی متوجه شده‌اند که در توالت قفل است. آن‌ها شیشه توالت را شکسته و وقتی داخل رفته‌اند، دیده‌اند یلدا با روسری خود را حلق‌آویز کرده است.» حالا این گزارش را بر اساس پیگیری‌هایی که از مصاحبه‌شوندگان انجام داده، تنظیم کرده است. لازم است که عنوان شود اسامی مصاحبه‌شوندگان به خواست آن‌ها در این گزارش منتشر نشده و نزد روزنامه محفوظ است.
بند یکم

آن روز ظهر پریشان وارد محوطه ساختمان کمیته امداد شده و به سمت سرویس بهداشتی رفته و مدت طولانی آنجا خود را حبس کرده است. بعد از مدتی که کارکنان این نهاد متوجه شده‌اند در دستشویی قفل است و کسی پاسخ نمی‌دهد قفل در را شکسته و وارد دستشویی شده‌اند و با صحنه هولناکی مواجه شده‌اند؛ یلدا با روسری خود را حلق‌آویز کرده بود. هنوز مشخص نشده این اقدام یلدا اعتراض به عدم موافقت کمیته امداد با وام او بوده یا نه!...
بند دوم

۲۶ شهریور ماه امسال یلدا رحیمی، دختر ۱۸ ساله اهل روستای «دم آب» شهرستان باغملک در ساختمان کمیته امداد این شهرستان به زندگی خود پایان داده است. یکی از اقوام یلدا رحیمی می‌گوید: «یلدا به همراه برادر کوچک خود خانه پدربزرگش زندگی می‌کردند. آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد بودند و این اواخر قرار بود از این نهاد وام بگیرند، اما کمیته امداد از وامی که قرار بوده به آن‌ها پرداخت کند، منصرف شده است.»

این در حالی است که دو کارمند کمیته امداد شهرستان باغملک در واکنش به سوالات این موضوع را به راحتی انکار کرده‌اند. یکی از آن‌ها ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: «بررسی دوربین‌های مداربسته نشان داده یلدا یکسره وارد ساختمان و سپس دستشویی شده و آنجا با روسری خود را حلق‌آویز کرده است.»

با این حال فردی که از اقوام یلداست، مدعی شده که این دختر جوان یک روز قبل از حادثه به یکی از اقوام نزدیک خود تصویر خودش را در حالی که گریه می‌کرده، ارسال و ماجرا را برای او توضیح داده است.

یک منبع مطلع در واکنش به خودکشی یلدا رحیمی می‌گوید: «تن‌ها این مورد نیست و در شهرستان باغملک برخی جوانان و نوجوانان به خاطر اینکه هیچ تفریحی ندارند و با فضای بسته‌ای روبه‌رو هستند دست به خودکشی می‌زنند. سالانه بیش از ۵۰ نفر در این شهرستان اقدام به خودکشی می‌کنند.»

طبق اطلاعات رسیده، شهرستان باغملک در میان دیگر شهرستان‌های استان خوزستان با آمار بالای خودکشی مواجه است.
مدیریت مالی بدون مرز در نرم افزار حسابداری ابری فرداد
بند سوم

فردی که از اقوام یلداست در مورد جزییات بیشتر این حادثه می‌گوید: «یلدا دو ساله بود که پدرش خودکشی کرد. مادر یلدا بعد از این ماجرا حالش بد شد و مشکل روحی پیدا کرد. یلدا و برادر کوچک او به خاله‌اش سپرده شدند، اما بعد از مدتی خاله یلدا هم خودکشی کرد و پدربزرگ یلدا، او و برادرش را به خانه خودش برد. یلدا در خانه پدربزرگش تحت فشار بود. این اواخر حتی آن‌ها نمی‌گذاشتند یلدا به مدرسه برود. برای همین از امتحاناتش عقب ماند و تجدید آورد. آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد بودند. یلدا چندین بار از روستای محل زندگی‌شان به شهرستان باغملک رفت تا از کمیته امداد درخواست وام کند. کمیته امداد ابتدا با درخواست یلدا موافقت کرد، اما مدتی بعد با درخواست یلدا موافقت نکرد.»

او در ادامه می‌گوید: «یلدا روز قبل از این حادثه هم به کمیته امداد رفته بود، اما نمی‌دانم چه شنید و در پرونده‌اش چه تغییراتی ایجاد شده بود که وقتی فردای همان روز مجدد به باغملک رفت در دستشویی کمیته امداد اقدام به خودکشی کرد.»
بند چهارم

یکی از کارمندان کمیته امداد باغملک که در حال حاضر مشغول به کار است موضوع درخواست وام را که منابع محلی و یکی از بستگان یلدا رحیمی تایید کرده‌اند، رد می‌کند و در مورد حادثه این‌طور می‌گوید: «فیلم دوربین‌های مداربسته موجود است و نشان می‌دهد که یلدا رحیمی از بیرون آمده و به سمت توالت کمیته امداد رفته. سرویس بهداشتی که یلدا داخل آن رفته مخصوص کارمندان کمیته است. همکاران ساعت ۱۲ و بیست و چند دقیقه متوجه شده‌اند در سرویس بهداشتی قفل است. از سوراخی که روی در وجود داشته، متوجه شده‌اند؛ یک نفر بین روشویی و توالت آویزان است. کارمندان قسمت شیشه‌ای در را شکسته و وارد سرویس بهداشتی شده و دیده‌اند که یلدا با روسری خود را به چهارچوب در حلق‌آویز کرده است. طبق بررسی دوربین‌ها یلدا داخل ساختمان اداری نشده و به هیچ کدام از کارمندان کمیته امداد مراجعه نکرده است.»

او بدون توضیح بیشتر در مورد روز حادثه می‌گوید: «پدر یلدا چند سال پیش بعد از فوت برادرش، خودسوزی کرد. خاله یلدا هم خودکشی کرد. او به همراه برادرش خانه پدربزرگ‌شان زندگی می‌کردند و مشکلات درون خانوادگی داشتند.» او به سوال آخر «اعتماد» نیز این‌گونه پاسخ می‌دهد. اقدام یلدا رحیمی داخل ساختمان کمیته امداد می‌تواند نوعی اعتراض باشد، چراکه او می‌توانسته داخل خانه پدربزرگ یا هر جای دیگر این اقدام را انجام دهد؛ بنابراین قطعا علتی داشته که ساختمان کمیته امداد را انتخاب کرده است! از این موضوع چیزی می‌دانید؟

یکی، دو نفر که صبح روز حادثه یلدا را دیده بودند، گفته‌اند آن روز پریشان بوده و قبل از اینکه به کمیته امداد بیاید به بیمارستان رفته، اما نتوانسته در بیمارستان این اقدام را انجام دهد و به کمیته امداد آمده است. یکی دیگر از کارمندان این نهاد نیز در واکنش به سوالات فقط می‌گوید: «این دختر داخل ساختمان کمیته امداد شده و در سرویس بهداشتی خودکشی کرده است.»
بند آخر

۱۸ شهریور ماه امسال «سعید منتظرالمهدی»، سخنگوی فراجا در مورد آمار خودکشی اعلام کرد: «سالانه در کشور بیش از ۴ هزار نفر بر اثر خودکشی فوت می‌کنند.» چند روز بعد از انتشار این خبر نیز «غلامعباس ترکی»، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کشور، آمار خودکشی را بیشتر از آنچه سخنگوی فراجا اعلام کرده بود، عنوان کرد و گفت: «سالانه حدود ۱۳۰ هزار نفر اقدام به خودکشی در ایران ثبت می‌شود و ۷ هزار نفر جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‌دهند.»

سال گذشته نیز در جلسات غیر رسمی، مسوولان اعلام کردند که حدود ۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ خودکشی کردند؛ ۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر. این در حالی است که «حمید پیروی»، نایب رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷.۴ نفر اقدام به خودکشی و فوت می‌کنند. همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ طبق آمار منتشر شده از سوی نیروی انتظامی؛ هر سال به‌طور متوسط ۴ هزار و ۱۸۳ نفر در ایران به دلیل خودکشی جان‌شان را از دست می‌دهند؛ ۵.۱ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر.

بررسی‌های این آمار مشخص می‌کند که از سال ۱۳۹۵ تاکنون آمار خودکشی رو به افزایش بوده است....

عکس روز
خبر های روز