سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۶۵۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳

ضرورت احیای معاونت توانبخشی بهزیستی

مدیر کمپین معلولان با اشاره به عمکرد سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر گفت: اولین وظیفه سازمان بهزیستی رسیدگی به افراد دچار معلولیت است. در واقع اکثریت جامعه سازمان بهزیستی را به عنوان متولی افراد دچار معلولیت می‌شناسند. بنابراین این سازمان باید در اولویت‌های کاری خود تمرکز خود را بر روی افراد دچار معلولیت باشد. ما متاسفانه در سال‌های اخیر حوزه توانبخشی در سازمان بهزیستی به کما رفته است و به شدت کوچک شده است. 
روزنو :

ضرورت احیای معاونت توانبخشی بهزیستی

مدیرکمپین معلولان گفت: نظارت و بازرسی در حوزه توانبخشی باید به صورت جدی انجام شود و همچنین توسعه مراکز باید اتفاق بیفتد چراکه برای توانمندکردن افراد دچار معلولیت ضروری است که این مراکز خدمات ارائه شود. بهترین حالت برای افراد دچار معلولیت همین توانمندسازی است. توانمندسازی را با امکانات خوب و در دسترس افراد قرار داده و افراد را توانمندکنند تا بتوانند شغل مناسبی داشته باشند تا افراد دچار معلولیت هم بتوانند توانمندشدو. اما وقتی سازمان بهزیستی دغدغه توانمندسازی نداشته باشد همان چیزی که الان اتفاق می‌افتد ممکن است صورت بگیرد

 در سال‌های اخیر برخی از مراکز توانبخشی در تهران و سایر شهرهای کشور به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده است از جمله مرکز وحدت که خدمات موثری به جامعه هدف یعنی افراددچار معلولیت ارائه می‌کرد. تعطیلی این یا کمرنگ شدن فعالیت این مراکز مشکلات زیادی را برای جامعه هدف سازمان بهزیستی ایجاد کرده است.  که یکی از مهم‌ترین خسارت‌هایی است که مدیریت بهزیستی استان تهران‌ به بهزیستی‌ و جامعه‌ هدف آن وارد کرده است.

از سوی دیگر نیز به دلیل عدم نظارت کافی  و تعارض منافع مدیران مراکز و مسئولان سازمان متاسفانه به تخلفات برخی از مراکز به درستی رسیدگی نشده است و همین امر باعث شده تا جامعه هدف بهزیستی با مشکلات بسیاری مواجه شوند و از همین‌رو لازم است تا رییس جدید سازمان بهزیستی در وهله اول معاونت توانبخشی این سازمان را احیا کرده و پس از آن با افزایش مراکز توانبخشی و توسعه این مراکز نظارت و بازرسی دقیقی بر عملکرد آن‌ها داشته باشد. 

در همین رابطه بهروز مروتی مدیرکمپین معلولان در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» گفت: اولین وظیفه سازمان بهزیستی رسیدگی به افراد دچار معلولیت است. در واقع اکثریت جامعه سازمان بهزیستی را به عنوان متولی افراد دچار معلولیت می‌شناسند. بنابراین این سازمان باید در اولویت‌های کاری خود تمرکز خود را بر روی افراد دچار معلولیت باشد. ما متاسفانه در سال‌های اخیر حوزه توانبخشی در سازمان بهزیستی به کما رفته است و به شدت کوچک شده است. 

معاونت توانبخشی به بنگاه یارانه پراکنی 

تبدیل شده است

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های این معاونت کوچک شده و کل فعالیت‌هایش محدود شد و به غیر از غربالگری‌هایی که انجام می‌دهد صرفا بودجه‌ای را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده و یارانه مراکز و... را توزیع می‌کنند. در واقع معاونت توانبخشی به عنوان یک بنگاه یارانه‌پراکنی و توزیع یارانه فعالیت داشته‌اند. اگرچه ما تاکنون برنامه خاصی از سرپرست سازمان بهزیستی ندیده‌ایم اما امیدواریم یک برنامه‌ای برای احیای این معانت داشته باشند. وقتی برنامه‌ای نباشد ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما وقتی برنامه بدهند ما می‌توانیم روی برنامه آن‌ها انتقاد یا پیشنهادات‌مان را ارائه دهیم. 

مروتی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: اما مهمترین موضوع این است که سرپرست و رئیس جدید سازمان بهزیستی باید در وهله اول سازمان بهزیستی و به ویژه حوزه توانبخشی را احیاء کند و کارها به صورت تخصصی پیش ببرد. متاسفانه در سال‌های اخیر مراکز متعددی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند و این فقط محدود به شهر تهران نیست و ما در کل کشور با این مشکل روبرو هستیم و متاسفانه همان خدماتی را هم که دریافت می‌کردیم هر روز کمتر می‌شود

مدیرکمپین معلولان تصریح کرد: اما مهمترین موضوع این است که سرپرست و رییس جدید سازمان بهزیستی باید در وهله اول سازمان بهزیستی و به ویژه حوزه توانبخشی را احیاء کند و کارها به صورت تخصصی پیش ببرد. متاسفانه در سال‌های اخیر مراکز متعددی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند و این فقط محدود به شهر تهران نیست و ما در کل کشور با این مشکل روبرو هستیم و متاسفانه همان خدماتی را هم که دریافت می‌کردیم هر روز کمتر می‌شود. گاهی اوقات به بهانه برون‌سپاری و خصوصی‌سازی از خدمات کاسته می‌شود که در واقع سازمان بهزیستی نباید در این زمینه وارد می‌شد چراکه در هیچ جای دنیا خدمات اجتماعی و خدمات عمومی را به بخش خصوصی نمی‌دهند. 

مروتی تصریح کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما در کشورمان بخش خصوصی نداریم که موفق عمل کرده باشد و حالا حوزه‌ای مانند حوزه معلولیت را به مراکز خصوصی بسپاریم در حالی که بخش خصوصی برای کسب درآمد و سود خدمات ارائه می‌دهد اگر مراکز توانبخشی و جامع توانبخشی و مراکز روزانه را به بخش خصوصی واگذار کنیم افراد دچار معولیت نمی‌توانند از پس هزینه‌های بخش خصوصی برآیند. مضاف براینکه در حال حاضر درخصوص مراکز نگهداری که به بخش خصوصی واگذار شده است آیا ما از عملکرد آن‌ها رضایت داریم و ایا آن‌ها در وظیفه و رسالتی که دارند موفق هستند این مراکز کمک هزینه‌ای را به صورت یارانه دریافت می‌کنند و از این طرف می‌بینیم که اتفاقات زیادی در این مراکز می‌افتد که ممکن است فقط یکی از این اتفاقات رسانه‌ای شود. 

وی ادامه داد: در یک مرکز نگهداری در محمد شهر کرج یک بچه فوت شده است چرا ما باید شاهد این اتفاقات در مراکز خصوصی باشیم متاسفانه اتفاقات ناگوار زیادی در این مراکز اتفاق می‌افتد که ممکن است ما از هر هزار اتفاق فقط یکی را رسانه‌ای کنیم و یا در رسانه‌ها ببینیم. اگر بخش خصوصی عملکرد خوبی داشت که ما نباید شاهد این نوع اتفاقات باشیم. بنابراین واگذار کردن به بخش خصوصی رفع مسئولیت سازمان بهزیستی از وظایف محوله‌اش است. 

مدیرکمپین معلولان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تعطیلی برخی از این مراکز گفت: بنابراین در وهله اول باید مراکز توسعه پیدا کنند و مراکز بیشتری به این مراکز اضافه شود نه اینکه همین مراکز که اندک فعالیتی را دارند تعطیل کنیم یا مانند مرکز خزانه مشکلاتی را برای مددجو ایجاد کنیم و در واقع مددجو را سرگردان کرده‌اند وجالب درخصوص هیچ کدام از این اقدامات هیچ توضیح درستی ارائه نکرده‌اند. فکر می‌کنم سازمان بهزیستی مانند یک ماشینی است که برای کسی ارزش ندارد و برای تعلیم رانندگی از آن استفاده می‌کنند و مدیرانی را برای آن انتخاب می‌کنند که هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و طی این مدت هم چند سال از عمر جامعه هدف از بین می‌رود و امکانات و منابع از بین می‌رود و در نهایت هم به هیچ کسی پاسخ نمی‌دهند و الان هم که رییس سازمان تغییر کرده است کسی هم آن‌ها را مواخذه نمی‌کنند که این مراکزی که تعطیل شده‌اند و منابعی که از بین رفته است چه شده است؟ 

مروتی خاطرنشان کرد: رییس بهزیستی در این دوره این اقداماتی را که در گذشته انجام شده است را نباید انجام دهد و حوزه معاونت توانبخشی را که حوزه تخصصی سازمان بهزیستی است احیا کند و از افراد متخصص و فاقد تعارض منافع که خودشان مرکزی نداشته باشند استفاده کند. همچنین بازرسی و نظارت قوی داشته باشند. مسائلی به کمپین منتقل می‌شود اما بازرسی سازمان بهزیستی یا این موضوعات را نمی‌داند یا برخورد مناسبی با آن‌ها انجام نمی‌دهد به طور مثال در مورد خیریه نرجس علیرغم تخلفی که داشت اما متاسفانه برخورد مناسبی صورت نگرفت. 

سازمان بهزیستی دغدغه توانمندسازی 

معلولان را داشته باشد

وی تصریح کرد: بنابراین نظارت و بازرسی در حوزه توانبخشی باید به صورت جدی انجام شود و همچنین توسعه مراکز باید اتفاق بیفتد چراکه برای توانمندکردن افراد دچار معلولیت ضروری است که این مراکز خدمات ارائه شود. بهترین حالت برای افراد دچار معلولیت همین توانمندسازی است. توانمندسازی را با امکانات خوب و در دسترس افراد قرار داده و افراد را توانمندکنند تا بتوانند شغل مناسبی داشته باشند تا افراد دچار معلولیت هم بتوانند توانمندشد اما وقتی سازمان بهزیستی دغدغه توانمندسازی نداشته باشد همان چیزی که الان اتفاق می‌افتد ممکن است صورت بگیرد.

عکس روز
خبر های روز