سایپا کوییک در چند مدل روانه بازار میشود؟
نارنجی پوشان جاده مخصوص سالها پیش یکی از هاچ بکهای اقتصادی بازار را عرضه کردند که کوییک نام دارد. اما سایپا کوییک در چند مدل راهی بازار شد؟
سایپا خودروهای اقتصادی و ارزان قیمتی دارد که یکی از محبوبترین آنها، کوییک است. حتما با این خودرو و مشخصات و سطح امکانات و آپشنهایش آشنا هستید، اما مسلما تیپهای مختلف این هاچ بک، شما را سردرگم و انتخاب را برایتان دشوار کرده است. در این مطلب از گجت نیوز، سراغ بررسی تفاوت نسخههای مختلف سایپا کوییک رفتهایم تا یک بار برای همیشه، تفاوت مدلهای متنوع این هاچ بک مقرون به صرفه را با یکدیگر بفهمیم.
تمام مدلهای سایپا کوییک را بشناسید
همه چیز برای کوییک از سال ۱۳۹۵ شمسی شروع شد. سایپا در یک رونمایی خاص با حضور وزیر صمت و رئیس مجلس شورای اسلامی از کوییک رونمایی کرد و خیلی زود این نسخه فیس لیفت شده تیبا ۲ را به بازار فرستاد. شاید در آن زمان بتوان گفت که مهمترین تغییرات نسبت به تیبا هاچ بک، ریلهای روی سقف و روکشهای پلاستیکی دهانه گلگیرها بوده است.
از سال 95 به بعد، نارنجی پوشان جاده مخصوص به فکر ایجاد تنوع در سبد محصولات خود افتادند و مدلهای متنوعی از کوییک را روانه بازار کردند. این خودروهای جدید با اضافه شدن پسوندهایی مثل S، R و GX تولید و عرضه شدند و هرچند از لحاظ ظاهری بدون تغییر بودند، اما از نظر مشخصات فنی و گیربکس و همچنین برخورداری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، تفاوت داشتند.
متاسفانه سایپا با عرضه فیس لیفتهای مختلف از کوییک، مشتریان این هاچ بک اقتصادی را گیج و سردرگم کرده است. در راستای شفاف سازی تفاوت مدلهای مختلف کوییک، ادامه مطلب را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.
قوای فنی سایپا کوییک
یکی از نقاط ضعف خودروهای سایپا که حتی زیر کاپوت شاهین هم به چشم میخورد، پیشرانه ضعیف و قدیمی M15 است. نارنجی پوشان به هیچ وجه تلاشی برای ارتقای این موتور زهوار در رفته انجام ندادند و کوییک را با همین موتور که نسخه ارتقایافته پراید به حساب میآید، راهی بازار کردند. با این اوصاف میتوان گفت که کوییک زیر کاپوت خود مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ شده که میتواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
ماهها بعد از عرضه کوییک با گیربکس 5 سرعته دستی، یک مدل اتوماتیک با جعبه دنده CVT هم عرضه شد تا مشتریان علاقهمند به دنده اتومات هم بیبهره نمانند. البته یکسری از مدلهای کوییک با موتور M15i مجهز شدند تا زیر کاپوت این هاچ بک اقتصادی خشک و خالی نباشد. از مهمترین بهبودهای موتور جدید باید به تغییر زاویه پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میل سوپاپ و پیستونها، بازطراحی خروجی هوا و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ اشاره کرد.
پیشرانه فوق با مجموع تغییراتی که پذیرفت، توانست ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. از دیگر تغییرات موتور ارتقایافته باید به مصرف سوخت کمتر اشاره کرد. (ام ۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت حدود ۷.۲ لیتر بنزین میسوزاند در حالی که مدل ارتقایافته به ۶.۵ لیتر کاهش یافته است) بیایید با این چشم انداز، تیپهای مختلف کوییک را بررسی کنیم.
کوییک معمولی را باید نخستین مدل دانست که در سال 1397 شمسی به بازار عرضه شد. این خودرو با همان موتور M15 و آپشنهایی مثل پنجرههای برقی، دو ایربگ، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سنسورهای پارک عقب، دماسنج و ترمز ABS راهی بازار شد. نیروی محرکه هم از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلو انتقال مییابد.
کوییک اتوماتیک و اتوماتیک پلاس
سایپا با عرضه کوییک توانست فروش خوبی را تجربه کند، اما میدانست که برای فروش بیشتر و تسلط بر بازار، باید نسخه اتوماتیک این هاچ بک را به بازار بفرستد. خیلی زود گیربکس اتوماتیک CVT کوییک هم با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر تولید شد. از مهمترین تفاوتهای نسخه دستی با اتومات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نمایشگر لمسی ۷ اینچی
دوربین دنده عقب
کروز کنترل
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
رینگ آلومینیومی
فرمان برقی با غربیلک D شکل و دکمههای کنترلی
چراغ روشنایی روز
شیشههای دودی عقب
در ابتدا نسخه اتومات در دو مدل معمولی و پلاس به بازار آمد که قطع به یقین امکانات رفاهی و ایمنی پلاس بیشتر بود، اما نارنجی پوشان جاده مخصوص خیلی زود به تولید تیپ پلاس خاتمه دادند و تمام پکیج را در همان تیپ معمولی عرضه کردند.
کوییک R
یکی از ابتکارات سایپا در سال 98-97، عرضه کوییک با طرح دو رنگ بود. سایپا در آن سالها مشغول مونتاژ سیتروئن C3 بود و با الگوگیری از این خودرو، تصمیم به دو رنگ کردن کوییک گرفت و در نتیجه این هاچ بک دو رنگ، کوییک R نامیده شد. ترکیب دو رنگ قرمز و سفید و قرمز و مشکی تولید شد و با استقبال نسبی مشتریان مواجه شد.
با این اوصاف قسمتهایی که به رنگ قرمز درآمده عبارتنداز: سقف، قاب آینههای جانبی، قاب مه شکنهای جلو، صفحات محافظ زیر سپرها و برچسبهای جانبی و در داخل کابین هم دریچههای تهویه، قاب ضبط و کنترلهای سیستم تهویه و دستگیره درها. این نسخه تفاوتی با کوییک معمولی ندارد و شاید بتوان گفت که تنها تغییر آن نسبت به قبل، رینگ آلومینیومی است.
کوییک S
تقریبا یک سال بعد از عرضه کوییک دو رنگ، نارنجی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند با اندکی ارتقا و بهبود از نسخه S این هاچ بک رونمایی کنند. در این فیس لیفت، شاهد تغییراتی در طراحی ظاهری و به ویژه نمای جلو هستیم. کوییک اس دارای سپر و جلوپنجره جدید شده و خطوطی که از زیر چراغها به قاب مه شکن متصل شده، نسبت به قبل متفاوت است.
در داخل کابین هم تغییری احساس نمیشود و همچنان داشبورد مدل معمولی تعبیه شده است. با این حال کوییک S را میتوان با غربیلک فرمان D شکل که با نسخه اتومات مشابه است و صفحه آمپر جدید با کامپیوتر خریداری کرد. فرمان این مدل میزبان دکمههای کنترلی نشده و فقط در قسمت سمت چپ فرمان، تغییراتی در پنل دکمهها ایجاد شده و پنج دکمه تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، برف پاک کن عقب، آب پاش برف پاک کن عقب، قفل شیشههای عقب و صندوق پران روی آن دیده میشوند.
کوییک SR و R اتوماتیک پلاس
به طور خلاصه، کوییک SR نسخه دو رنگ کوییک S است که با ویژگیهای مدل R و رینگ آلومینیومی عرضه میشود. و اما کوییک R اتوماتیک پلاس هم مدل دو رنگ کوییک اتوماتیک پلاس بوده و تریم دو رنگ تیپ R را با گیربکس CVT عرضه میکند.
کوییک GX-L
یکی از جدیدترین نسخههای سایپا کوییک که در سال 1402 وارد میدان شد، GX است که ارتقایافته مدل S به حساب میآید. مهمترین تغییر این هاچ بک نسبت به نسلهای قبلی، بهرهمندی آن از پیشرانه بهبودیافته M15i بوده است. در واقع کوییک GX شامل دو نسخه کم آپشن و فول آپشن است که امکانات GX-H به لطف دی لایت، اتولایت و سیستم پایش فشار باد تایرها بیشتر از کوییک GX-L است.
کوییک GX-H
همانطور که گفتیم، کوییک GX-H مدل فول آپشن این هاچ بک مقرون به صرفه است که با امکاناتی مثل دکمههای کنترلی سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلیهای چرم و پارچه، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، شیشههای دودی عقب و رینگ آلومینیومی راهی بازار میشود. سایپا ضمن تکمیل آپشنهای این مدل، سراغ طراحی پنل میانی جدیدی برای داشبورد رفته و سعی کرده فضای تکراری این محصول محبوب را تغییر دهد.