به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۶۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۷ آذر ۱۴۰۳
جزئیات گزارش نظارتی شورا از عملکرد 6‌ماهه اول بودجه 1403 شهرداری در صحن علنی شورا

بی‌مهری بهشت با مترو

۱۰۸ هزار میلیارد ‌تومانی به ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش یابد؟ اگر چنین اتفاقی واقعیت دارد، باید تمام مستندات مربوط به این توافق ارائه شود. همچنین اگر بانک تجارت توانسته است چنین امتیازی بدهد، باید بررسی شود که آیا این بانک اساسا صلاحیت عملکرد در این سطح را دارد.
روزنو :

بی‌مهری بهشت با مترو

صحن روز یکشنبه، روز حساب شهرداری تهران بود. گزارش نظارتی شش‌ماهه اول بودجه مصوب سال 1403 شهرداری تهران درباره «پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، مالی و هزینه‌ای» در صحن شورا قرائت و با واکنش اعضا روبه‌رو شد.

شرق:‌ صحن روز یکشنبه، روز حساب شهرداری تهران بود. گزارش نظارتی شش‌ماهه اول بودجه مصوب سال 1403 شهرداری تهران درباره «پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، مالی و هزینه‌ای» در صحن شورا قرائت و با واکنش اعضا روبه‌رو شد. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در ابتدا یادآوری کرد: با توجه به اینکه شاید در سه‌ماهه ابتدایی سال بر ‌اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، امور پیشرفت چندانی نداشته باشند، مقرر شد یک گزارش شش‌ماهه تهیه و ارائه شود. در این خصوص تعامل کاملی با شهرداری صورت گرفت تا گزارش امروز تا حد ممکن کامل و بر اساس بودجه مصوب باشد. به گفته آخوندی، ۶۶ هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شش‌ماهه اول مشخص شد که در بخش هزینه‌ای رقم تخصیص‌یافته ۲۲‌هزار‌و ۴۰۰ میلیارد تومان و تملک دارایی سرمایه‌ای ۳۶ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی هزار میلیارد تومان است. در بخش درآمدها مجموع وصول شش‌ماهه ۴۵ هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از تملک دارایی سرمایه‌ای ۹‌هزار‌و ۴۰۰ میلیارد تومان است. در مجموع ۶۴‌هزار‌و ۷۲۰ میلیارد تومان وصول شده که معادل ۴۳ درصد است. او با تأکید بر اینکه ۱۱هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان از سال قبل به امسال منتقل شده که جزء درآمدها نیست، گفت: از ۷۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مأموریت حمل‌ونقلی، ۲۵‌هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که عدد درخور توجهی است. به عبارتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان در شش‌ماهه ۲۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. بهروز شیخ‌رودی، کارشناس مالیه و اقتصاد شهری، درباره ارائه گزارش نظارتی و کنترل پروژه شش‌ماهه اول سال جاری در صحن شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شرق» گفت: این گزارش حکایت از آن دارد که 64 درصد منابع و نقدینگی شهرداری تهران در شش‌ماهه نخست سال 1403 صرف پرداخت هزینه‌های اداره شهرداری و بازپرداخت بدهی‌های مدیریت شهری شده و از مجموع 66‌هزارو 869 میلیارد تومان منابع هزینه‌شده خزانه شهرداری در شش‌ماهه نخست امسال، کمتر از 30 درصد منابع یعنی تنها 28 درصد در قالب اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای صرف توسعه و کار برای شهر تهران شده است. معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سهم مأموریت‌های مختلف شهرداری در دریافت نقدینگی افزود: بر همین اساس، ما شاهد آن هستیم که بیشترین نقدینگی خزانه شهرداری با رقم 28هزار‌و 779 میلیارد تومان صرف هزینه‌های مأموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی شده است. البته شهرداری در تأمین منابع مالی این مأموریت چندان به رعایت جریان مالی بودجه پایبند نبوده است. همین بی‌انضباطی در پرداخت البته باعث شده که در تأمین مالی مأموریت حمل‌ونقل و ترافیک شاهد کسری پرداخت 11هزارو 113 میلیارد تومانی شهرداری نسبت به بودجه مصوب در شش‌ماهه نخست سال 1403 باشیم. یعنی در‌حالی‌که شهرداری بر ‌اساس بودجه مکلف بود برای اجرای مأموریت حمل‌ونقل و ترافیک مطابق بودجه مصوب شورا نقدینگی برابر با 36‌هزار‌و 706 میلیارد تومان را تأمین و پرداخت کند، ما شاهد آن هستیم که تنها 25‌هزار‌و 593 میلیارد تومان را بابت فعالیت‌های حمل‌ونقل و ترافیک پرداخت کرده و با انحراف در تأمین نقدینگی برخلاف بودجه مصوب، زمینه اضافه‌ پرداخت 13هزار‌و 349 میلیارد تومانی به مأموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی را نسبت به برش شش‌ماهه فراهم کرده است. جالب است بدانیم که سهم مجموع نقدینگی پرداختی شهرداری تهران در شش‌ماهه نخست امسال برای چهار مأموریت دیگر مدیریت شهری یعنی اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران و معماری و شهرسازی، مجموعا به 20 درصد نقدینگی پرداختی خزانه شهرداری نمی‌رسد! این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در ادامه به «شرق» گفت: در بودجه سال 1403 شهرداری تهران، شورای شهر مقرر کرده بود 11‌هزار‌و 411 میلیارد تومان صرف اعتبارات تملک دارایی‌های مالی یعنی بازپرداخت بدهی‌ها و دیون شهرداری تهران شود. اما بر اساس گزارش شش‌ماهه، ما شاهد آن هستیم که 16هزار‌و 11 میلیارد تومان صرف بازپرداخت بدهی‌ها و دیون شهرداری شده و شهرداری در بازپرداخت بدهی‌ها و تأدیه دیون خود بیش از رقم مصوب بودجه شورای شهر عمل کرده است. بدون شک شهرداری با ارائه لایحه اصلاحیه بودجه تلاش خواهد کرد تا این انحراف عملکرد رخ‌داده را به تصویب شورای شهر برساند. اقدام شهرداری در تخصیص 23 درصد منابع و نقدینگی خزانه در شش‌ماهه نخست سال به بازپرداخت دیون و بدهی‌ها و عدم پایبندی به بودجه مصوب در این مورد ما را با این سؤال مواجه می‌کند که زاکانی و مدیرانش بازپرداخت بدهی‌ها را با چه رویکردی در دستور کار خود قرار داده‌اند که این‌چنین در بازپرداخت بدهی‌ها کوشا بوده‌اند و تأمین نقدینگی آن را مقدم بر سایر تکالیف مصوب شورای ششم دانسته‌اند؟ این رویکرد اگر به علت ایجاد زمینه اخذ تسهیلات جدید برای شهرداری در شش‌ماهه دوم سال 1403 انجام شده باشد، زنگ خطری برای ایجاد بدهی‌های جدید در مدیریت شهری دوره ششم به شمار می‌رود. گزارش شش‌ماهه شهرداری نشان از بی‌مهری به حوزه حمل‌ونقل می‌داد؛ درحالی‌که شورای شهر در جریان تصویب بودجه، اولویت را به این حوزه اختصاص داده بود‌‌؛ موضوعی که مورد انتقاد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم قرار گرفت. جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، در این جلسه گفت:‌ متأسفانه از سهم ۵۰‌درصدی که باید در شش‌ماهه اول به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده می‌شد، تنها حدود ۳۵ درصد آن پرداخت شده است. او ادامه داد: قرار بود تا پایان سال در خط ۶ متروی تهران پنج ایستگاه به بهره‌برداری برسد اما تنها پنج درصد بودجه دوهزار‌و 900 میلیارد تومانی خط ۶ پرداخت شده و در خط 7 نیز تنها 12 درصد از بودجه هزارو 500 میلیارد تومانی پرداخت شده و این غیر‌طبیعی است. قرار بود از بخش‌هایی همچون طرح ترافیک و عوارض شهرسازی کمک‌هزینه‌هایی به حوزه حمل‌ونقل پرداخت شود، اما حتی این کار هم صورت نگرفته است. این مشکلات ارتباطی به نحوه عملکرد ندارند، بلکه شاهد اختلال جدی و عدم اجرای مصوبات هستیم. او درباره بودجه خطوط ۸ و ۹ متروی تهران گفت: ما برای خط ۸ و ۹ مصوبه نداشته‌ایم، اما برای مردم توقع ایجاد کرده‌ایم و اکنون باید کار را به‌گونه‌ای پیش ببریم که با توقعات مردم همخوانی داشته باشد. او درباره پایانه‌ها گفت: احداث هر پایانه در مترو منجر به افزایش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی راندمان کاری می‌شود. ما برای هر واگن یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار یورو هزینه می‌کنیم، اما هر پایانه می‌تواند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ها را کاهش دهد. در‌حالی‌که برای یک پایانه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار قرار داده بوده‌ایم اما تنها ۱۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به بودجه اتوبوسرانی گفت: در بخش اتوبوس از 11هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان فقط پنج‌هزار‌و 800 میلیارد تومان پرداخت شده است. بودجه‌ای را که برای بازسازی اتوبوسرانی باید هزینه می‌شد،‌‌ جهت پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران خرج کرده‌اند. در‌حالی‌که قرارداد عقاب افشان اسنا باید امسال تمام می‌شد، اما هنوز به ۵۰ درصد نیز نرسیده‌اند. در ادامه، مهدی اقراریان با طرح دو سؤال خطاب به فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، پرسید: آیا تخصیص‌های انجام‌شده با هماهنگی کمیته تخصیص بودجه صورت گرفته و آیا نمایندگان شورا در جلسات این کمیته حضور داشته‌اند؟ گزارشی به ما رسیده که نشان می‌دهد در فرایند پرداخت به پیمانکاران، چک‌های صادره ثبت نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی در واگذاری طلب پیمانکاران شود. چرا چنین مسائلی اتفاق افتاده است؟ فروزنده در پاسخ، توضیح داد که جلسات کمیته تخصیص برگزار شده و صورت‌جلسات آن موجود است. درباره تخلفات احتمالی شرکت‌های کارگزاری نیز گزارش‌هایی تهیه شده که در حال بررسی است. ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم خواستار شفاف‌سازی عملکرد مالی شهرداری تهران در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ شد. ناصر امانی هم از عملکرد مالی شهرداری در حوزه نگهداری پروژه‌های مناطق انتقاد کرد و گفت: چرا بودجه‌ای که باید برای پرداخت مطالبات پیمانکاران در شش‌ماهه اول هزینه می‌شد، برای خرید زمین مسکونی در منطقه ۲۱ مسدود شده است؟ این اقدامات، اولویت‌های عمرانی شهرداری را زیر سؤال می‌برد. در جریان بررسی گزارش شش‌ماهه، لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، مدعی شد تسویه وام‌ها یکی از اقدامات این دوره بود. بانک تجارت طبق نامه رسمی ادعای ۱۱۰ همت طلب بابت خطوط مترو داشت که پس از برگزاری جلسات به ۲۷ همت رسید و ما تمام این رقم را پرداخت کردیم و صورت‌جلسه شد که مابازای آن هفت‌هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد. بانک شهر نیز در حال طی فرایند است. این ادعای فروزنده با واکنش امانی روبه‌رو شد. او این موضوع را غیرمنطقی دانست و گفت: چگونه ممکن است در یک سال بودجه‌ای با محدودیت‌های مصوب، چنین مبلغی تسویه شود؟ این موضوع باید دقیقا مشخص شود که بر ‌اساس کدام تبصره و چه فرایندی این اقدامات انجام شده است. حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا‌ نیز با اشاره به کاهش بدهی ۱۰۸ هزار میلیارد ‌تومانی شهرداری به بانک تجارت‌ به ۲۷ هزار میلیارد تومان، این روند را غیرشفاف دانست و گفت: چگونه ممکن است بدهی 

 ۱۰۸ هزار میلیارد ‌تومانی به ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش یابد؟ اگر چنین اتفاقی واقعیت دارد، باید تمام مستندات مربوط به این توافق ارائه شود. همچنین اگر بانک تجارت توانسته است چنین امتیازی بدهد، باید بررسی شود که آیا این بانک اساسا صلاحیت عملکرد در این سطح را دارد.

کاشانی با اشاره به مشکلات مشابه در بانک‌های دیگر افزود: این موضوع باعث ایجاد ابهام جدی درباره مدیریت منابع و تعاملات مالی شهرداری می‌شود. اگر چنین مواردی در دیگر بانک‌ها نیز وجود داشته باشد، لازم است بررسی دقیقی انجام شود. در ادامه بررسی گزارش شش‌ماهه، آخوندی با بیان اینکه در بخش فرهنگی و اجتماعی ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه 1403 برای خانه شهر در نظر گرفته شده بود که ۲۷۰ میلیارد تومان از آن ابلاغ شد، گفت: سرجمع رقمی بالغ بر ۱۲۹ میلیارد تومان پرداخت شده که این رقم خوبی است. او افزود: رقم 11 میلیارد تومان بودجه از 

۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی به پروژه البرز لشگرک پرداخت شد، علاوه بر اینکه تأکیداتی هم برای نقدکردن سرمایه‌های شهرداری داشتیم تا نواقص مرتفع شود؛ همچنین برای پروژه ایوان ری رقمی بالغ بر 20 میلیارد تومان تصویب شد که 16 میلیارد آن ابلاغ شده و حدود ۹۰۰ میلیون تومان نقدا پرداخت شده است. این عضو شورا اضافه کرد: برای مرکز نمایش‌های آیینی صبا نیز حدود پنج میلیارد تومان مصوب که رقمی بالغ بر 4.5 میلیارد آن ابلاغ و در نهایت یک‌میلیاردو صد میلیون تومان پرداخت شده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه یادآور شد: در بخش حمل‌ونقل برای شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، سه ردیف بودجه برای خط ۶ از محل عوارض طرح ترافیک، منابع عمومی و اوراق مشارکت اعتباراتی در نظر گرفته شد که از دوهزارو ۹۰۰ میلیارد تومان، تنها ۱۵۷ میلیارد تومان در شش‌ماهه اول امسال پرداخت شده است، مضاف بر اینکه در بخش اوراق مشارکت این عدد صفر بوده است. او همچنین با اشاره به اینکه برای خط ۷ نیز از رقم هزارو 500 میلیارد تومان بخش منابع عمومی 320 میلیارد تخصیصی، حدود ۱۷۵ میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: برای سهم احداث این خط از محل چهار درصد و اوراق مشارکت صفر است؛ مضافا برای احداث خط ۸ نیز از ۲۳ میلیارد تومان تخصیصی، رقمی پرداخت نشده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه برای تراموا ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که هنوز رقمی پرداخت نشده است، گفت: بهسازی خطوط ۱ تا ۵ رقم پرداختی ۱۰۲ میلیارد تومان بوده، اما بر ‌اساس گزارش‌های ما، این پول برای خرید از شرکت ذوب‌آهن که پیش ‌از ‌این صورت گرفته بود، پرداخت شده و برای بهسازی نبوده است.

او با اعلام اینکه در بخش اتوبوسرانی از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پنج‌هزار‌و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: تمام ارقام خرید اتوبوس و مینی‌بوس مشخص است و آخرین چک صادر‌شده به ۲۸ شهریور‌ امسال برمی‌گردد.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز