به روز شده در: ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۷۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۳

صفر تا ۱۰۰ فعالیت ترامواهای تهران

روزنو :سخنگوی شهرداری تهران با بیان آنکه تنها دو دستگاه تراموا برای آزمایش وارد کشور شده،‌ اضافه کرد: «اگر تست‌های شبانه تراموا موفقت‌آمیز باشد،‌ برای تست‌های واقعی‌تر در روز اقدام به حرکت و مسافرپذیری خواهد شد. بنابر مطالعات پیشین صورت‌گرفته و مجوز شورای‌عالی ترافیک، تراموا فعلا در مسیر ترمینال شرق به سمت میدان آزادی فعالیت خواهد کرد.»

صفر تا ۱۰۰ فعالیت ترامواهای تهران

فرهیختگان: ترامواهای وعده‌داده‌شده شهرداری تهران، بالاخره رسید و بامداد22 بهمن‌ماه در خیابان‌های تهران نیز تست شد. تست ترامواها در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق قدیم و از ساعت 24 تا 3 بامداد انجام می‌شود.


به گفته مدیران شهرداری فرایند آزمایش ترامواها 2 ماه تقریبا چندهفته‌ای طول می‌کشد و بعد از موفقیت‌آمیز بودن تست و به دست آوردن نتایج، نسبت به دریافت مجوز از شورای ترافیک و شورای شهر تهران اقدام خواهد شد. طول این ترامواها 32 متر با ظرفیت 300 مسافر است.

سخنگوی شهرداری تهران: تراموا در مسیر ترمینال شرق به غرب فعالیت می‌کند
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به آغاز حرکت تراموا در خیابان‌های پایتخت،‌ گفت: «همان‌گونه که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده بود، فرایند آزمایش دو دستگاه تراموای جدید وارداتی،‌ در ابتدا بدون مسافر و شبانه صورت می‌پذیرد. به این منظور احتمالا تا یک هفته آینده کارشناسان و مهندسان حمل‌ونقل و ترافیک ضمن بررسی مسیر نحوه عملکرد واقعی، این دستگاه را در خیابان‌های شهر مورد دقت قرار می‌دهند.»


سخنگوی شهرداری تهران با بیان آنکه تنها دو دستگاه تراموا برای آزمایش وارد کشور شده،‌ اضافه کرد: «اگر تست‌های شبانه تراموا موفقت‌آمیز باشد،‌ برای تست‌های واقعی‌تر در روز اقدام به حرکت و مسافرپذیری خواهد شد. بنابر مطالعات پیشین صورت‌گرفته و مجوز شورای‌عالی ترافیک، تراموا فعلا در مسیر ترمینال شرق به سمت میدان آزادی فعالیت خواهد کرد.»

ترامواها 3 کابینه‌اند
وی درباره مشخصات فنی ترامواهای وارداتی در ادامه توضیحاتی ارائه کرد: «دستگاه‌های خریداری‌شده به‌عکس نسل قبلی نیازی به خط‌آهن برای حرکت ندارند. بلکه چرخ‌لاستیکی بوده و به همین علت نیاز به تمهیدات خاصی برای زیرسازی و یا صرف هزینه اضافی ندارند.


ضمنا‌ منبع انرژی آنها توسط باتری تأمین شده و کاملا برقی‌اند. از این نظر هیچ آلایندگی صوتی،‌ گازی یا گرمایی اضافی تولید نمی‌کنند. محمدخانی افزود: «دو دستگاه تراموای وارداتی سه‌کابینه بوده و حدود ۳۰ متر(تقریبا دوبرابر یک دستگاه بی‌آرتی) طول دارند. در حالت تکمیل بالغ بر ۳۵۰ نفر مسافر می‌توانند حمل کنند.
البته نمونه چهارکابینه آنها به طول ۴۲ متر هم موجود است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تست‌ها و موافقت مراجع قانونی احتمال خریداری و واردات آنها نیز به کشور وجود دارد.»

ترامواهای هوشمند و ایمن در خدمت تهرانی‌ها
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ترامواهای وارداتی به تازه‌ترین تکنولوژی دنیای خودروسازی مجهزند، تصریح کرد: «اصلا طرف چینی این دستگاه‌ها را A.R.T نامگذاری کرده که به معنای وسایل نقلیه سریع و هوشمند هستند؛ چرا که این دستگاه‌ها به آخرین فناوری‌های دستیار رانندگی مجهز بوده و با رادارها و سنسورهایی که دارند بیشترین حد از ایمنی را برای سرنشینان و دیگران فراهم می‌کنند.»


وی به حوادث تلخی که هرازچندگاهی در مسیر اتوبوس‌های بی‌آر‌تی در اثر بی‌دقتی راکبان موتورسیکلت یا عابرین پیاده رخ می‌دهد اشاره و گفت: «بنابر ادعای شرکت سازنده ترامواهای وارداتی به‌دلیل استفاده از فناوری‌های خودران می‌توانند ضریب ایمنی بالاتری فراهم کرده و مثلا در صورت تشخیص مانع به‌صورت خودکار قطار را به‌صورت اضطراری متوقف کنند. همچنین با استفاده از امکانات سیگنالینگ، چراغ‌های راهنمایی و دیگر امکانات ترافیکی در مسیر را (مثل مترو) با خود هماهنگ می‌کنند.»

ظرفیت ترامواها از بی‌آرتی بالاتر است
محمدخانی ویژگی دیگر ترامواهای جدید را برقی بودن آنان عنوان کرد و ادامه داد: «این دستگاه‌ها به‌ویژه اگر در محدوده مرکزی سطح شهر استفاده شوند، می‌توانند اندکی از آلایندگی اتوبوس‌های فرسوده قدیمی‌ که با سوخت دیزل کار می‌کنند، کم کنند.


به‌علاوه ظرفیت به مراتب بالاتری را در مقایسه با بی‌آرتی‌ها برای حمل مسافر فراهم کرده که باعث افزایش راندمان مصرف انرژی هم خواهد شد.» سخنگوی شهرداری تهران واردات اتوبوس و تراموا از خارج را در کنار خرید از تولیدکنندگان داخلی سیاست شهرداری دانست و افزود: «شخصا‌ معتقدم ورود خودروهای باکیفیت با استانداردهای روز دنیا علاوه بر ارتقای رضایت‌مندی شهروندان،‌کاهش مصرف سوخت و ارتقای ایمنی ناوگان، موجب ایجاد رقابت هم شده و خودروسازان داخلی را ناگزیر از ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود خواهد کرد.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با موفق بودن ترامواهای وارداتی در مسیر تست‌های فنی و بررسی‌های مهندسی، با اخذ مجوز از مراجع قانونی نسبت به خرید و واردات دستگاه‌‌‌های بیشتر تراموا در کنار اتوبوس‌‌های جدید برقی وارداتی از چین اقدام کرد. گفتنی است که براساس گفت‌وگوهای پیشین مدیران شهرداری تهران، گفته شده بود که تفاوت‌های تراموا با دیگر وسایل حمل‌ونقل عمو‌می ‌این است که تراموا یک‌ششم مترو هزینه دارد و دوسوم آن مسافر جابه‌جا می‌کند.

واگن‌های مترو هم تا پایان بهمن می‌رسند
همچنین شهردار تهران پیش از این خبر داد: «متروی تهران طی 25 سال گذشته 1184 رام واگن داشته است اما سال گذشته قرارداد واردات 1184 رام را با شرکت‌های چینی منعقد کردیم که این رقم با کل 25 سال گذشته تهران برابری می‌کند، نخستین رام از این قطار به‌زودی و در پایان بهمن‌ماه وارد کشور می‌شود و واردات آن دو رام دیگر تا خرداد ادامه دارد.»


زاکانی گفت: «ساخت هر کیلومتر متروی تهران 3000 میلیارد تومان هزینه دارد؛ بنابراین برای تکمیل سه خط 8، 9 و 10 به 450 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، به همین جهت بیش از 50 درصد از منابع شهرداری تهران را در بخش حمل‌ونقل و ترافیک خرج می‌کنیم.»
شهردار تهران همچنین عنوان کرد: «در آغاز فعالیت و مدیریت شهری ششم تهران 1878 اتوبوس داشت که از این رقم 860 دستگاه آن در گردش بود. اکنون پایتخت 3300 اتوبوس دارد که 2300 دستگاه آن در گردش است و به‌زودی با قراردادهای منعقدشده این رقم به 5500 اتوبوس می‌رسد.»

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز