سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۸۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

تلخ و شيرين با سياست متفاوت عادل فردوسي‌پور در نود + عکس

روزنو :

برنامه اين هفته نود در حالي روي آنتن رفت كه عادل فردوسي‌پور به روال رسم هميشگي برنامه‌اش، از يك بازيكن موفق ليگ برتر دعوت كرده بود در استوديو حاضر باشد و با او گفتگو كند. انتخاب اين هفته عادل، روزبه چشمي بود؛ هافبك دفاعي جوان و تواناي استقلال تهران كه سابقه كاپيتاني تيم ملي اميد را هم در كارنامه‌اش دارد. چشمي اين دوشنبه‌شب به استوديو آمد و در مورد مسايل مختلف با عادل حرف زد. همه چيز گفتگو عادي و مثل هميشه بود، غير از لحظات پاياني آن كه رنگ و بوي عجيبي گرفت. در اين مقطع، عادل از ميهمانش خواست جملات پاياني‌اش را به زبان بياورد. روزبه هم بعد از تشكر از مربيان و خانواده‌اش، سعي كرد اسم حامي مالي باشگاه استقلال را مطرح كند و از هواداران بخواهد با آن ارتباط برقرار كنند. در اين زمان بود كه عادل به شكلي شتاب‌زده جلوي چشمي را گرفت و از او خواست حرفش را قطع كند: «لطفا تبليغ نكنيد استاد، در برنامه‌هاي ديگر به اندازه كافي تبليغ مي‌شود.» اين اتفاق در حالي رخ داد كه چند ماه پيش نيز مهدي رحمتي در برنامه نود از همين ترفند استفاده كرده بود. كاپيتان استقلال در پايان مصاحبه‌اش با عادل، از اسپانسر آبي‌ها كه يك سامانه پيامكي است نام برد و تبليغش را كرد. فردوسي‌پور كه آن شب غافلگير شده بود، اين بار همه حواسش را جمع كرد و درست سر بزنگاه جلوي چشمي را گرفت. در همين راستا يك اتفاق جالب ديگر هم در برنامه اين هفته رخ داد. ابتداي برنامه عادل از ممبيني كه كارشناس داوري بود تقاضا كرد يك عدد براي قرعه‌كشي بين شركت‌كنندگان در نظرسنجي هفته گذشته انتخاب كند. او هم عددي را برگزيد كه عمدا يا سهوا مشابه يك سامانه پيامكي بود كه به عنوان حامي مالي تيم ملي شناخته مي‌شود. جالب اينكه فردوسي‌پور اين رفتار را هم برنتافت و از ممبيني خواست عدد ديگري را به آن اضافه كند! آنچه مشخص است اينكه عادل در مقابل تبليغ برندهاي مختلف در برنامه‌اش ايستادگي مي‌كند و حتي حاميان مالي سرخابي‌ها را هم از اين قاعده مستثني نمي‌داند. اين كار او قطعا از دو جنبه مثبت و منفي مي‌تواند قابل بحث باشد.
نگاه مثبت
عادل فردوسي‌پور در اين سال‌ها به دفعات نشان داده حفظ استقلال اجتماعي و اقتصادي خودش را يك خط قرمز مي‌داند كه اجازه عبور از آن را به كسي نمي‌دهد. در تلويزيوني كه به شدت درگير حجم وحشتناك آگهي‌هاي بازرگاني است و بسياري از برنامه‌هايش صرفا با حضور اسپانسرها اجازه توليد مي‌يابند، حضور عادل مي‌تواند يك غنيمت باشد. موضوع فقط منحصر به برنامه نود هم نيست؛ چه اينكه فردوسي‌پور وقتي حتي شخصا در خندوانه هم حاضر شد، اجازه نداد از حضورش به سود حامي مالي برنامه استفاده شود. از اين زاويه، مي‌توان كار او را نوعي حفظ احترام به مخاطب دانست كه به ويژه طي سال‌هاي اخير به بهانه كمبودهاي مالي جام‌جم، در صداوسيما به كالايي كمياب تبديل شده است.
نگاه منفي
مي‌دانيم و مي‌دانيد كه فوتبال ايران به شدت از مشكلات اقتصادي رنج مي‌برد. تقريبا همه مسيرهاي درآمدزايي مسدود است و كاري از دست هيچكس ساخته نيست. همين تلويزيون كه در پربيننده‌ترين برنامه‌اش اجازه تبليغ حاميان مالي پرسپوليس و استقلال توسط بازيكنان سرخابي را نمي‌دهد، خودش با عدم پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به بزرگترين مشكل اقتصادي اين رشته ورزشي تبديل شده است. در اين شرايط، واقعا چه اشكالي دارد كه بازيكنان حرفه‌اي كه به بهانه موفقيت‌هاي فني‌شان به استوديوي نود دعوت مي‌شوند، از اسپانسر باشگاه ياد كنند و به يكي از معدود شيوه‌هاي موفق درآمدزايي در فوتبال ايران ياري برسانند؟ چطور مي‌توان از آنها خواست از چنين كاري سر باز بزنند، در حالي كه با توجه به ساختار فعلي فوتبال كشور، بخش قابل توجهي از دستمزد همين ستاره‌ها توسط اسپانسر مزبور پرداخت مي‌شود؟ واقعا اگر خود عادل به فرض در يك تلويزيون خصوصي فعاليت مي‌كرد، اسم حامي مالي‌اش را به زبان نمي‌آورد؟ او همين حالا كه در ساختار دولتي كار مي‌كند، براي مسابقه نظرسنجي‌اش اسپانسر گرفته و در هر برنامه سه بار نام آن را به زبان مي‌آورد. او حتي سايت نود را هم براي دقايق طولاني آگهي مي‌كند و البته روي همان سايت نيز آگهي‌هاي بازرگاني متفرقه گرفته است. جالب اينجاست كه عادل هر هفته جلد روزنامه‌هاي ورزشي چاپ فردا صبح را هم در برنامه‌اش به نمايش مي‌گذارد، اما روي كاور آنها، آگهي‌هاي بازرگاني را سفيد مي‌كند تا هيچ كمكي به اقتصاد مطبوعات مستقل نشده باشد. اين در حالي است كه مطبوعات هم با مشكلات مالي زيادي مواجه هستند و حالا كه او هفته‌اي يك بار به شكل رايگان از جلد آنها استفاده مي‌كند، مي‌تواند حداقل به آگهي‌هاي خود آنها اجازه پخش در رسانه ملي بدهد.

عکس روز
خبر های روز