به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۶۶۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۳
گردنه‌گیری تازه شهرداری تهران در اتوبان همت:

پشت پرده‌ پولی شدن تردد در بزرگراه‌های پایتخت چیست؟

جالب‌تر این است که پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در آبان سال جاری و بعد از مطرح شدن مساله پرداخت پول برای عبور از اتوبان همت گفته بود: «ماجرای پولی شدن بزرگراه صحت ندارد و یک برداشت رسانه‌ای اشتباه است و راه اندازی خط ویژه تردد خودرو‌های پرسرنشین (سه سرنشین و بیشتر) با هدف کاهش ترافیک مد نظر قرار گرفته است».
روزنو :

پشت پرده‌ پولی شدن تردد در بزرگراه‌های پایتخت چیست؟

علیرضا زاکانی و اعوان و انصارش در حالی که کاملا آگاه به این امر هستند که شبکه حمل‌ونقل تهران در شرایط بسیار شکننده قرار دارد و در حالی که می‌دانند همین خودرو‌های شخصی نجات بخش این شبکه بوده، اما حالا قصد دارند به طریق تازه از جیب شهروندان تهرانی پولی برداشت کنند و یقه این شهروندان را برای استفاده از خودرو‌های شخصی خودشان بگیرند، طرحی که به وضوح نگرانی‌های دیگر برای شهروندان دارد که این گردنه گیری‌ها در اتوبان‌های تهران قرار است چقدر دیگر پیش برود و احتمالا خط‌های نارنجی و قرمز کی طراحی می‌شوند!

به گزارش اقتصاد24، آیا اتوبان همت پولی می‌شود؟ آیا این طرح تازه آغازی برای روش‌های تازه عوارض اتوبان گرفتن از شهروندان تهرانی است؟ آیا در مرحله بعد اتوبان‌های حکیم، صدر، چمران، مدرس و ... قرار است مشمول عوارض‌های تازه شود و در نهایت این طرح تازه خط زرد همت آیا مسیری برای پولی کردن بیشتر اتوبان‌های تهران است؟

این سوال و این دست سوالات در روز‌های اخیر بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی و توسط شهروندان تهرانی پرسیده شده و البته که ساکنان بسیاری از کلان شهر‌های دیگر همچون اصفهان و مشهد و شیراز و ... نیز با این پرسش مواجه شده‌اند که چقدر امکان دارد نمونه چنین طرحی در شهر‌های آنان نیز اجرا شود. پولی شدن اتوبان همت طی روز‌های اخیر توسط مسئولان مطرح و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم تهران شده است. اما واقعا اتوبان همت پولی می‌شود؟

در همین حال که در آبان سال جاری هنوز بسیاری این طرح را تنها یک ایده می‌دانستند، ناگهان مشخص شد که طی روز‌های اخیر یک لاین از اتوبان همت با خط زرد جداسازی شده و از سوی دیگر ایسنا در گفت وگویی با پوریا علیمردانی رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران ماجرای این خط را جویا شد؛ وی در این خصوص می‌گوید این خط جداکننده طرح خط ویژه حمل‌ونقل همگانی پر سرنشین است که قرار است در آینده به شکل آزمایشی در بزرگراه همت جرایی شود و از آن با عنوان مسیر HOV 

یاد می‌شود. جالب‌تر این است که پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در آبان سال جاری و بعد از مطرح شدن مساله پرداخت پول برای عبور از اتوبان همت گفته بود: «ماجرای پولی شدن بزرگراه صحت ندارد و یک برداشت رسانه‌ای اشتباه است و راه اندازی خط ویژه تردد خودرو‌های پرسرنشین (سه سرنشین و بیشتر) با هدف کاهش ترافیک مد نظر قرار گرفته است».

او همچنین خبر داده که خطوط پرسرعت در بزرگراه همت از بهمن راه‌اندازی می‌شود و البته معاون شهردار تهران تصریح هم کرده که در هر ۲۵۰ متر این خط یک دوربین پلاک‌خوان نصب کرده‌ایم و جریمه متخلفان هم حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است. در واقع معاون زاکانی به نوعی همه انکار‌های مدیرعامل حمل‌ونقل و ترافیک تهران را رد کرد و به نوعی مهر تایید بر حواشی وضع عوارض‌های خاص تازه در اتوبان ۱۸ کیلومتری همت زد.

اما شاید از همه جالب‌تر در این بین استدلال آن دسته از مدیران شهری باشد که برای مساله خط زرد در اتوبان همت پای مسیر ویژه اتوبوس‌ها را وسط می‌کشند گویا که کلا از یاد برده‌اند در بخش‌های زیادی از تهران و همین اتوبان همت نیز مسیر ویژه برای اتوبوس‌ها طراحی شده است و نیاز به خط و خطوط تازه وجود ندارد.

در این بین یک‌ ای کاش و افسوس می‌ماند، کاش یک بار و یک روز و در یک زمان مشخص همه دارندگان خودرو شخصی به جای استفاده از خودروی شخصی خود از همین شبکه حمل و نقل نیمه جان کاردستی آقایان استفاده کنند شاید که حضرات مدیران شهری متوجه شوند که چطور همین حالا آبروی نصفه و نیمه آنان در وضعیت حمل و نقل به مدد همین خودروسوارانی حفظ شده که اکنون قصد گرفتن عوارضی تازه از آنان را دارند.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز