سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۷ دی ۱۴۰۱

نصف شدن درآمد سرانه ایرانیان

در سال 1987 میلادی نقطه ایران هم‌رنگ با کشورهای دارای درآمد متوسط-بالاست. اما در سال 2021 میلادی ایران هم‌رنگ با کشورهای دارای درآمد متوسط-پایین است.
روزنو :

نصف شدن درآمد سرانه ایرانیان

انتشار گزارش اتاق بازرگانی تهران از درآمد ملی سرانه در ایران پرده برداشت.این گزارش گویای این واقعیت تلخ است که سرانه درآمد ایرانی‌ها در دهه 1390نصف شده است. این اتفاق باعث شده تا جایگاه ایران از کشوری با درآمد متوسط-بالا در گذشته به کشوری با درآمد متوسط-پایین مانند ونزوئلا نزول پیدا کند. به عبارت دیگردرآمد هر ایرانی از کل ارزش تولید کشور در 10 سال گذشته 50 درصد کاهش پیداکرده است. ایران اکنون همگام با ونزوئلا، هند و پاکستان در گروه کشورهای با درآمد متوسط-پایین جهان قرارگرفته است. گفتنی است که نحوه محاسبه درآمد سرانه هر کشور از تقسیم درآمد کل آن کشور که شامل درآمدهای نفتی، غیرنفتی و مالیات(ارزی و ریالی) بر تعداد جمعیت کشور به دست می‌آید. متأسفانه این محاسبه نشان می‌دهد که درآمد ایرانی‌ها در دهه 90 نسبت به دهه 80 کاهش و نصف شده است. علت این امر را باید در تحریم، روابط خارجی، سوء مدیریت دانست. اگر این فرض درست است اکنون وقت آن رسیده که دولت و مجلس هم سوء بررسی کنند چرا چنین اتفاق بدی برای مردم افتاده و از تکرار آن جلوگیری به عمل آورند.

درامد سالانه در دهه 90

به گزارش تجارت نیوز، گزارش تحولات درآمد ملی سرانه اقتصاد که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آن را تهیه و به تازگی منتشر کرده نشان می‌دهد اقتصاد ایران پس از 15 سال حضور مستمر در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط-بالا از سال 2020 میلادی به گروه اقتصادهای با سطح درآمدی متوسط-پایین افت داشته است.

گزارش اتاق بازرگانی روند تغییر درآمد ملی سرانه اقتصاد شماری از کشورها را به تصویر می‌کشد. منحنی قرمز مستقر بر نمودار درآمد اقتصاد ایران را نشان می‌دهد و گویای این است که سرانه درآمد ملی ایرانی‌ها از سال 2000 میلادی به بعد سیر صعودی داشت. سرانه درآمد کشور در آن سال 1760 دلار بود و در یک جریان افزایشی در سال 2012 میلادی تا حدود 7000 دلار اوج گرفت. با این حال در سال 2013 سیر نزولی آغاز شد و در سال 2015 در یک جریان نزولی تدریجی به زیر 6000 دلار رسید. این ارزش تا سال 2017 برقرار بود اما پس‌ازآن با شیب تند نزولی شد تا جایی که در 2020 میلادی به 3350 دلار سقوط کرد و در 2021 میلادی با رشد جزئی به 3560 دلار رسید.


در سال 1987 میلادی نقطه ایران هم‌رنگ با کشورهای دارای درآمد متوسط-بالاست. اما در سال 2021 میلادی ایران هم‌رنگ با کشورهای دارای درآمد متوسط-پایین است.

روند مشابه ایران و ونزوئلا در کسب درآمد

فارغ از جایگاه اقتصاد ایران در گزارش اتاق بازرگانی تغییر جایگاه دیگر کشورهای قاره آسیا و جهان نیز در طول 35 سال بین 1987 تا 2021 میلادی جالب‌توجه است.

ترکیه در شمال غرب ایران و عمان در جنوب عربستان در بازه زمانی یادشده از گروه کشورهای با درآمد متوسط-بالا به کشورهای با درآمد بالا صعود کردند. هند و پاکستان در این مدت از کشورهای کم‌درآمد به کشورهای با درآمد متوسط-پایین ارتقا پیدا کردند و در حال حاضر جایگاهی برابر با جایگاه کنونی ایران دارند.

تایلند و مالزی از درآمد متوسط-پایین به متوسط-بالا رشد یافتند. جایگاه چین نیز از کشوری کم‌درآمد به کشوری با درآمد متوسط-بالا صعود کرد.

یمن و سوریه از درآمد متوسط-پایین به کم‌درآمد افت کردند.

عربستان در 35 سال بین 1987 تا 2021 میلادی موقعیت خود را در گروه کشورهای با درآمد بالا حفظ کرد.
در دیگر نقاط جهان هم امریکای شمالی، استرالیا و کشورهای اروپای شمالی، جنوبی و غربی موقعیتی مشابه عربستان دارند و همواره در گروه کشورهای با درآمد بالا در جهان بوده‌اند.

نکته جالب‌توجه آنکه در امریکای جنوبی ونزوئلا موقعیتی مشابه ایران داشته و در طول این سال‌ها از گروه کشورهای با درآمد متوسط-بالا به کشورهای با درآمد متوسط-پایین تغییر موقعیت داده است.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز