به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۶۶۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۳

زشت‌ترین خودروهایی که ایرانی‌ها روانه کف خیابان کردند

خودروهای سایپا و ایران خودرو را نمی‌توان زیبا دانست، اما قطع به یقین برخی از محصولات آن‌ها و به ویژه سایپا را می‌توان زشت تلقی کرد.
روزنو :

گجت نیوز: شرکت سایپا، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در ایران، همواره مورد توجه و انتقاد قرار گرفته‌ است. طراحی خودروهای این شرکت به ویژه در سال‌های اخیر، به دلیل ترکیب ناپسند و عدم جذابیت ظاهری، در کنار زشت‌ترین خودروهای دنیا می‌توانند قرار بگیرند. البته نکته عجیب این است که معمولا خودروهای بی‌کیفیت و زشت این برند با فروش بالایی روبه‌رو می‌شوند که این فقط به دلیل قدرت خرید مردم است.

محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا اکثرا ظاهر جذابی ندارند و معمولا محصولاتی ساده و حتی زشت روانه بازار شده‌اند! این در حالیست که همواره این دو شرکت تقاضای افزایش قیمت، جلوگیری از واردات و حمایت دولتی داشته‌اند. در این مقاله از گجت نیوز، نگاهی به برخی از بدترین طراحی‌های خودروهای سایپا خواهیم داشت؛ از جمله تیبا، ساینا، اطلس و کوئیک.

در ادامه مطلب شما را با زشت‌ترین خودروهای نارنجی پوشان جاده مخصوص آشنا خواهیم کرد:

تیبا، محصول قدیمی سایپا

c6k9880k

تیبا، که به عنوان یکی از محصولات اصلی سایپا معرفی شده بود، به وضوح با طراحی نامتعارف و زشتی که داشت، نتوانست انتظارات را برآورده کند. طراحی بدنه این خودرو به شدت ساده و بی‌روح به نظر می‌رسد و هیچ جذابیتی برای خریداران ندارد. خطوط طراحی آن نه تنها جذاب نیستند، بلکه به نوعی احساس عدم هماهنگی و بی‌نظمی را به بیننده منتقل می‌کنند.

خیلی‌ها آن زمان آن را زشت‌ترین جایگزین برای پراید می‌دانستند. جلوپنجره کوچک و چراغ‌های جلو با طراحی چشم‌مانند، ترکیبی نامناسب و ناامیدکننده را ایجاد کرده‌اند که حتی در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده، به شدت ضعیف و ناچیز به نظر می‌رسد. به طور کلی، تیبا نماد ناکامی سایپا در طراحی خودروهایی است که نه تنها جذاب نیستند، بلکه به وضوح نشان‌دهنده بی‌توجهی به سلیقه و نیازهای مشتریان هستند.

ساینا، جدیدتر از تیبا اما همچنان زشت

aa4yge43

ساینا، که به عنوان یک نسخه به‌روز شده از تیبا معرفی شده، به وضوح تلاش کرده تا به طراحی بهتری دست یابد، اما این تلاش‌ها به شدت ناکام مانده است. در حالی که معمولاً شرکت‌ها سعی می‌کنند از اشتباهات خود درس بگیرند، به نظر می‌رسد سایپا به جای یادگیری از تجربیات گذشته، به دنبال کسب سود از اشتباهات خود است!

طراحی این خودرو همچنان از سادگی بیش از حد رنج می‌برد و به هیچ وجه جذابیتی برای خریداران ندارد. سایپا در طراحی ساینا سعی کرده نمای جلویی را بهبود ببخشد، اما ناهماهنگی ظاهری همچنان به وضوح به چشم می‌خورد و این نشان‌دهنده عدم توجه به جزئیات است. پلتفرم بدنه نیز به هیچ وجه با طراحی ساینا هماهنگی ندارد و این عدم تطابق، ضعف‌های ظاهری شدیدی را به نمایش می‌گذارد.

ترکیب خطوط تیز و منحنی در بدنه ساینا، به جای ایجاد زیبایی، بیشتر به آشفتگی و بی‌نظمی می‌انجامد و این موضوع به وضوح بیانگر بی‌توجهی طراحان به اصول طراحی است. در نهایت، ساینا نه تنها نتوانسته بهبود قابل توجهی نسبت به تیبا ارائه دهد، بلکه به عنوان یک نمونه بارز از ناکامی در طراحی خودروهای ایرانی شناخته می‌شود.

اطلس، جدیدترین خودروی سایپا

knzliphg

طراحی زشت خودروهای سایپا به جدیدترین محصول این شرکت هم سرایت کرده است. تصور کنید یک فرد ۲۰ کیلویی، کت و شلوار یک انسان ۱۲۰ کیلویی را بپوشد! خودروی اطلس، دقیقاً نمایانگر همین مثال است. طراحی ظاهری اطلس به وضوح با پلتفرم آن هماهنگی ندارد و این عدم تناسب به شدت مشهود است. جلوپنجره بزرگ و نامتناسب آن، که به شکل دهان نهنگ طراحی شده، در کنار ابعاد کوچک بدنه، حس زشتی و عدم تعادل را به بیننده منتقل می‌کند. همچنین، چراغ‌های پشتی که به وضوح از محصولات رنو کپی‌برداری شده‌اند، ضعف‌های طراحی را به خوبی نمایان می‌سازند.

این خودرو به جای ایجاد حس قدرت و استحکام، ظاهری ضعیف و ناپسند دارد که به هیچ وجه قابل قبول نیست. طراحی جلوپنجره و چراغ‌های جلو در این خودرو به شدت غیرمتناسب به نظر می‌رسد و به نوعی نمایانگر بی‌توجهی طراحان به اصول زیبایی‌شناسی است. فقط کافیست اطلس را بعنوان یک خودروی ارزان‌قیمت ایرانی در کنار هیوندای i10 ارزان قیمت کره‌ای قرار دهید، فرق ادعا و عمل مشخص می‌شود.

کوییک

drmobb4p

کوییک، در واقع همان ساینا است که با کمی تغییرات ظاهری و با نامی جدید و قیمتی بیشتر به بازار عرضه شده است. به طرز عجیبی، سایپا برای افزایش ارتفاع این خودرو نیز از مشتریان پول گرفته است!

اوج ناهمانگی در طراحی این خودرو به وضوح در چراغ‌های جلو و عقب مشاهده می‌شود. چراغ‌های جلو با خطوط تیز و چراغ‌های عقب با طراحی نرم‌تر، تضاد عجیبی را به وجود آورده‌اند که به شدت ناهمخوانی را به نمایش می‌گذارد. در نمای جانبی، خطوط گرد و نرم دیده می‌شوند که به هیچ وجه با طراحی گوشه‌دار نمای جلویی هماهنگ نیستند و این عدم هماهنگی به وضوح نشان‌دهنده ضعف در فرآیند طراحی است.

آیا واقعاً یک طراح خودرو این موارد را درک نکرده است؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول کرده و به وضوح بیانگر بی‌توجهی به اصول طراحی و زیبایی‌شناسی است. کوییک به عنوان یک محصول جدید، نه تنها نتوانسته انتظارات را برآورده کند، بلکه به عنوان یک نمونه بارز از ناکامی در طراحی خودروهای سایپا شناخته می‌شود.

جمع‌بندی

همه ما تلاش می‌کنیم از صنعت خودروسازی ملی حمایت کنیم، اما این حمایت تنها زمانی معنادار است که حقوق مصرف‌کننده به‌طور جدی رعایت شود و شرکت‌های بزرگ به رشد کیفیت خودروها توجه کنند. خودروسازان چینی برای رسیدن به سطح جهانی، بدون نیاز به حمایت‌های عجیب و غریب مردمی، تنها ۱۰ سال زمان صرف کردند. این در حالی است که ایران خودرو و سایپا برای بهبود کیفیت محصولات خود بیش از ۴۰ سال فرصت داشتند، اما هنوز هم نتوانسته‌اند انتظارات مشتریان را برآورده کنند.

این واقعیت نشان‌دهنده ناکامی در مدیریت و برنامه‌ریزی است. در حالی که سایر کشورها با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت هستند، خودروسازان ایرانی به نظر می‌رسد که در یک چرخه معیوب گرفتار شده‌اند که در آن کیفیت و نوآوری به حاشیه رانده شده است. اگر این روند ادامه یابد، نه تنها حمایت مردم از صنعت خودروسازی ملی بی‌معنا خواهد بود، بلکه اعتماد عمومی نیز به شدت آسیب خواهد دید. بنابراین، برای آینده‌ای بهتر، ضروری است که خودروسازان ایرانی به جای اتکا به حمایت‌های بی‌مورد، بر بهبود کیفیت و رعایت حقوق مصرف‌کننده تمرکز کنند. نظر شما درباره طراحی زشت خودروهای سایپا چیست؟

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز