ایران خودرو کیسه دوخت؟/ پشت پرده واریز درآمد خودروهای فروخته نشده
ایران خودروییها در حالی از درآمد جدید خود رونمایی کردند؛ که بخشی از این درآمد هنوز به حساب این خودروساز واریز نشده است.
به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس از درآمد جدید خود خبر داد. آن طور که آبیهای جاده مخصوص اعلام کردند این خودروسازی از محل افزایش قیمت کارخانهای محصولاتش تا پایان سال جاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان به حساب خود واریز خواهد کرد.
ایران خودرو و سایپا در آخرین ساعتهای روز ۲۷ آبان ۱۴۰۳ لیست جدید قیمت محصولات خود را در سایت کدال منتشر کردند و براساس اطلاعاتی که دو خودروساز بزرگ کشور منتشر کردند آنها به طور میانگین قیمت محصولات خود را حول و حوش ۳۵ درصد افزایش دادند.
خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص چندی پیش در کدال نسبت به شایعاتی در ارتباط با افزایش قیمت خودسرانه قیمت خودرو توسط شرکتهای خودروساز اطلاعیه منتشر کرد.
آن طور که در این اطلاعیه آمده است، مجوز افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت که در تاریخ 1403/08/27 در سامانه کدال منتشر شد، براساس ابلاغیه مورخ 1403/08/27 وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات) و مصوبه شماره 700-08-1403 هیات مدیره شرکت ایران خودرو در تاریخ 1403/08/27 است. بنابراین تا اینجای کار آبیهای جاده مخصوص مجوز افزایش قیمت خود را از سیاست گذار خودرویی دریافت کردند.
ایران خودروییها در ادامه به مجوز شورای رقابت نیز اشاره کردند و اعلام کردند لازم به ذکر است مجوز قیمت به استناد بند 3-1 ماده 3 دستورالعمل تنظیم بازارخودروی سواری مصوب جلسات شماره543 مورخ 1401/11/11 و شماره 633 مورخ 1402/10/16 شورای رقابت تنظیم شده است.
همچنین این افزایش قیمت براساس محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده است.
ایران خودروییها در این اطلاعیه تاکید کردند افزایش درآمد فروش محصولات این شرکت از بابت مجوز مربوطه در 4 ماهه انتهای سال جاری نسبت به قیمت های قبلی حدود 60 هزار میلیارد ریال (۶ هزار میلیارد تومان) برآورد میشود. بنابراین ایران خودرو به نوعی برای درآمد هنوز نیامده کیسه دوخته و این درآمد را به حساب خود واریز کرده است.
ایران خودروییها این اطلاعیه را برای سهامداران خود منتشر کردند تا نشان دهند تاثیر افزایش قیمت در بازه چهارماهه منتهی به پایان سال جاری چه تاثیری بر درآمدهای شرکت دارد.
افزایش قیمت کارخانهای خودرو برای بازار خودرو خوشایند نبود و متقاضیان خرید خودرو با توجه به تاثیر رشد قیمت کارخانهای بر افزایش قیمتهای بازاری نارضایتی خود را از ایده سیاستگذار خودرویی برای افزایش قیمت کارخانهای محصولات دو خودوساز بزرگ کشور ابراز کردند.
متقاضیان درباره دلایل نارضایتی خود میگفتند افزایش قیمت خودرو در مبدا سبب میشود بخش قابل توجهی از مشتریان به دلیل کمبود منابع مالی امکان حضور در طرحهای جدید شرکتهای خودروساز را از دست بدهند. بخش دیگری از تقاضا که قصد خرید خودرو از بازار را داشت نیز از این افزایش قیمت کارخانهای و تاثیر آن روی گران شدن خودرو در بازار ضرر میکند و دستش به خودروهای موجود در بازار نخواهد رسید.
اما به رغم نارضایتی متقاضیان به نظر میرسد ایران خودروییها و همچنین سهامداران این خودروسازی تا حدی از افزایش قیمت کارخانهای خودرو راضی باشند.