سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۴۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳

اشتباهات وحشتناک در بازی نساجی - استقلال / کمک داور ویدئویی برای چه است؟

درحالی در چندین صحنه شاهد بازبینی طولانی صحنه‌ها توسط داور بودیم، این بازبینی‌ها به نظر در بسیاری از صحنه‌ها بی‌جهت بوده و حتی باعث شد داور وسط تصمیم اشتباه بگیرد.
روزنو :

اشتباهات وحشتناک داور ویدیویی در بازی نساجی - استقلال !

شب گذشته با وجود استفاده از تکنولوژی داور ویدیویی اشتباهات داوری متعددی در بازی نساجی - استقلال رقم خورد.

 

بازی پر حاشیه استقلال و نساجی درحالی با تساوی دو تیم به پایان رسید که نقش اول این مسابقه را قطعا کمک داور ویدیویی یا همان VAR بازی کرد که اثری پررنگ در نتیجه بازی و البته کیفیت مسابقه داشت.

 

درحالی در چندین صحنه شاهد بازبینی طولانی صحنه‌ها توسط داور بودیم، این بازبینی‌ها به نظر در بسیاری از صحنه‌ها بی‌جهت بوده و حتی باعث شد داور وسط تصمیم اشتباه بگیرد.

 

از طرفی دیگر در مقایسه وی ای آر موجود در ایران با سایر کشور‌ها صاحب این تکنولوژی کاملا مشخص است که نحوه پخش تصاویر تلویزیونی و تعداد دوربین‌های موجود برای بازبینی صحنه‌ها بسیار کم است و حتی سرعت بازبینی صحنه‌ها در ایران بسیار پایین‌تر از سایر کشور‌هاست و کیفیت مسابقه را به وضوح تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.



حال با بررسی تعدادی از بازبینی‌های صحنه‌های داوری این بازی متوجه می‌شویم آیا var نمره قبولی در این بازی گرفت یا خیر؟!

 

دقیقه ۱۳ - گل آفساید استقلال که توسط رامین رضاییان به ثمر رسید :
در این صحنه توپ ارسالی زکی پور توسط رامین رضاییان به گل تبدیل شد کمک داور بازی اعتقاد داشت زکی پور در موقعیت آفساید صاحب توپ شده است. درحالی‌که در صحنه‌های مشکوک به آفساید کمک داور‌ها بعد از اتمام موقعیت گل‌زنی پرچم خود را به نشانه آفساید بالا می‌آوردند، کمک داور در این صحنه با عجله و حین موقعیت گل‌زنی اعلام آفساید نمود که این مورد با اعتراض رامین رضاییان نیز روبرو شد. هرچند در تصاویر تلویزیونی هم به علت موقعیت بد دوربین لب خط مشخص نشد آیا این گل به درستی آفساید اعلام شد یا خیر.

 

دقیقه ۴۱ - صحنه خطا نیک نفس که منجر به ضربه پنالتی برای نساجی شد :
در این صحنه که تصمیم اولیه داور ادامه بازی بود با اعلام کمک داور ویدیویی و با تاخیر فراوان بعد از بازبینی صحنه داور تصمیم خود را تغییر داد و اعلام پنالتی نمود. اما نکته مهم دقیقا صحنه قبل از اعلام پنالتی بود که به نظر می‌رسید پاکدل در موقعیت آفساید قرار داشته. در این صحنه هم مشخص نشد آیا صحنه آفساید نیز مورد بازبینی قرار گرفت یا خیر.


دقیقه ۵۰ - برخورد مدافع نساجی با رامین رضاییان در داخل محوطه جریمه :
در این صحنه بازیکنان استقلال مدافع نساجی بعد از ضربه سر زدن رضاییان او را با خطا متوقف کرد، ولی داور بر خلاف سایر تصمیمات داوری این بازی که خود از کنار زمین صحنه را مورد بازبینی قرار می‌داد، اصلا به کنار زمین نرفت و دستور به ادامه بازی داد.

 

دقیقه ۵۹ - اعلام خطا پنالتی برای استقلال
فرار اسلامی از سمت راست محوطه جریمه نساجی و برخورد مدافع نساجی با اسلامی که داور بازی در تصمیم اولیه اعتقاد به ادامه بازی داشت، ولی این‌بار نیز کمک داوری ویدیویی وارد عمل شد و بعد از بازبینی صحنه توسط داور، نظر او تغییر و برای استقلال اعلام پنالتی شد درحالی‌که به نظر می‌رسید این صحنه نیز یک برخورد عادی فوتبالی باشد.

 

دقیقه ۷۵ - گل دوم استقلال توسط جلالی
در این صحنه نیز توپ‌گیری آرش رضاوند و ارسال آن برای جلالی که با ضربه سر جلالی توپ وارد دروازه نساجی شد که کمک داور بازی ابتدا صحنه را به علت مداخله آرمان رمضانی آفساید تشخیص داد که با بازبینی صحنه توسط کمک داور ویدیویی بار دیگر تصمیم داوران داخل زمین نقض و گل تایید شد. شاید این از معدود صحنه‌های بازی بود که ورود کمک داور ویدیویی درست و با بررسی آن در زمان کوتاه انجام شد.

 

دقیقه ۷۸ - برخود ضربه ماشاریپوف به سر مدافع نساجی
در این صحنه که کاملا واضح توپ به سر مدافع نساجی برخورد کرد و داور وسط بازی نیز اعلام پنالتی نکرد کمک داوران اتاق var تشخیصی خلاف داور وسط داشتند و از او دعوت کردند تا کنار زمین خود صحنه را بازبینی کند. بازبینی که به علت وجود تعداد کم دوربین‌های تصویر برداری و عدم وجود تصاویر مختلف از صحنه بسیار طولانی شد و در نهایت نیز داور تصمیم اولیه خود را تغییر نداد و تنها منجر به تاخیر فراوان در بازی شد


دقیقه ۱۰۰ - اخراج روزبه چشمی
در این صحنه که زامهران به سمت دروازه استقلال هجوم می‌برد، روزبه چشمی بر روی اون خطا کرد که این خطا منجر به دریافت کارت زرد برای چشمی از داور بازی شد. درحالی‌که دو تیم خود را آماده ضربه ایستگاهی می‌کردند یکبار دیگه کمک داور ویدیویی وارد عمل شد و با دعوت داور به کنار زمین او را متقاعد کردند که این صحنه جلوگیری از موقعیت مسلم گل‌زنی است و داور بازی در یک تصمیم اعتراض برانگیز چشمی را با کارت قرمز مستقیم از زمین اخراج کرد.

این بازی در نهایت با تساوی دو تیم به پایان رسید، ولی می‌توان گفت تیم داوری بخصوص کمک داوران ویدیویی با توجه به تاخیر فراوانی که برای بازبینی صحنه‌ها در بازی ایجاد نمودند و تصمیمات نهایی صحنه‌ها که با وجود var نیز به نظر اشتباه بوده است نمره قبولی نخواهند گرفت و فوتبال ما هنوز برای رسیدن به یک var کاملا درست و قابل قبول مطابق استانداردهای فوتبال روز دنیا راه درازی دارد.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز