سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۵۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳
اسرائیل پاسخ سخت به ایران می‌دهد؟

نتانیاهو علاقه‌ای به پایان جنگ ندارد

محبعلی تصریح کرد: اگر اسرائیل به دنبال جنگ تمام عیار و یک جنگ منطقه‌ای باشند قابل پیش بینی نیست که سرنوشت این جنگ چه خواهد شد. جنگ گسترده نه به نفع ایران و نه به نفع طرف‌های مقابل است، اما اگر جنگ گسترده اتفاق نیفتد باید انتظار داشته باشیم که بشود امتیازاتی به فلسطینی‌ها بدهند تا بتوانند شرایط را کنترل کنند. در غیر این صورت ادامه وضعیت جنگ فرسایشی است و اسرائیل را دچار بحران‌های جدی می‌کند.
روزنو :

نتانیاهو علاقه‌ای به پایان جنگ ندارد

 مساله فلسطین و جریان مقاومت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این پیچیدگی از هفتم اکتبر نیز بیشتر شده است. شاید عمق این پیچیدگی با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک تهران و همچنین ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به مرحله جدی‌تری وارد شده و منطقه را دچار تشویش زیادی کرده است.
 
به گزارش اقتصاد24؛نقطه اوج این تنش ها را شاید بتوان حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی در قالب عملیات «وعده صادق ۲» و احتمال پاسخ متقابل اسرائیل به ایران دانست. اما این تنش‌ها تا کی ادامه خواهد داشت و تبعات آن چه وضعیتی را برای آینده منطقه ترسیم می‌کند؟
درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل تا کجا ادامه دارد؟

در همین رابطه قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه  با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که حمله ایران حمله موثری بود که توانست اسرائیل و آمریکا را تحت فشار قرار دهد. باید صبر کرد و ببینیم واکنش طرف مقابل چه خواهد بود. البته روز اول خیلی تند و عصبانی جواب دادند، ولی به نظر می‌رسد که آن‌ها هم الان به این نتیجه رسیده اند که نباید واکنش خیلی سخت نشان دهند.

وی ادامه داد: اگر واکنش خیلی سخت نشان دهند ایران حتما به عملیات گسترده تری دست می‌زند. در نتیجه طرفین به گذشته برگشته اند. در حال حاضر گسترش جنگ فعلا منتفی است. اگر اسرائیلی‌ها با کمک و حمایت آمریکا دست به اقدامی بزنند و اقدام خسارت باری انجام دهد ایران هم حتما باید پاسخ سخت تری بدهد؛ آن وقت ممکن است که شرایط تغییر کند و با واکنش‌ها به یک جنگ منطقه‌ای بکشد، ولی در عین حال این واقعیت وجود دارد که آن رویای امنیت اسرائیل با این وضعیت از دست رفته و اسرائیل هم احساس امنیت ندارد. باید ببینیم که نتایج آن در کوتاه مدت و درازمدت چه خواهد بود.

محبعلی تصریح  کرد: اگر اسرائیل به دنبال جنگ تمام عیار و یک جنگ منطقه‌ای باشند قابل پیش بینی نیست که سرنوشت این جنگ چه خواهد شد. جنگ گسترده نه به نفع ایران و نه به نفع طرف‌های مقابل است، اما اگر جنگ گسترده اتفاق نیفتد باید انتظار داشته باشیم که بشود امتیازاتی به فلسطینی‌ها بدهند تا بتوانند شرایط را کنترل کنند. در غیر این صورت ادامه وضعیت جنگ فرسایشی است و اسرائیل را دچار بحران‌های جدی می‌کند.

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه با اشاره به اقدامات تنش زا اسرائیل در اراضی اشغالی گفت: اسرائیل اقدامات خود را متوقف نخواهد کرد. اقدامات امنیتی که معمولا سرویس‌های اطلاعاتی و نیرو‌های ویژه انجام می‌دهند با جنگ تمام عیار دو مسئله مختلف است؛ اما آن چیزی که منطقه و جهان شاید نگران آن باشد یک جنگ تمام عیار است و حتما باید به اسرائیل  فشار بیاورند که اقدامی انجام ندهد که یک جنگ تمام عیار در منطقه رخ بدهد. به هر حال اسرائیل در طول این ۷۵ سال هرگز متصور نبود که ناگهان با ۲۰۰ موشک در خاک خود مواجه شود و این حتما آثار جدی بر صهیونیست‌ها خواهد گذاشت. باید ببینیم واکنش آن‌ها چه خواهد بود، آیا می‌پذیرند که به سمتی بروند که منطقه به سمت آرامش برود و به حقوق فلسطینی‌ها اعتراف کنند یا اینکه منطقه را به آتش می‌کشند؟

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها اعتقاد داشتند که اگر ایران بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران واکنش نشان می‌داد و معطل وعده آمریکا برای برقراری آتش بس نمی‌ماند شاید این اتفاقات رخ نمی‌داد. چقدر این تحلیل‌ها را قبول دارید؟ گفت: درباره چیزی که اتفاق نیفتاده، نمی‌شود بحث کرد. به هر حال اسرائیل ناچار بود به لبنان حمله کند، مگر اینکه آتش بس در غزه  برقرار می‌شد. نتانیاهو علاقه‌ای به برقراری آتش بس در غزه نداشت و برای اینکه آن را منتفی کند ناچار بود دست به اقدام نظامی در لبنان بزند، البته این ریسک را هم پذیرفت که با واکنش ایران روبرو شود.

محبعلی در ادامه پاسخ داد: به نظر می‌رسد دولت بایدن در شرایط فعلی این توانایی را ندارد که شرایط را مدیریت کند. با توجه به وضعیت داخلی آمریکا، جمهوری خواهان و ترامپ خواستار ادامه جنگ حداقل تا انتخابات هستند و امیدوارند آتش بس برقرار نشود چرا که این مسئله به نفع کامالا هریس و محبوبیت او در داخل آمریکا خواهد بود، لذا نتانیاهو نیز علاقه‌مند نیست جنگ را در غزه به پایان برساند.

عکس روز
خبر های روز