
محبوب آمریکاییها با یک قلب جدید بازگشت
گجت نیوز: در دورانی که بسیاری از خودروهای عضلانی نمادین با پیشرانههای V۸ حجیم خود خداحافظی میکنند، دوج با معرفی نسل جدید چارجر، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. پس از رونمایی از نسخه تمام الکتریکی چارجر دیتونا، اکنون نوبت به نسخه بنزینی آن رسیده است تا بار دیگر هیجان را به رگهای این ماسل کار افسانهای تزریق کند. دوج چارجر ۲۰۲۶ جدید که با نام سیکس پک (Sixpack) شناخته میشود، با کنار گذاشتن موتورهای همی V۸، به پیشرانه مدرن و قدرتمند ۳ لیتری شش سیلندر خطی تویین توربو موسوم به هوریکان (Hurricane) مجهز شده است. این خودرو که در دو نسخه قدرتمند R/T و Scat Pack و با سیستم استاندارد تمام چرخ محرک عرضه میشود، ثابت میکند که برای ارائه عملکردی خیره کننده، لزوما نیازی به هشت سیلندر نیست و دوران جدیدی از ماسل کارهای هوشمند و کارآمد آغاز شده است.
مشخصات فنی دوج چارجر سیکس پک ۲۰۲۶
قلب تپنده دوج چارجر 2026 سیکس پک، پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خطی تویین توربو هاریکان است که در دو سطح قدرت مختلف عرضه میشود. نسخه پرچمدار، مدل Scat Pack است که به نسخه خروجی بالا (High Output – H.O.) این پیشرانه مجهز شده و قدرتی معادل 550 اسب بخار و گشتاوری برابر با 720 نیوتن متر تولید میکند. این قدرت عظیم به چارجر اسکت پک اجازه میدهد تا شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 4 ثانیه ثبت کند و مسافت یک چهارم مایل یعنی همان 400 متر را در زمان خیرهکننده 12.2 ثانیه طی نماید. حداکثر سرعت این نسخه نیز 285 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
در رده پایینتر، مدل R/T قرار دارد که از نسخه خروجی استاندارد (Standard Output – S.O.) همین پیشرانه بهره میبرد. این نسخه قدرتی برابر با 420 اسب بخار و گشتاوری معادل 635 نیوتن متر دارد. دوج هنوز ارقام دقیقی برای شتابگیری مدل R/T اعلام نکرده، اما حداکثر سرعت آن را 270 کیلومتر بر ساعت ذکر کرده است. نیروی تولیدی در هر دو نسخه از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای فنی دوج چارجر 2026، سیستم استاندارد تمام چرخ محرک (AWD) است. با این حال، دوج برای حفظ روح سرکش و دیفرانسیل عقب این ماسل کار، یک حالت رانندگی ویژه در نظر گرفته که با قطع کردن ارتباط محور جلو، 100 درصد گشتاور را به چرخهای عقب ارسال میکند. این ویژگی در کنار قابلیت لاین لاک (Line Lock) که به صورت استاندارد در نسخه اسکت پک وجود دارد و با قفل کردن ترمزهای جلو، امکان انجام برناوتهای تماشایی را فراهم میکند، تجربهای خالص و هیجانانگیز را تضمین مینماید. همچنین، در حالت رانندگی عادی و کروز، محور جلو برای کاهش مصرف سوخت از مدار خارج میشود.
تفاوتهای فنی بین دو نسخه H.O. و S.O. فراتر از یک تیونینگ ساده نرمافزاری است. هر دو نسخه دارای بلوک آلومینیومی، میللنگ و شاتونهای فولادی فورج شده هستند، اما نسخه H.O. از پیستونهای آلومینیومی فورج شده با نسبت تراکم پایینتر 9.5:1 بهره میبرد که برای تحمل بوست بالاتر تا 30 psi طراحی شدهاند. در مقابل، نسخه S.O. از پیستونهای آلومینیومی ریختهگری شده با نسبت تراکم بالاتر 10.4:1 استفاده میکند. همچنین، اینترکولر نسخه H.O. دارای دو ورودی هوا است، در حالی که نسخه S.O. یک ورودی دارد. این تفاوتها نشان میدهد که نسخه اسکت پک از نظر سختافزاری برای تحمل فشار و قدرت بیشتر کاملا آماده شده و پتانسیل بالاتری برای تیونینگ دارد.
