
سدان چینی با برگ برنده در بازار ایران
مدیران خودرو به غیر از کلاس کراس اوورها در کلاس سدانها نیز محصولات را همیشه در سبد محصولات خود داشته و این خودروها به دلیل بازاریابی مناسب، پشتیبانی مدیران خودرو و کیفیت مناسب در بازار موفق بودهاند. سدان آریزو ۶ پرو یکی از محصولات این نشان است که با بال فونیکس عرضه میشود.
به گزارش روز نو آریزو ۶ پرو در واقع نسل دوم آریزو ۶ به حساب میآید که دچار تفاوتهای ظاهری و آپشنی شده است. آریزو ۶ خود برپایه آریزو ۵ ساخته شده که و مبنای پلتفرم آن چری M۱X است و در برخی بازارها با نام آریزو ۵ GX و آریزو ۵ پلاس شناخته میشود. کرمان موتور در سال ۱۴۰۰ از نسخه آریزو ۶ بانام آریزو ۶ پرو رونمایی کرد در سال ۱۴۰۱ استارت ورود به بازار آن را زد.
مدیران خودرو در لیست جدید محصولات خود نام آریزو ۶ پرو را با زد ۶ پرو تغییر داده است.
طراحی ARRIZO ۶ PRO
نمای جلوی آریزو ۶ پرو (ARRIZO ۶ PRO) ترکیبی از خطوط کشیده و حجمهای تیز است که این سدان را اسپرت نشان میدهد. جلوپنجره بزرگ با خطوط افقی، چهرهای عریض و رسمی در این خودرو ایجاد کرده است. چراغهای به فرم معمول با زاویههای تیز و امضاء نوری تیک مانند به این خودرو مقداری هویت اسپرت بودن بخشیده است؛ گرافیک چراغهای این خودرو کیفیت بالایی را القاء میکند.
در نمایی بغل این خودرو کشیده به نظر میرسد، فونیکس آریزو ۶ پرو در این نماها زاویههای ملایمی را دنبال میکندغ در این بخش خطوط تیزی دیده نمیشود و تنها یک خط شانهای از گلگیر جلو تا عقب آمده است. در نمای کامل بغل خطوط کشیده چراغ دیده میشود که نشان دهنده هماهنگی طراحی است. رینگ این خودرو ۱۷ اینچی بوده و جلوه زیبایی دارد.
نمای عقب آریزو ۶ بیشتر از بخش جلوی آن دارای خطوط تازه و المانهای بروز است. چراغها در یک قالب هستند، اما به هیچ وجه جلوه چراغهای یکپارچه را ندارند. در بخش پایینی سپر از دیفیوزر استفاده شده که از خط و خط در سپر خودرو جلوگیری میکند. به طور کلی این خودرو به دارای طراحی بروزی نیست و ظاهری ساده دارد ولی خودروی با طراحی نامتناسب به حساب نمیآید.
مشخصات فنی آریزو ۶ پرو
از نظر فنی، آریزو ۶ پرو تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود ندارد و همچنان به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است. این موتور چهار سیلندر که جزو محصولات توسعه یافته با فناوری AVL اتریش محسوب میشود، حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را در اختیار قرار میدهد. انتقال قدرت نیز توسط گیربکس CVT با ۹ دنده شبیه سازی شده انجام میگیرد و نیرو را به محور جلو میرساند.
در بخش تعلیق، ترکیب مک فرسون در محور جلو و توییست بیم در محور عقب به کار رفته که حاصل آن هندلینگی قابل قبول در کنار سطح متوسطی از راحتی سواری است.
کابین و امکانات آریزو ۶ PRO
متریال استفاده شده در کابین این خودرو ترکیبی از سافتاچ و پلاستیک خشک است که از لحاظ کیفیت سطح مناسبی دارد. کیفیت فوم استفاده شده در صندلیهای آریزو ۶ پرو تقریبا نرمی مناسبی را دارد، اما پوشش چرم صندلیها تبق تجربه در طولانی مدت نمیتواند بسیار راضی کننده باشد. در کل کیفیت کابین تقریبا در حدود دیگر محصولات چری است که در ایران مونتاژ میشود و این خودرو بیشترین شباهت کیفی را باام ویام ایکس ۵۵ دارد.
طراحی کابین آریزو ۶ پرو برخلاف دیگر محصولات که بعد از سال ۱۴۰۰ از چری به ایران رسیدند طراحی سادهتر و عامه پسند تری دارد که در آن سعی شده طراحی مدرن دیده شود. مالتی مدیا و کلاستر دیجتال هستند، اما با این تفاوت که همانند تیگو ۸ یا تیگو ۷ به صورت یکپارچه نیست؛ مالتی مدیا به طرف راننده زاویه ملایم دارد و که دید خوبی را برای آن ایجاد میکند، قرار گیری مالتی مدیا دربخشی با رنگ مشکی پیانوای فضای کابین را جذاب میکند.
در کابین از خطوط قرمزی استفاده شده که حس اسپرت بودن را به کابین میدهد و فضای کابین را از حالت کسل کننده خاج میکند. در بخش میانی کنسول و دسته دنده فضای با الگوی طراحی مرسوم در خودروهای چری میبینم و دسته دنده نیز با تیگو ۸ و ۷ یکسان است. کنترلرهای سیستم تهویه ترکیبی از الکتریکی و مکانیکی هستند و مقداری کار با آن دشوار است. پنل خروجی سیستم تهویه به صورت تقریبا یکپارچه کار شده و زیبایی خوبی را جلو میدهد.
فاصله محوری آریزو ۶ پرو ۲۶۷۰ میلی متر است که فضایی مناسب را برای تمامی سرنشینان با ابعاد رایج ایجاد میکند. در بخش عقب نیز فضای پای مناسبی وجود دارد.
از جمله آپشنهای آریزو ۶ پرو میتوان به؛ دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، کروز کنترل، تریم داخلی با پوشش چرم مصنوعی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم تصفیه هوای کابین، شارژر بی سیم موبایل، استارت دکمهای، قابلیت استارت از طریق ریموت، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، چراغهای مجهز به فناوری LED، سنسور نور و سنسور باران اشاره کرد. در بخش ایمنی نیز این خودرو با تجهیزاتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کمک به شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور و … اشاره کرد.
رقبای آریزو ۶ پرو
این خودرو در بین سدانهای مونتاژی در حال حاظر قیمت بالایی دارد و در رده سدانهای اقتصادی بازار قرار نمیگیرد. دو خودروی رقیب آریزو ۶ هردو به صورت مونتاژی هستند، یکی از این دو خودرو تازه وارد دیگری از قدیمیهای بازار است. از جمله رقبای آریزو ۶ پرو ریسپکت پرایم و آرتان آرتبان موتور هستند.