سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۸۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

ان بی سی: لغو تحریم های بی اثر علیه رهبر جمهوری اسلامی گام مهمی در روند "احیای برجام" خواهد بود

ولی نصر، استاد امور بین الملل و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز که به عنوان دیپلمات در دولت اوباما هم کار می کرد، گفت: من فکر می کنم این یکی از خواسته های اصلی طرف ایرانی باشد که احتمالا دولت آمریکا نیز آن را تایید خواهد کرد.
روزنو :

 لغو تحریم های

یک مقام سابق آمریکایی و دو منبع آگاه دیگر به NBC News گفتند که دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای سال 2015 است. به گفته این منابع، مذاکره کنندگان آمریكایی و ایرانی در مذاكرات غیرمستقیم وین رفع تحریم های آیت الله خامنه ای را در چارچوب بازگشت به برجام مورد بحث قرار دادند.

به گزارش روز نو : یک مقام سابق آمریکایی و دو منبع آگاه دیگر به NBC News گفتند که دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای سال 2015 است.

به گفته این منابع، مذاکره کنندگان آمریكایی و ایرانی در مذاكرات غیرمستقیم وین رفع تحریم های آیت الله خامنه ای را در چارچوب بازگشت به برجام مورد بحث قرار دادند.

ولی نصر، استاد امور بین الملل و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز که به عنوان دیپلمات در دولت اوباما هم کار می کرد، گفت: من فکر می کنم این یکی از خواسته های اصلی طرف ایرانی باشد که احتمالا دولت آمریکا نیز آن را تایید خواهد کرد.

در ژوئن 2019، پس از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای ایرانی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای و مقامات منصوب شده توسط وی را تحریم کرد و به نوعی معامله یا سفر آنان را آمریکا را ممنوع دانست. شرکت های آمریکایی کارشناسان و مقامات سابق ایالات متحده می گویند این تحریم ها کاملاً نمادین است، زیرا رهبر جمهوری اسلامی به خارج از کشور سفر نمی کند و او و نزدیکانش هیچ دارایی در خارج از کشور یا آمریکا ندارند.

علی واعظ از اندیشکده گروه بین المللی بحران در امور ایران معتقد است که حذف تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ممکن است به دولت بایدن کمک کند تا ایران را متقاعد به انجام برخی محدودیت ها سازد. واقعا اولویت مهم احیای برجام و مهار برنامه هسته ای ایران است نه اعمال تحریم هایی که هیچ تاثیری ندارد.

تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ایران البته در واشنگتن نیز دارای معنای سیاسی مهمی است، جمهوری خواهان و دیگر مخالفان توافق هسته ای 2015 احتمالاً هر اقدامی در جهت لغو تحریم ها را نشانه ای از ضعف در قبال جمهوری اسلامی می دانند.

اگرچه این تحریم ها هیچ تأثیر مادی بر اقتصاد ایران یا برنامه هسته ای آن نداشته است، اما دو مقام آگاه در این رابطه اظهار داشتند که مقامات در تهران اقدامات علیه قدرتمندترین شخصیت این کشور را غیرموجه و به نوعی توهین به ایران می دانند.

عکس روز
خبر های روز