سورپرایز ویژه تامین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان بانک رفاه
وی ادامه داد: بخشی از این افزایش شدید در آمار بازنشستگی ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن گاهی افراد میتوانند در سنین زیر چهل سالگی بازنشسته شوند؛ چنین چالشهایی در تأمین اجتماعی وجود دارد و انتظار است که بازنشستگان در حل این مشکلات به ما کمک کنند، زیرا این سازمان به بیمه شدهها و بازنشستگان تعلق دارد و بینالنسلی است.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه خدمات سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان عامالشمول باشد و همه بیمهشدگان و بازنشستگان را در بر بگیرد، افزود: این سازمان دو وظیفه اصلی دارد؛ نخست اینکه مستمری خوبی به بازنشستگان و مستمریبگیران بدهد و دوم اینکه درمان مناسبی برای افراد تحت پوشش ایجاد کند.
عزم جدی برای تحقق درمان رایگان
وی با تاکید بر اینکه درمان پایه باید در کشور رایگان شود، از آمادگی تامین اجتماعی در این زمینه به شرط فراهم بودن همه شرایط و پیش نیازهای آن خبر داد و گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازوکاری است که در دنیا برای ارزانسازی یا رایگان کردن خدمات درمانی و کاهش سهم بیمار در هزینههای درمانی یا صفر کردن آن، انجام شده است.
سالاری گفت: اگر این پشتیبانی در اختیار این سازمان قرار گیرد، این کار شدنی است هر چند اجرای کامل آن زمان میبرد و کار بزرگ و سختی است.
متناسبسازی حق بازنشستگان است
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسبسازی مستمری بازنشستگان ادامه داد: در دوره قبل که در این سازمان بودم، با تلاش همه همکاران، پشتیبانی بازنشستگان و رایزنیهای صورت گرفته، در دو مرحله متناسبسازی حقوق بازنشستگان انجام شد.
سالاری متناسبسازی را حق بازنشستگان دانست و با بیان اینکه تأمین اجتماعی حتماً و قطعاً دوست دارد مبالغ بیشتری به عنوان مستمری بپردازد، ادامه داد: البته باید منابع و مصارف سازمان را نیز در نظر گرفت و به همین دلیل از نخستین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکانسنجی برای پرداخت متناسبسازی، جلسات متعددی برگزار شده است.
بازنشستگان باید از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند
سالاری تصریح کرد: ضروری است که بازنشستگان و مستمریبگیران از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند و بدانند چه مسائلی وجود دارد تا در جهت حل مشکلات و رفع ایرادها همکاری کنند.
وی بیمه شدگان و بازنشستگان را صاحب منابع تأمین اجتماعی دانست و افزود: به خاطر همین تاکید داریم که بازنشستگان وضعیت منابع و مصارف سازمان را مورد توجه قرار دهند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: در دوره قبل، روزی که از تامین اجتماعی رفتم ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت طی دو سال، بابت وصول مطالبات سهام گرفتیم؛ آن منابع طی دو سال میتوانست رشد زیادی بکند. به وزیر وقت هم گفتم این منابع برای متناسبسازی طی سه سال آینده است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر مصارف هم به جای خودش است و ضرورت دارد هزینههای مورد نیاز، مانند بخش درمان پرداخت شود تا بیمهشدگان و بازنشستگان خدمات درمانی مطلوبی دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: هنوز بخشی از هزینههای خدمات درمانی دریافت شده از بخش درمان غیرمستقیم پرداخت نشده و اکنون در حال پرداخت هستیم و تلاش ما این است تا مطالبات معوق بخش درمان غیرمستقیم را تا پایان سال تسویه کنیم.
سالاری با تأکید بر اینکه پیگیری و مذاکره و رایزنی برای تأمین منابع ادامه دارد، گفت: در جلسهای با حضور رئیس جمهور وضعیت را شرح داده و گفتیم باید متناسبسازی را انجام بدهیم و ضروری است توازن بین صندوقهای بازنشستگی رعایت شود که رئیس جمهور هم دستورات لازم را صادر کرد.
وی با بیان اینکه از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر موضوع هستیم، افزود: با معاون حقوقی رئیس جمهور هم در خصوص نحوه به روزرسانی مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در حال رایزنی هستیم؛ چون این مطالبات باید متناسب با ارزش واقعی بهروزرسانی شود ضمن آنکه با هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم جلساتی برای اجرای متناسبسازی داشتیم.
پیگیری ویژه برای تامین منابع و اخذ مجوزهای قانونی متناسبسازی
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: برای پرداخت متناسب سازی علاوه بر اینکه به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم، همزمان در تلاشیم تا مصوبات لازم و مجوزهای قانونی این پرداختها را هم اخذ کنیم، زیرا طبیعتاً هر پرداختی نیاز به مجوز قانونی دارد تا بعداً سازمان و بازنشستگان دچار مشکل نشوند. برای حل این موضوعات هم با ستاد سران قوا در حال تعامل هستیم و در مسیر رفع مشکلات هستیم.