به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۶۵۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

مجمع تشخیص مصلحت در ارتباط با FATF به وظیفه اش که مصلحت است عمل نکرد

هر دو کنوانسیون در مجلس تصویب شدف ولی در نهایت سرنوشتشان به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد. شان ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، شان تصمیم گیری در شرایطی بود که غلبه مصلحت بر محافظه کاری الزام آور است. به عبارتی غلبه مصلحت بر اختلافاتی که این اختلافات در تصمیم گیری منافع ملی را تضییع می کند.
روزنو :

مجمع تشخیص مصلحت در ارتباط با FATF به وظیفه اش که مصلحت است عمل نکرد

 لوایح پالرمو(کنوانسیون مقابله با تامین مالی جرایم سازمان یافته) و سی اف تی(کنوانسیون مقابله با تامین مالی جرایم تروریستی) در دولت دوازدهم که رای 73 درصد از واجدین رای را داشت و در مجلس دهم که رای 62 درصد از واجدین رای را کسب کرده بود، تصویب شد. اما نهایی شدن آن ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مانع روبرو شد. یکی از دغدغه های مخالفین این بود که با پذیرش لوایح، ایران نمی تواند به حماس، حزب الله و دیگر گروه های جبهه مقاومت کمک کند. دولت چهاردهم در تیر ماه سال جاری، با وعده تصویب FATF و تعامل با جهان تشکیل شد، اما زمزمه های به گوش رسیده از مجلس و مجمع نشان می دهد، دولت همچنان برای تصویب FATF با مشکل روبرو است. روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس طی سخنانی، مجددا شائبه های سال 97 را زنده کرد و تصویب این لوایح را مانعی بر سر راه کمک مالی ایران به گروه های مقاومت دانست. به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم پیوستن ایران به گروه اقدام مالی موجب خسارات اقتصادی سنگینی شده، از جمله مشکلات جدی در نقل و انتقال پول بین ایران و خریداران نفت و محصولات صادراتی که به معضلی بزرگ تبدیل شده است. توجه به منافع ملی و حمایت از گروه های مقاومت به دو گزینه موافقان و مخالفان FATF مبدل شده و پس از چند سال باز چالش میان این دو نگاه را به رخ می کشد. ستاره صبح در گفت و گو با حشمت الله فلاحت پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

حشمت الله فلاحت پیشه، در رابطه تصویب کنوانسیون های مربوط به FATF در مجلس گفت: در طول یک سالی که در مجلس دهم رییس کمیسیون امنیت ملی بودم، به عنوان کمیسیون اصلی درگیر کنوانسیون سی اف تی (کنوانسیون مقابله با تامین مالی جرایم تروریستی) بودم و به عنوان کمیسیون فرعی با کنوانسیون دوم FATF یعنی کنوانسیون پالرمو(کنوانسیون مقابله با تامین مالی جرایم سازمان یافته) درگیر بودم. این دو کنوانسیون در ایران به کنوانسیون های FATF معروف هستند.


وی افزود: هر دو کنوانسیون در مجلس تصویب شدف ولی در نهایت سرنوشتشان به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد. شان ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، شان تصمیم گیری در شرایطی بود که غلبه مصلحت بر محافظه کاری الزام آور است. به عبارتی غلبه مصلحت بر اختلافاتی که این اختلافات در تصمیم گیری منافع ملی را تضییع می کند.
فلاحت پیشه در این رابطه گفت: متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت در کنوانسیون های مربوط به FATF نه تنها به وظیفه خود عمل نکرد، بلکه گرفتار محافظه کاری شد. این ماجرا یکی از برگ ها سیاه و غیر قابل دفاع مجمع تشخیص است که در قبال کنوانسیون های مرتبط با FATF بنا بر وظیفه خود که مصلحت است عمل نکرد.


وی افزود: در رقابت های انتخاباتی این دوره رییس مجلس به عنوان یکی از کاندیدا ها در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد به دلیل قرار داشتن در فهرست سیاه FATF و تحریم، 30 درصد ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا کرده است. یا به عبارتی 30 درصد از ارزش پول ملی کشور از بین می رود. اگر مبادلات نفتی و غیر نفتی خارجی کشور را سالانه به طور مینگین 100 میلیارد دلار ارزیابی کنیم، در طول شش سالی که محافظه کاری حاکم بر این تصمیم شده، ده ها میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شده که جدا از آسیبی است که به شهروندان وارد می شود.


وی تاکید کرد: ایرانیان صرفا به دلیل پاسپورت های ایرانی خود شامل مقررات فهرست سیاه می شوند. کسانی که در خارج دانشجو دارند یا تجار و حتی بیماران و گردشگران در این مدت ضایعات جبران ناپذیری را تجربه کرده اند.


نماینده پیشین مجلس گفت: هدف مجمع تشخیص مصلحت پایان دادن به کندی و تعلل در تصمیم گیری است ولی در تصمیم مهمی چون دو کنوانسیون FATF، خود دچار کندی و محافظه کاری می شود.


حشمت الله فلاحت پیشه با یادآوری مخالفت دولت سیزدهم با تصویب FATF افزود: بخش عمده مخالفان کنوانسیون های FATF در مجمع تشخیص مصلحت، کسانی بودند که بعد از دولت حسن روحانی دولت را در اختیار گرفتند. استدلال آن ها این بود که چون ایران تحریم است با پذیرفتن کنوانسیون های FATF نمی توانیم تحریم را دور بزنیم درحالیکه ما برای کنوانسیون ها 9 حق شرط گذاشته بودیم که می شد با استفاده از آن ها منافع کشور را تامین کرد و مانع از اثر گذاری تحریم شد.


وی تصدیق کرد: به عقیده من تحریم بهانه این گروه بود، چون کشور می توانست به راحتی با حق الشرط ها منافع امنیتی خود را تامین کند و در فهرست سیاه قرار نگیرد. تعلل مجمع تشخیص مصلحت باعث شد کشور نه تنها از فهرست خاکستری خارج نشود، بلکه در فهرست سیاه قرار بگیرد.


فلاحت پیشه افزود: FATF فیفای بانک ها است اگر بانک ها کنوانسیون های مربوطه را نپذیرند، دچار مشکل می شوند. ما در اولین جلسه کمیسیون مدیران بانکی دولتی و خصوصی را دعوت کردیم. تک تک آن ها اعلام کردند که بخاطر قرار داشتن در فهرست خاکستری FATF چقدر آسیب دیده اند. مشاهده وضعیت واقعی نظام بانکی کشور باعث شد کمیسیون به این دو کنوانسیون رای بدهد. صحن نیز به واقعیت رای داد. ولی مجمع تشخیص مصلحت با وجود اینکه در جریان کار ما بود و حق الشرط ها زیر نظرشان تدوین شده بود، عده ای را مقابل مجلس جمع کردند.


رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش مخالفان در عدم خروج ایران از فهرست سیاه FATF گفت: در ایران دو دسته با FATF مخالف هستند. دوسته اول انسان های ساده، خالص و دلسوزی هستند که پای سخنرانی ها می نشستند و آنچه را که می شنیدند باور می کردند. ولی سخنرانی ها عمدتا محتوایی دروغین و غیر واقعی داشت و آن ها را ترسانده بود. به این گروه مومن و مخلص گفته بودند، با تصویب FATF کشور دچار خود تحریمی می شود! معنای FATF تحریم سپاه و گروه های مقاومت است! با تصویب FATF تمام ترکنش های ایران به غرب اعلام خواهد شد! و... این سخنرانی ها با واقعیت این دو کنوانسیون فاصله داشت و فقط برای ایجاد نگرانی در جامعه ایراد می شد.


حشمت الله فلاحت پیشه در پایان سخنان خود افزود: گروه دوم کاسبان تحریم بودند. شفافیت مالی منافع کاسبان تحریم را به خطر می انداخت. متاسفانه بزرگترین مانع تصویب و اجرایی شدن کنوانسیون های مرتبط با FATF از ناحیه کاسبان تحریم بود. امروز هم این بخش سود خود را جست و جو می کند. منافع این گروه امروز هم پشت تریبون ها و در سخنرانی ها ایراد می شود تا جامعه را دچار نگرانی کند. منافع عدم پیوستن ایران به FATF به جیب کاسبان تحریم رفت و آسیب ان متوجه منافع ملی و ملت شد. متاسفانه زور ما به این سودجویان نرسید. ان ها امروز هم فعال شده اند.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز