سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۶۴۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

افزایش قیمت شیرخام توسط یک دستگاه اجرایی همسو با دامداران

رامتین موثق:هفته پیش خبر رسید که با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و تصویب ستاد تنظیم بازار، قرار است قیمت شیر خام از 15 هزار تومان با 20 درصد افزایش به 18 هزار تومان برسد. با این خبر به نظر می‌رسد شیر و لبنیات دومین کالای اساسی است که قرار است بعد از نان افزایش قیمت را تجربه کند. این در حالی است که چندین سال تورم کمرشکن قدرت خرید مردم را کاهش داده و تقریبا لبنیات را از سفره بسیاری از اقشار حذف کرده است.
روزنو :

افزایش قیمت شیرخام توسط یک دستگاه اجرایی همسو با دامداران

کاهش چشمگیر سرانه مصرف لبنیات در کشور، بسیاری را مجبور به اظهارنظر و موضع‌گیری کرده است زیرا این امر با سلامت جامعه نیز در ارتباط است. سال گذشته بسیاری از فعالان صنعت لبنیات و دامپروری با مطالبة افزایش قیمت، عنوان می‌کردند که قیمت‌های دستوری دولت باعث ضرر و زیان آنها شده است.

در این گزارش کوشیده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که افزایش قیمت لبنیات چه تاثیری بر سفره مردم می‌گذارد؟ و آیا افزایش قیمت شیر خام می‌تواند ضرر و زیان صنایع لبنی را جبران کند؟

لبنیات از ابتدای سال

 2 بار تغییر قیمت داشته

براساس گزارش میدانی «توسعه ایرانی»، لبنیات از ابتدای امسال 2 بار تغییر قیمت داشته و این مسئله خرید و مصرف مردم را کاهش داده است.

صاحب یک سوپرمارکت در مرکز شهر و محله فلسطین در این مورد، اظهار کرد که قبل از اینکه دولت بخواهد ۲۵ درصد قیمت لبنیات را افزایش دهد، قیمت لبنیات بالا رفته بود، اما الان دوباره کاهش یافته است.

او با اشاره به مشخص نبودن اعمال تغییرات قیمتی از سوی دولت، تصریح کرد: لبنیات کالایی است که شرکت‌ها دائما قیمت آن را افزایش می‌دهند و نیازی به اعلام دولت نیست. 

این مغازه‌دار درباره‌ تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر فروش آن، اظهار کرد: لبنیات یک کالای ضروری است و با بالا رفتن قیمت فروش برخی اقلام آن کاهش نمی‌یابد. کسانی هستند که به دلیل گران شدن، مصرف شیر و ماست را کنار گذاشتند اما مثلا پنیر چون جایگزین ندارد بالاجبار استفاده می‌کنند.

صاحب سوپرمارکت دیگری در حوالی میدان انقلاب، نیز درباره‌ی افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: از ابتدای سال شرکت‌ها دو بار قیمت‌ها را تغییر دادند و فقط شرکت میهن، برخلاف بقیه شرکت‌ها، به دلیل واکنش و حساسیت مردم نسبت به آن، قیمت‌هایش را تغییر نداده است.

این مغازه‌دار درباره‌ تاثیر قیمت بر فروش محصولات لبنی گفت: به محض بالا رفتن قیمت، فروش محصول پایین می‌آید، حتی اگر هزار تومان بالا رود.

او با اشاره به اینکه سابقا مغازه‌داران به صورت عمده محصولات لبنی می‌خریدند، تصریح کرد: اکنون با اینکه خرید را از شرکت‌ها کاهش داده‌ایم اما باز مردم خرید نمی‌کنند و محصولات روی دستمان می‌ماند.

یک مغازه‌دار در محله تهرانپارس نیز با اعلام اینکه از ابتدای سال قیمت محصولات لبنی 2 بار تغییر کرده است، درباره‌ی خرید مردم، گفت: به دلیل پروسه طولانی و سخت مرجوعی محصولات به کارخانه، سفارش لبنیات خود را بسیار کاهش دادیم زیرا خریدار زیادی ندارد.

او همچنین عنوان کرد که در صورت افزایش قیمت لبنیات هم مردم کمتر می‌خرند و هم مغازه‌داران قدرت خرید از کارخانه ندارند و کار به ورشکستگی آنها می‌انجامد.

می‌خواهند دولت را 

در عمل  انجام شده قرار دهند

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، درباره افزایش قیمت شیر خام اعلام کرد که اصلا مصوبه‌ای ابلاغ نشده و قانونی نیست و فقط در حد تصمیم‌های یک مجموعه است و هنوز مصوبه قانونی دولت نشده است.

علی‌احسان ظفری تاکید کرد: با سروصدا کردن درباره افزایش قیمت شیر خام می‌خواهند دولت را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند و شاید این فشار از طرف یک دستگاه اجرایی باشد که خیلی تمایل دارد این روند افزایشی باشد ولی به منزله تصمیم دولت نیست و هنوز این تصمیم قطعی نشده اما سروصدایش اثر منفی خود را در جامعه می‌گذارد.

او با عنوان اینکه دامپروران به دولت فشار وارد می‌کنند و یک دستگاه اجرایی هم پشت آنها ایستاده است و هر روز هیزم زیر دیگ افزایش قیمت شیر خام می‌گذارند، تصریح کرد:6 ماهه اول امسال نهاده دامی با قیمت بسیار پایین در اختیار دامدار قرار گرفته و قیمت گوشت آنها بسیار بالاست و جایی برای افزایش قیمت شیر خام نیست ولی متاسفانه آن دستگاه اجرایی کنار می‌آید و با دامداران و گروهی از دلالان، مماشات می‌کند.

