سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۵۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
هشتاد نهاد مدنی آمریکا در نامه‌ای از «بایدن» خواستند مانع ماجراجویی «نتانیاهو» شود

ترس آمریکایی‌ها از جنگ با ایران

 چند روز پس از حمله موشکی ایران به شهرهای اسرائیل، در حالی که گمانه‌زنی درباره پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به اقدام ایران در میان تحلیل‌گران وناظران سیاسی ودفاعی جهان در حال انجام است، میان سران آمریکا درباره این موضوع اختلاف نظر وجود دارد. از سوی دیگر 80 نهاد مدنی آمریکا از جو بایدن خواستند که مانع از ماجراجویی نتانیاهو وگسترش جنگ به طرف منافع آمریکا شوند.
روزنو :

 اقدام موشکی ایران علیه مراکط نظامی وامنیتی اسرائیل پس از آن انجام گرفت که این رژیم هم در تهران مهمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران؛ اسماعیل هنیه را ترور کرد و پس از آن با حملات بی‌سابقه به جنوب لبنان ضمن ترور سید حسن نصرالله یک مستشار نظامی ایران عباس نیلفروشان را نیز به شهادت رساند.در حالی که مقامات اسرائیلی مدام در حال بیان این موضوع هستند که به زودی به حملات ایران پاسخ محکم می‌دهند، که تصمیم احتمالی ‌آنها دستمایه اختلاف نظر در میان سران آمریکا واقع شده است. کشوری که همیشه ادعا کرده که حامی اسرائیل در مناطقه خاورمیانه خواهد بود.

ترس آمریکایی‌ها از جنگ با ایران
توصیه جو بایدن به اسرائیل
روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در اظهاراتی در این باره گفت:«اسرائیل هنوز در مورد چگونگی پاسخ به ایران تصمیم نگرفته است، و اگر من جای آنها بودم، به جای حمله به تاسیسات نفتی، گزینه‌های دیگری را در نظر می‌گرفتم.» او تاکید کرده :«هیچ دولت آمریکایی به اندازه دولت من به اسرائیل کمک نکرده است.»
 بایدن افزود:«ما به طور مداوم و در طول ۱۲ ساعت شبانه‌روز با اسرائیلی‌ها در ارتباط هستیم.»
 او البته توصیه کرد که  اسرائیل باید گزینه‌های دیگری به جز هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ایران را در نظر بگیرد. بایدن همچنین گفت:«اسرائیلی‌ها فوراً در مورد پاسخ (به حمله) تصمیم نخواهند گرفت.» رئیس جمهور امریکا البته تاکید کرد:« اسرائیل حق کامل دارد به هرگونه حمله از سوی ایران یا حزب‌الله یا حوثی‌ها پاسخ دهد اما باید دقت کنند.»احتمال ایجاد یک بحران عمیق نظامی در منطقه خاورمیانه میان ایران و متحدانش از یک سو و رژیم اسرائیل از سوی دیگر  و البته گسترش شعله‌های جنگ به دیگر مناطق ، از جمله موارد نگران کننده‌ای است که ذهن سران برخی از کشورها را به خود مشغول کرده‌است. جو بایدن نیز با این جمله نگرانی خود را نشان داده است:« برای جلوگیری از وقوع جنگ در خاورمیانه تلاش زیادی می‌کنیم.»  رئیس جمهور آمریکا افزود:« بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سعی کنیم بقیه جهان و متحدان‌مان را برای خاموش کردن این بحران بسیج کنیم.» او البته به برخی از اضلاع دیگر جنگ احتمالی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت:«  وجود نیروهای نیابتی خارج از کنترل مانند حزب‌الله و حوثی‌ها، حل و فصل تنش‌ها را دشوارتر می‌کند.»
 اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ
این موضوع البته در جدال‌های انتخاباتی امریکا نیز کشیده شد. دونالد ترامپ رقیب بایدن در انتخابات گذشته و رقیب کنونی نامزد دمکرات‌ها نیز به این موضوع ورود کرده و سیاست های آمریکا در این باره را به چالش کشیده است.
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در لفاظی‌های ضد ایرانی خود، اما نظری مخالف رئیس جمهور کنونی این کشور  ابراز کرد و معتقد است که رژیم صهیونیستی «باید اول تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد.»دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور نامزد حزب جمهوری‌خواه است، روز جمعه طی یک رویداد انتخاباتی در کارولینای شمالی درباره اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا گفته است که از حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، گفت: «ولی این همان چیزی است که شما می‌خواهید به آن حمله کنید، درست است؟»
ترامپ با بیان اینکه به نظرش بایدن «اشتباه کرده است» در ادامه ادعاها و اظهارات ضدایرانی‌اش گفت: «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بزرگترین خطری است که ما داریم.»
این درحالی است که «دونالد ترامپ» تقریبا هفته گذشته طی یک نشست خبری در نیویورک مدعی شده بود که آماده مذاکره با ایران در مورد نسخه جدید توافق هسته‌ای مهمی است که در زمان ریاست جمهوری‌اش آن را کنار گذاشت. او در پاسخ به این سوال که آیا با ایران معامله خواهد کرد، گفت: «مطمئنا این کار را انجام خواهم داد. ما باید به توافق برسیم، زیرا عواقب آن غیرممکن است. ما باید معامله کنیم.» اما حالا این رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به پاسخ بایدن افزود: «پاسخ رئیس جمهور آمریکا باید این می‌بود که اول تاسیسات هسته‌ای را بزنیم و بعد به فکر بقیه‌اش باشیم.»
اسرائیل تضمین نداده است
 از تحولی دیگر در همین ارتباط سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده، نوشت:«اسرائيل هیچ تضمینی مبنی بر این که تاسیسات اتمی ایران را در انتقام‌جویی از حملات موشکی جمهوری اسلامی هدف قرار نمی‌دهد، ارائه نکرده است.»این مقام همچنین افزود:« بسیار دشوار است که بگوییم اسرائیل احتمال دارد سالروز حملات هفتم اکتبر را برای حمله انتقام‌جویانه به جمهوری اسلامی ایران انتخاب کند.»او در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر این که آیا اسرائيل قصد دارد به تاسیسات اتمی ایران حمله کند، گفت: «ما امیدواریم که [از سوی اسرائيل] شاهد مقداری خرد و همچنین قدرت باشیم، اما همان‌طور که می‌دانید، هیچ تضمینی وجود ندارد.»
 نامه۸۰ سازمان امریکایی خطاب به بایدن
 ترس از گسترش جنگ به منطقه خاورمیانه والبته کشیدن آن به منافع امریکا برخی از مردم و نهادهای مدنی امریکا را نیز نگران کرده است. انها معتقدند که ماجراجویی هایی بنیامین نتانیاهو ممکن است شعله جنگ را به منافع امریکا نیز بکشاند، از همین رو بیش از ۸۰ سازمان و گروه مدنی به بایدن نامه نوشته و اعلام کردند که به جنگ با ایران برخلاف منافع ملی آمریکاست و نتانیاهو آمریکا را به آن سوق می‌دهد. آنها تاکید کردند که «به ارسال تسلیحات به اسرائیل پایان بخشید.» در این نامه آمده است:«پرزیدنت بایدن؛ ما به عنوان سازمان‌هایی که جوامع مختلف آمریکایی را نمایندگی می‌کنند، از تشدید تنش‌های نظامی در خاورمیانه، افزایش تلفات غیرنظامیان و شکست کوشش دولت شما برای آتش بس و جلوگیری از حرکت به سمت جنگ منطقه‌ای تمام عیار با ایران وحشت زده شده‌ایم. »
این گروه ها افزودند:« این به نفع منافع ملی آمریکا نیست که توسط بنیامین نتانیاهو وارد جنگ با ایران شود. به نفع منافع ملی آمریکاست که با استفاده از دیپلماسی و استفاده از اهرم حمایت‌های آمریکا از اسرائیل - از جمله جلوگیری از انتقال تسلیحات نظامی تهاجمی بیشتر به اسرائیل - همه طرف‌ها از لبه پرتگاه جنگ به عقب رانده شده و به سمت آتش بس بروند که منجر به پایان دادن ویرانی غزه و لبنان و جلوگیری از لغزش به جنگ منطقه‌ای شود. »
در نامه این سازمان‌های مدنی آمده است:« ما از دولت بایدن - هریس می‌خواهیم در رویکرد احترام‌آمیز خود نسبت به نتانیاهو تجدید نظر کند که با سرکشی جنگ را تشدید می‌کند و تمام تلاش خود را برای عقب راندن شدید کسانی که مشتاق به بهره برداری  از جنگ هستند انجام دهد. هیچ «تنش‌زدایی از طریق تشدید» وجود ندارد. بایدن باید جریان تسلیحات ایالات متحده که اسرائیل را قادر می‌سازد جنگ منطقه‌ای را تحریک کند متوقف کند.»
با ایران نجنگید!
این گروه‌ها افزودند:«علاوه بر این، ما از شما می‌خواهیم که این موضوع را که کنگره اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه ایران یا شبه نظامیان مورد حمایت ایران را نداده است به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارید. هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران می‌تواند فقط پس از بحث و تصویب یک مجوز قبل از ورود نیروهای ما به جنگ انجام شود.»
در پایان ناین نامه آمده است:«بار دیگر از سیاستمداران آمریکا می‌‌خواهیم که در این لحظات بحرانی‌ با رهبری دیپلماسی به کاهش تنش با ایران کمک کنند، به توافق برای آتش بس در غزه، لبنان و مناطق دیگر برسند، و به قانون اساسی‌ و اتوریته کنگره برای اجازه دادن به یک جنگ جدید احترام بگذارند.»

عکس روز
خبر های روز