سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۶۵۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۰ آبان ۱۴۰۳

پرداخت رفاهیات جدید به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+جزییات

دکتر سیدجواد حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تغییرات راهبردی در سازمان بهزیستی چگونه خواهد بود، گفت: سازمان بهزیستی یک سازمان جتماعی، عاطفی و انسانی است. ما ۱۶۰ ماموریت مختلف برای بهبود سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی بویژه برای آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب از دوران پیش از تولد که غربالگری است تا کهنسالی داریم.
روزنو :

 

جزییات پرداخت رفاهیات جدید به مددجویان بهزیستی و  کمیته امداد


حسینی با اشاره به راه اندازی سازمان بهزیستی در سال ۱۳۵۹ ادامه داد: در طول این دوران نگاه توانمندسازانه به جای نگاه اعانه بگیرانه جهت گیری شده است. نگاه پیش گیرانه بر نگاه سبب شناسانه غلبه کرده است. همچنین نگاه مشارکت جویانه نیز جای نگاه دولت محورانه را گرفته است.

وی گفت: ما برای تقویت این نوع نگاه که در یکی دو دهه اخیر ایجاد شده است، تصمیمات و مدیریتش را به صورت دانش بنیان، مشارکت محور، خانواده محور (نقطه مقابل موسسه و مرکز محور)، محله محور باید کار را پیش ببریم.

رییس سازمان بهزیستی در مورد اجتماعی شدن این سازمان و اقدامات لازم برای رسیدن به این مهم گفت: سازمان بهزیستی مدتهاست به صورت محله محور در قالب خانه‌های مثبت زندگی، CBR، همیار سلامت و… را شروع کرده است. 

وی با اشاره به تدوین طرح بهزیست محله در مورد جزییات این طرح گفت: منظور ما از محله محوری توجه به مجموعه ظرفیت‌های محلات است. خانواده و محله ۲ نهاد سنتی و اثرگذار جامعه در ایران بودند که خوشبختانه خانواده همچنان به عنوان نهاد مطرح است اما محله تقریبا از بین رفته‌اند. 

وی افزود: یکی از رویکردهای ما این است که بتوانیم از طریق بهزیستی، محله را احیا کنیم. این از طریق اول استفاده از ظرفیت‌های محله رقم خواهد خورد. ما در محلات مدارس را داریم که در ساعاتی از روز فعالیت آموزشی ندارند، این مدارس دارای امکاناتی مانند سالن جلسات، فضای ورزشی و … هستند. مساجد و پایگاه‌های بسیج در کنار سراهای محله و خانه‌های بهداشت ظرفیت‌هایی است که می تواند محل ارائه خدمات بهزیستی شود.

معاون وزیر رفاه افزود: دومین نکته این است که اکنون در کشور بیش از ۳۰ هزار موسسه دولتی و غیر دولتی مرتبط با بهزیستی داریم. طبیعتا اینها ظرفیت‌هایی هستند که در محلات حضور دارند؛ همچنین در محلات متخصصین و معتمدینی وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه با استفاده از این ظرفیت‌ها خدمات بهزیستی به صورت فعالانه عرضه می شود گفت: مورد سوم همین ارائه خدمات به صورت فعالانه است؛ بدین معنا که یک دفتر مشاوره یا مثبت زندگی ما که اکنون منفعل هستند و منتظرند تا افراد برای دریافت خدمات مراجعه کنند، در صورتی که در بهزیست محله این مراکز هستند که باید به سمت مردم بروند.

حسینی با اشاره به ارائه خدمات یکسان در محلات گفت: هر محله نیازهای خود را دارد و باید با توجه به نیاز محلات ارائه خدمات کنیم. به طور مثال محله‌ای نیاز به آموزش سالمندان و محله دیگر به خدمات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی افزود: چهارمین مورد این است که خدمات با مردم و نه برای مردم ارائه شود. بدین معنا که مشارکت مردم را تقاضا محور و نه عرضه محور داشته باشیم. این مشارکت و ارائه خدمات باید از دل جامعه هدف بجوشد و متناسب با این نیاز با مردم مشارکت کنیم.


رییس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قصد نداریم مراکز مثبت زندگی، همیار سلامت یا CBR را از بین ببریم بلکه همه آنها باید با رویکردهای ذکر شده به ارائه خدمات بپردازند.