امکانات و آپشن
دوج چارجر 2026 به مجموعهای از امکانات عملکردی و رفاهی مجهز شده است. تمامی مدلهای سیکس پک به صورت استاندارد دارای سیستم لانچ کنترل (Launch Control) برای شروع حرکت بهینه و یک دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی در محور عقب هستند. وظیفه توقف این ماسل کار سنگین وزن حدود 2177 کیلوگرم برای نسخه اسکت پک بر عهده ترمزهای قدرتمند برمبو با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و کالیپرهای شناور در عقب است. این سیستم ترمز از نوع الکترونیکی یا به اصطلاح Brake by wire بوده و با سیستم eBoost، پاسخگویی پدال ترمز را بسته به حالت رانندگی انتخاب شده تنظیم میکند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مولتی لینک یا همان چند اتصالی (Multilink) با اتصالات آلومینیومی فورج شده و در عقب از نوع کاملا مستقل چهار اتصالی (Four-link) است که نویدبخش ترکیبی از راحتی و پایداری در پیچهاست.
برای شخصیسازی هرچه بیشتر، دوج پکیجها و آپشنهای متنوعی را برای دوج چارجر 2026 در نظر گرفته است. پکیج بلک تاپ (Blacktop) شامل نشانهای تیره در بدنه و رینگهای 20 اینچی آلومینیومی بلک نویز (Blacknoise) میشود. برای علاقهمندان به فضایی لوکستر و اسپرتتر، پکیج کربن و جیر (Carbon & Suede) قابل سفارش است که تزئینات داخلی فیبر کربنی، قاب آینههای فیبر کربنی، صندلیهای اسپرت چرم و جیر و پوشش جیر برای داشبورد، سقف و ستونهای A را به همراه دارد. از دیگر آپشنها میتوان به سقف پانورامیک شیشهای برای نسخه اسکت پک و سیستم صوتی قدرتمند آلپاین (Alpine) با 18 بلندگو اشاره کرد.
طراحی ظاهری
از نظر بصری، دوج چارجر 2026 سیکس پک شباهت زیادی به برادر تمام الکتریکی خود، یعنی دیتونا، دارد اما تفاوتهای کلیدی و معناداری نیز به چشم میخورد. در نمای جلو، سپر طراحی متفاوتی دارد و از یک جلو پنجره بزرگتر در بخش پایینی به همراه یک شیار باریک در بالای آن بهره میبرد. مهمترین تفاوت در این بخش، حذف مجرای هوای R-Wing روی کاپوت است که در نسخه دیتونا دیده بودیم. در عوض، کاپوت نسخه سیکس پک دارای یک برآمدگی عضلانی در بخش میانی است تا فضای کافی برای پیشرانه تویین توربو را فراهم کند.
در نمای عقب، واضحترین نشانه برای تشخیص نسخه بنزینی، وجود دو خروجی اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ است که غرش موتور شش سیلندر را به گوش میرساند. دوج چارجر 2026 در دو فرم بدنه دو درب و چهار درب عرضه خواهد شد تا نیازهای طیف وسیعتری از مشتریان را پوشش دهد. رینگهای 20 اینچی نسخه اسکت پک به صورت استاندارد با تایرهای چهارفصل گودیر با پهنای 275 میلیمتر همراه هستند. برای این خودرو 8 رنگ بدنه مختلف در نظر گرفته شده که شامل رنگ جدید و جذاب گرین ماشین (Green Machine) برای مدل 2026 میشود.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
کابین دوج چارجر 2026 سیکس پک نیز تقریبا با نسخه الکتریکی دیتونا یکسان است، اما چند تفاوت ظریف، هویت بنزینی آن را آشکار میکند. نشان روی داشبورد به جای Daytona کلمه Charger را نمایش میدهد. دکمه استارت استاپ موتور نیز با عبارت Start Engine Stop طراحی شده تا بر قلب تپنده احتراق داخلی آن تاکید کند. مهمترین تفاوت کاربردی، عملکرد پدالهای پشت فرمان است که در نسخه سیکس پک برای تعویض دندههای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به کار میروند، در حالی که در نسخه دیتونا برای تنظیم شدت ترمز احیاکننده استفاده میشوند.
قیمت دوج چارجر Sixpack ۲۰۲۶
دوج قیمتگذاری رقابتی را برای دوج چارجر 2026 سیکس پک در نظر گرفته است. مدل پایه R/T با قیمت اولیه 52 هزار دلار عرضه خواهد شد. مدل قدرتمندتر Scat Pack نیز با قیمت اولیه 57 هزار دلار به فروش میرسد. مشتریانی که به فضای بیشتر نیاز دارند، میتوانند نسخه چهار درب را با پرداخت 2 هزار دلار بیشتر سفارش دهند. فروش نسخه دو درب اسکت پک از اواخر سال 2025 آغاز میشود و سفارشگیری آن از 13 آگوست 2025 شروع خواهد شد. مدل R/T و همچنین تمام مدلهای چهار درب، از نیمه اول سال 2026 در دسترس خواهند بود. این قیمتگذاری، چارجر سیکس پک را به گزینهای بسیار جذاب در بازار خودروهای عضلانی مدرن تبدیل میکند.