
هر آنچه باید از بالگرد بل47 دانست؟
تاریخچه بالگرد بل۴۷
در اواخر سال ۱۹۴۶، بالگرد بل۴۷ وارد خدمت ارتش ایالات متحده شد و به مدت سه دهه در مأموریتهای مختلف ایفای نقش کرد. این بالگرد در ارتش آمریکا با عنوانH-13 Sioux شناخته میشد و در طول جنگ کره بهعنوان یک وسیله شناسایی، امدادگر هوایی و وسیله نقلیه انتقال مجروحان به کار گرفته شد. در ۳ ژانویه ۱۹۵۸، نسخهای از بل۴۷ با نام «تلهکوپتر» وارد عمل شد که به دوربین تلویزیونی مجهز شده و به ایستگاه تلویزیونیKTLA Channel 5 در لسآنجلس اجاره داده شد. این بالگرد نخستین مورد استفاده از هلیکوپتر در پخش زنده خبری در آمریکا را رقم زد.
بل۴۷ همچنین نقشی در برنامه فضایی آمریکا داشت، بهطوریکه ناسا از آن برای آموزش فضانوردان در پروژه آپولو، بهویژه جهت شبیهسازی فرود با ماژول قمری استفاده میکرد. بل۴۷ موفق به ثبت چندین رکورد تاریخی نیز شد:
- در ۱۳ مِی ۱۹۴۹، این بالگرد رکورد پرواز در ارتفاع ۱۸۵۰۰ فوت را ثبت کرد.
- در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۰، بل۴۷ نخستین بالگردی شد که موفق شد بر فراز رشتهکوه عظیم آلپ در اروپا پرواز کند.
- در ۱۷ سپتامبر ۱۹۵۲، کاپیتان التون جی. اسمیت رکورد جهانی مسافت را با یک پرواز بدون توقف از تگزاس به بوفالو به مسافت ۱۰۵۷ مایل دریایی (حدود ۱۹۵۸ کیلومتر) با بل۴۷ به نام خود ثبت کرد.
- در ۱۳ مه ۱۹۴۹، رکورد ثبت ارتفاع ۱۸۵۰۰ فوت توسط یک بالگرد بل ۴۷ به دست آمد.
- در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۰، این بالگرد رکورد اولین بالگردی را که بر فراز بلندترین و وسیعترین رشتهکوه اروپا، یعنی آلپ، پرواز کرد، به نام خود ثبت کرد.
- در ۱۷ سپتامبر ۱۹۵۲، رکورد مسافت جهانی برای این بالگرد با پرواز بدون توقف کاپیتان التون جی. اسمیت از هرست، تگزاس به بوفالو، نیویورک در مسافت ۱۰۵۷ مایل دریایی، به ثبت رسید.
این افتخارات و عملکرد گسترده باعث شد بل۴۷ جایگاهی ماندگار در تاریخ هوانوردی به دست آورد. بل۴۷ دارای ۹.۶ مترطول خارجی، ۲.۸ متر ارتفاع و ۱.۵ متر عرض است. قطر روتور اصلی ۱۱.۳۳ متر و مساحت روتور اصلی ۱۰۰.۸ متر مربع است.
کشورهای دارنده بالگرد بل47
بالگرد بل47 (Bell 47) یکی از پرکاربردترین و قدیمیترین بالگردهای سبک جهان است که در دهها کشور به کار گرفته شده است، چه بهصورت نظامی و چه غیرنظامی. در طول دههها، بیش از ۵٬۶۰۰ فروند از آن تولید شد و در بخشهایی مانند آموزش خلبانی، شناسایی، امداد و نجات، خدمات پزشکی هوایی و مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.
برخی از کشورهای دارنده یا استفادهکننده از بالگرد بل47:
1. ایالات متحده آمریکا - بزرگترین کاربر، بهویژه در نیروی زمینی با نام (H-13 Sioux)
2. ایران - در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پیشتر در دوران شاه بهکار گرفته شد.
3. بریتانیا - بهعنوان Trainer در نیروی هوایی سلطنتی و دریایی سلطنتی
4. ایتالیا - تولید تحت لیسانس توسط Agusta-Bell برای مصارف نظامی و غیرنظامی
5. ژاپن - تولید داخلی توسط کمپانی Fuji Heavy Industries
6. آلمان غربی (سابق) - برای آموزش و شناسایی
7. کانادا - در آموزش خلبانی و عملیات غیرنظامی
8. استرالیا - در نیروی دفاعی و امدادرسانی
9. کره جنوبی - برای مأموریتهای مختلف، از جمله آموزش
10.هند - بهویژه در نیروی هوایی و مرزبانی
11.ترکیه
12.مکزیک
13.پاکستان
14.تایلند
15.برزیل
16.نروژ
17.فرانسه
18.آرژانتین
19.کشورهای دیگر در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین
لازم به ذکر است که بسیاری از این کشورها از نسخههای تولید تحت لیسانس استفاده میکردند و برخی هنوز هم در نقشهای آموزشی یا غیرنظامی محدود از این بالگرد بهره میبرند.
کارخانه هلیکوپترسازی بل در ایران
کارخانه هلیکوپترسازی بل در ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و در دوران حکومت پهلوی با همکاری شرکت آمریکایی Bell Helicopter تأسیس شد. این مجموعه که در اصفهان، منطقه شاهینشهر قرار داشت، با هدف مونتاژ، ساخت و پشتیبانی فنی هلیکوپترهای ساخت شرکت بل راهاندازی شد. این کارخانه تحت عنوان «صنایع هواپویایی ایران» (IHA) فعالیت میکرد و بخشی از برنامه کلان نظامی ایران برای تبدیل شدن به قدرت برتر منطقه در زمینه تجهیزات هوایی بود. در این مجموعه، هلیکوپترهایی چون بل ۲۱۴ (که با نام بل ۲۱۴ آلفا هم شناخته میشد) تولید و پشتیبانی میشدند. پس از انقلاب اسلامی و قطع همکاری با شرکتهای آمریکایی، این کارخانه با تغییر مدیریت و ساختار، همچنان در صنایع دفاعی ایران به فعالیت خود ادامه داد و امروز بخشی از سازمان صنایع هوایی کشور محسوب میشود.
موتور بالگرد بل ۴۷
این بالگرد توسط موتوری به نامLycoming TVO-435-F1A به حرکت درمیآید. این موتور بنزینی شش سیلندر، به صورت افقی و با آرایش پیستونی طراحی شده و دارای سوپاپهای بالا سری است. سوخترسانی آن از طریق کاربراتور Marvel-Schebler انجام میشود. سیستم روانکاری آن از نوع پمپ فشار بوده و خنکسازی موتور توسط فن صورت میپذیرد. همچنین برای بهینهسازی عملکرد، این موتور به سیستم کاهش دور مستقیم مجهز شده است. توان نهایی این موتور، ۲۸۰ اسب بخار است که رانش لازم برای عملیاتهای مختلف بالگرد بل۴۷ را تأمین میکند.
قابلیت بل۴۷
این بالگرد توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی معادل ۹۱ گره دریایی (تقریباً ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت) را دارد و سرعت کروز آن ۷۳ گره (حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت) است. برد پروازیاش به ۲۱۴ مایل دریایی (نزدیک به ۳۹۶ کیلومتر) میرسد و سقف پرواز آن ۱۱٬۰۰۰ فوت (تقریباً ۳٬۳۵۰ متر) است. همچنین این هلیکوپتر قادر است با نرخ صعودی برابر با ۸۶۰ فوت در دقیقه اوج بگیرد که برای عملیاتهای امدادی و شناسایی سبک بسیار مناسب است.
مشخصات فنی کلی بل۴۷
نوع: هلیکوپتر سبک چندمنظوره
ساخت: آمریکا
سازنده: بل
موتور: ۱ عدد Lycoming TVO-۴۳۵-F۱A
قدرت: ۲۸۰ اسب بخار
حداکثر سرعت کروز: ۹۱ گره دریایی (۱۶۹ کیلومتر بر ساعت)
برد پرواز: ۲۱۴ مایل دریایی (۳۹۶ کیلومتر)
سقف پرواز: ۱۱۰۰۰ فوت