وی در مورد نقش مساجد نیز یادآور شد: ما در سازمان آموزش و پرورش کشور که بودیم مشاهده کردیم همکاران بعد از بازنشستگی علاقمند هستند مکانی داشته باشند برای تجدید دیدار و انتقال تجربیات که ما به همین منظور باشگاه پیشکسوتان را راه اندازی کردیم.

حسینی ادامه داد: راه اندازی باشگاه پیشکسوتان در هر شهر هزینه زمین و احداث دارد به این نتیجه رسیدیم در ۷۶۰ منطقه آموزشی کشور یک مدرسه در دسترس دارای امکانات بیشتر را انتخاب کنیم تا باشگاه پیشکسوتان نیز همانجا تشکیل شود.

معاون وزیر رفاه افزود: نگاه مدیریتی ما باید داشته محور باشد و نه هزینه محور. ما عادت کردیم که برای اجرای طرح اول دنبال اعتبار می‌گردیم. در صورتی که باید از ظرفیت‌ها و داشته‌هایمان در وهله اول استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تعداد بیشماری متخصص، دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاهی وجود دارند که علاقمند به ارائه خدمات داوطلبانه هستند، که می‌توانیم از ظرفیت‌های آنها با ایرانیزه کردن بانک زمان استفاده کنیم.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه محتوای تعالیم دینی نیز بر دیگر خواهی تاکید دارد گفت: این دیگرخواهی در مردم وجود دارد و ما باید برای آن بستر سازی کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، وی با بیان اینکه مشارکت مردم در جامعه باید نهادینه شود گفت: برای اینکار ابتدا باید با نمادسازی و ستادسازی کنیم تا با نمادینه سازی و ستادینه سازی مشارکت مردم نهادینه شود. مشارکت مردم پتانسیل فراوانی هست که وجود دارد و ما باید آن را فعال کنیم.

حسینی ادامه داد: کار اصلی بهزیست محله نیاز سنجی محلات است. در این طرح با کمک خود مردم محله نیازسنجی صورت می گیرد. در توسعه صورت بندی شده نیازها، فرصت ها، چالش ها و امکانات موجود بررسی و شناسایی می شود و بر اساس تقاضامحوری خدمات ارائه می شود.

وی در مورد راهبر سازمان بهزیستی در زمینه ایجاد اشتغال و توانمندسازی گفت: این راهبر ۳ اصل دارد. یک مهارت و توانمندی، دو اشتغالزایی و فرصت آفرینی و سوم پایداری. ما باید افراد را از طریق مهارت آموزی توانمند سازیم و می‌توانیم با بهزیست محله و ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای مددجویان را متناسب با استعدادهایشان توانمند سازیم و مهارت به آنها بیاموزیم. 

معاون وزیر رفاه و رییس سازمان بهزیستی افزود: بعد از اینکه مددجویان توانمند شدند باید برای آنها فرصت و اشتغال ایجاد کنیم. برای فرصت آفرینی به زودی سامانه ارائه خدمات اشتغال مددجویان راه اندازی می شود که در آن تمامی خدمات اشتغال ارائه شده در کشور درج می شود. همچنین شبکه ۵۰۰ نفری تسهیلگران شغلی را ایجاد کردیم که به زودی کار خود را آغاز می کنند. تسهیلگر شغلی مددجو را برای انتقال از دوره مهارت آموزی به اشتغال آماده می کند. 

وی ادامه داد: صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولین نیز به زودی کار خود را با هزار میلیارد تومان برای امسال آغاز می کند. هچنین ۱۸ مرکز پشتیبان شغلی در کشور ایجاد کردیم که ۲ تای آن در خوزستان است. 

حسینی بر لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان تاکید کرد و افزود: امسال تاکنون ۳۰ هزار مورد اشتغال آفرینی از ۶۰ هزار تعهد داشتیم که در استان خوزستان از ۲۵۰۰ تعهد موفق شدیم ۱۷۰۰ مورد را محقق سازیم.

وی ادامه داد: ۹۸.۴ این اشتغالها خود اشتغالی است که یا به اشتغال منجر نمی شود و یا اشتغال پایدار نیستند که قصد داریم تخصیص اعتبارات را با اجرای طرح مناطق عاری از بیکاری مددجویان به سمت اشتغال کارفرمایی و یا تعاونی محور هدایت کنیم.

 
 
 
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز