![قیمت جدید دام زنده اعلام شد/ قیمت گوسفند و گوساله چه تغییری کرد؟](/files/fa/news/1403/11/27/478042_289.jpg)
گره ترافیک تهران هر سال کورتر میشود!
ایسنا: ترافیک معضل قدیمی ساکنان پایتخت است؛ اما طول ترافیک شهر تهران امسال نسبت به سال گذشته ۶درصد بیشتر شد؛ بررسیها حاکی از آن است که هر شهروند تهرانی روزانه یک ساعت از وقت خود را در ترافیک هدر میدهد. درحالی گره ترافیکی تهران هر سال کورتر شده که راهحل این معضل مشخص است؛ توسعه حملونقل عمومی.
سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مورد تلف شدن عمر مردم در ترافیک میگوید؛ ۲۰ میلیون نفر در روز جابهجا میشوند و در خوشبینانهترین حالت یک ساعت وقت تلفشده در ترافیک است؛ البته ناگفته نماند ممکن است تا دو برابر هم وقت ما گرفته شود که نشاندهنده سختی و وقتی است که شهروندان در ترافیک سپری میکنند. تولید روزافزون خودروها و ورود خودروهای جدید به معابر پایتخت در حالی صورت میگیرد که بزرگراهها و معابر تهران ظرفیت تردد این حجم از خودرو و موتورسیکلت را ندارد و این نیز در حالی است که نیمی از این وسایل نقلیه فرسوده هستند و بهجای آنکه در پروسه اسقاط خودروهای فرسوده قرار بگیرند در تهران تردد میکنند و حتی مسافرکشی هم انجام میدهند.
جعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران معتقد است با اینکه ترافیک تهران یک معضل پیچیده و بغرنج است، اما در عین حال راهکارهای سادهای برای حل آن وجود دارد و اتفاقا بارها و بارها نیز آن را اعلام کردهایم. وی با تاکید بر اینکه یکی از اصلیترین دلایل ترافیک تهران، حجم بالای خودروهای شخصی در خیابانهاست که البته این مشکل ناشی از کمبود و ضعف حملونقل عمومی است، ادامه میدهد: وقتی که حملونقل عمومی مناسب و کافی داشته باشیم، بسیاری از مردم از استفاده از خودروهای شخصی خود منصرف خواهند شد اما در واقعیت موضوع دیگری را میبینیم و به عنوان مثال بارها اعلام کردیم که تهران به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا با سرعت بهتری مسافران را جابهجا کنند یا توسعه مترو امری ضروری است که البته این اقدامات، گامهای ابتدایی و کوتاهمدت برای حل مشکل ترافیک تهران هستند که در مدت زمانی کوتاه، حتی کمتر از یک سال، اجرایی میشوند.
حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در گفتوگو با «ایسنا»، در مورد وضعیت ترافیک تهران با تاکید بر اینکه وضعیت ترافیک تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد و تغییر مشهودی غیر از ساعت ۱۴ نداشته است، میگوید: پیک صبحگاهی و عصرگاهی همچنان موجود است و با توجه به تعطیلی ادارات در ساعت ۱۴، در این ساعت نیز ترافیک ایجاد شده است؛ اما آن چیزی که مشهود است اینکه پیک عصرگاهی نیز به دلیل تعطیلی برخی از ادارات دیگر و برگشت کارکنان آنها به منزل، متناظر بر این است که به تبع تعطیلی زودتر سفرهای مبتنی بر خرید یا درمانی در پیک عصرگاهی رقم زیادی از حرکتها را به خود اختصاص داده و در نتیجه یک آزادی عملی برای شهروندان تهرانی ایجاد شده و سبب شده ترافیک عصرگاهی هم وجود داشته باشد.
برادران در مورد درصد افزایش ترافیک در این روزهای تهران نیز میگوید: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل؛ آمارها نشان میدهد که عدد ۶درصد افزایش طول ترافیک داریم که البته این عدد به صورت میانگین احصا شده است. برادران با بیان اینکه اگر سفر کاری باشد معمولا توقفی نداریم و سفرها مبدأ و مقصدی هستند اما وقتی سفر درمانی، تفریحی یا خرید باشد چون هدفگذاری برای نقطه خاصی نیست معمولا توقف بیشتر است و تاثیر منفی بر جریان ترافیک شهر میگذارد، ادامه میدهد: توقف و کندی حرکت موجب بروز ترافیک میشود؛ اما در کنار این موضوع، موجب بروز بیشتر تصادفهای خسارتی نیز میشود. برخلاف اینکه از تصادفات فوتی کم میشود که نکته مثبت است؛ اما تصادف خسارتی بیشتر میشود و این تصادفها موجب افزایش توقفها میشود.