این مقام صنفی افزود: امیدواریم اصحاب رسانه کاری کنند حداقل تا روزی که افزایش قیمت شیر خام به صورت مصوبه قانونی ابلاغ نشده، این فشارها بر جامعه وارد نشود و به مردم آسیب نرسد که بخواهند با این زندگی خیلی مختصری که دارند، تاوان این شایعه‌پراکنی‌‌ها را بپردازند.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: اگر افزایش قیمتی در شیر خام اتفاق بیافتد، طبیعتا افزایش قیمت بیشتری را در لبنیات می‌بینیم و این کار مطمئنا باعث کاهش مصرف لبنیات در کشور می‌شود. امروز سرانه مصرف لبنیات ایران در مرز ۵۵ کیلوگرم است و با افزایش قیمت، سرانه مصرف را از ۵۵ کیلو هم کمتر خواهیم کرد

سرانه مصرف از 55 کیلو هم کمتر می‌شود

ظفری درباره تاثیر افزایش قیمت احتمالی شیر خام بیان کرد: اگر افزایش قیمتی در شیرخام اتفاق بیافتد، طبیعتا افزایش قیمت بیشتری را در لبنیات می‌بینیم و این کار مطمئنا باعث کاهش مصرف لبنیات در کشور می‌شود.

او با یادآوری اینکه سرانه مصرف لبنیات کشور در سال ۸۹ به مرز ۱۲۰ کیلوگرم رسیده بود، تاکید کرد که امروز سرانه مصرف لبنیات ایران در مرز ۵۵ کیلوگرم است و با افزایش قیمت، سرانه مصرف را از ۵۵ کیلو هم کمتر خواهیم کرد.

این فعال صنعت لبنیات اضافه کرد: امیدوارم تصمیم دولت یک تصمیم کارشناسی باشد و مبتنی بر سلیقه یک دستگاه اجرایی نباشد زیرا آن دستگاه اجرایی متولی بخشی از جامعه است که می‌خواهد امتیازاتی را برای خود کسب کند.

او با اشاره به اینکه روندی بر کشور حاکم شده که هرساله حتما باید چند درصد قیمت اجناس افزایش پیدا کند که این فرمول پشتوانه کارشناسی ندارد، تصریح کرد که امروز با افزایش قیمت مشکل جامعه را حل نمی‌کنیم.

آینده صنعت لبنیات و دامپروری 

پرمخاطره خواهد بود

ظفری در پاسخ به اینکه «آیا افزایش قیمت‌های لبنیات می‌تواند بر کاهش ضرر و زیان صنایع لبنی تاثیرگذار باشد؟»، اظهار کرد که افزایش قیمت لبنیات زیان صنایع را بیشتر می‌کند.

علی‌احسان ظفری: دامپروران به دولت فشار وارد می‌کنند و یک دستگاه اجرایی هم پشت آنها ایستاده است و هر روز هیزم زیر دیگ افزایش قیمت شیر خام می‌گذارند. در 6 ماهه اول امسال نهاده دامی با قیمت بسیار پایین در اختیار دامدار قرار گرفته و قیمت گوشت آنها بسیار بالاست و جایی برای افزایش قیمت شیر خام نیست ولی متاسفانه آن دستگاه اجرایی کنار می‌آید و با دامداران و گروهی از دلالان، مماشات می‌کند

او ادامه داد: کسانی که صنعتگر هستند و دستی بر آتش تولید دارند، می‌دانند که هرچه قیمت‌ها بالا برود چرخ کارخانه‌ها را می‌خواباند زیرا مصرف پایین‌تر می‌آید و تولید کاهش پیدا می‌کند و اینجاست که کارخانه ضرر می‌کند.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه قیمت بالا به نفع کارخانه یا صنایع لبنی نیست و در بلندمدت همین قیمت بالا به نفع دامپروری‌ها هم نیست زیرا دامپروری را فلج می‌کند، تصریح کرد: وقتی ذائقه مردم ما به دلیل افزایش قیمت‌های پشت سر هم با لبنیات غریبه شد به صورتی که نسل جدید نمی‌داند اصلا ذائقه لبنیات دارد یا خیر، آینده این صنعت دامپروری پرمخاطره خواهد بود.

سفره مردم را صادر می‌کنیم

ظفری همچنین عنوان کرد که امروزه مازاد شیر خام را، که ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و مصرف پایینشان است، به شیر خشک تبدیل و آن را صادر می‌کنیم.

او افزود: اگر فشارهای سیاسی موجود بر ایران تشدید شود و کشورها از ایران دیگر شیر خشک نخرند، صنعت دامپروری ما به طور کلی تعطیل می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه بهتر است عمده تولید شیر خام کشور متکی به مصرف داخلی باشد و در صورت وجود مازاد هنگام تامین کامل مصرف داخلی به فکر صادرات آن باشیم، تاکید کرد: اما امروز این نگاه حاکم است که حتی اگر مردم هم مصرف نکردند ما به فکر صادرات باشیم. این صادرات به معنی صادرات سفره مردم است.

گزارش میدانی «توسعه ایرانی» در گفت‌وگو با صاحبان چند سوپرمارکت در سطح شهر، حاکی است که از ابتدای امسال قیمت محصولات لبنی 2 بار افزایش داشته که این امر موجب کاهش مصرف آن به‌گونه‌ای‌ شده که مغازه‌داران سفارش خود را کمتر کرده‌اند

ظفری در پایان خاطرنشان کرد: شیرخشک فروشی مانند صادرات برق است زیرا درحالی‌که واحدهای تولیدی خودمان خاموش است، برق صادر می‌کنیم در این مورد هم وقتی سفره مردم خالی است، صادرات شیر خشک مایه افتخار نیست.

عکس روز
خبر های روز