سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۵۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
الکل مسموم چگونه شما را می‌کشد؟

موج جدید مسمومیت الکلی

سعید مهرسروش، معاون آموزش و پژوهش اورژانس تهران، معتقد است که مصرف متانول در هرمقدار باعث عوارض شدید بینایی و حتی مرگ می‌شود و مسمومیت‌های الکلی ناشی از ترکیب متانول و اتانول است. او می‌گوید: «الکل دو مدل اتانول و متانول دارد؛ اتانول در درجه پایین کشنده نیست.
روزنو :

موج جدید مسمومیت الکلی

گروه جامعه: گسترش مصرف استفاده از الکل در میان جوانان طی سال‌های اخیر، عوارض بسیاری به دنبال داشته است. به گزارش رویداد۲۴،  مسمومیت‌های الکلی یکی از مهم‌ترین این عوارض است که هرازچند گاهی خبر آن به گوش می‌رسد؛ البته آنچه در رسانه‌ها درز می‌کند، تنها بخشی از این اتفاق تلخ است و مشخص نیست دقیقاً چه میزان مسمومیت الکلی در ایران اتفاق می‌افتد. اخیراً استان‌های شمالی درگیر این فاجعه شده‌اند و طبق شنیده‌ها ۶ نفرتاکنون در اثر این اتفاق فوت کرده‌اند.

یکی از نگرانی‌های افراد هنگام مسمویت الکلی، گرفتار شدن در روند قضایی است، در حالی‌که فرد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی، دچار این عارضه‌ها نخواهد شد و باید صادقانه و سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند. اما به واقع فرد در چه صورت مسموم الکلی می‌شود؟
 
چگونه مسموم می‌شویم؟
سعید مهرسروش، معاون آموزش و پژوهش اورژانس تهران، معتقد است که مصرف متانول در هرمقدار باعث عوارض شدید بینایی و حتی مرگ می‌شود و مسمومیت‌های الکلی ناشی از ترکیب متانول و اتانول است. او می‌گوید: «الکل دو مدل اتانول و متانول دارد؛ اتانول در درجه پایین کشنده نیست. البته درجه اتونول اگر زیاد شود میزان کشندگی آن می‌تواند زیاد شود. اگر از الکل ۹۶ درجه اتانول فرد ۷۶ کیلویی، ۷۰ درصد استفاده کند، می‌تواند باعث مسمومیت و مرگ شود. اتانول اول باعث تغییرات رفتاری و سپس باعث تضعیف عملکرد مغز می‌شود.

برخی از سودجویان در الکل از متانول استفاده می‌کنند که معروف به الکل چوب است. این الکل سمی و با قدرت کشندگی بسیار بالاست. متانول در اصل مصرف صنعتی دارد اما افراد سودجو از آن در ترکیب با اتانول استفاده می‌کنند که این ترکیب باعث مرگ افراد می‌شود. مصرف متانول به شدت روی بینایی اثر می‌گذارد و سپس باعث مرگ می‌شود. متانول با جذب بسیار زیادی انجام می‌شود و طی ۵ تا ۳۰ دقیقه از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. نیمه عمر آن اگر همراه با اتانول باشد، حدود ۱۰ تا ۳۰ ساعت می‌تواند طول بکشد. اگر شخص امروز مصرف کرده باشد، دو روز بعد دچار علائم می‌شود و کار را سخت می‌کند. متأسفانه مشروبات الکلی آلوده به متانول عمدتاً باعث مرگ می‌شوند.»

راهکار نجات
معاون آموزش و پژوهش اورژانس تهران، معتقد است که فرد در صورت داشتن علائم مسمومیت الکلی باید سریعاً به اماکن درمانی مراجعه کنند. او می‌گوید: «نخستین راهکار نجات این است که در صورت کاهش سطح هوشیاری با اورژانس تماس بگیرند، بیمار باید سپس به مرکز درمانی منتقل شود. پس از اقدامات اولیه فرد باید به مرکز مسمومیت منتقل شود. فرد باید با تیم پزشکی صادق باشد و حتماً به مسئولین درمانی اطلاع دهند. در صورتی‌که سریع به پرستاران علت را بگویند، می‌تواند فرد را از کور شدن و یا مرگ نجات داد. احساس خستگی و ضعف، بی‌قراری، تشنج، کم‌بینایی، درد شکمی، استفراغ و... بخشی از علائم این اتفاق است.»

مسمومیت الکلی سن و جنیست ندارد
او معتقد است که مسمومیت الکلی به سن و جنیست ارتباطی ندارد و خانواده‌ها باید از مصرف الکل توسط نوجوانان جلوگیری کنند. او می‌گوید: «تأثیر متانول روی سن و جنسیت اثر ندارد. من از خانواده‌ها خواهش می‌کنم که بر روی نوجوانان کنترل داشته باشند و با نظارت، از این واقعه تا حد ممکن جلوگیری کنند. خود اتانول به تنهایی خطرناک است، اگر متانول هم به آن اضافه شود، باعث کورشدن و مرگ می‌شود.»

محاسن الکل پشتوانه علمی ندارد
مهرسروش معتقد است که الکل به طور کلی برای بدن زیان‌آور است و ادعا‌های برخی مبنی بر فواید مصرف الکل برای قلب، هیچ پشتوانه علمی ندارد. او می‌گوید: «الکل چه به صورت کوتاه‌مدت و چه به صورت بلندمدت، برای بدن تنها باعث زیان است. مصرف طولانی مدت و زیاد الکل نیز بسیار خطرناک است. کسانی‌که در طولانی مدت الکل مصرف می‌کنند، دچار مشکلات کبدی جدی می‌شوند. دوز مصرف الکل هم اگر بالا باشد، می‌تواند خطراتی ایجاد کند. الکل هیچ حسنی ندارد و هیچ پشتوانه علمی هم پشت ادعا‌های مربوط به خوب بودن آن برای قلب وجود ندارد. در کشور‌هایی که الکل توزیع می‌شود، توصیه می‌کنند که بسیار کم مصرف شود.»

مسمومیت الکلی در اثر استفاده از متانول، باعث مرگ افراد می‌شود. برخی افراد سودجو با ترکیب متانول و اتانول، به این روند دامن‌زده‌اند و افراد بدون اطلاع از ترکیب الکل مصرفی، عمدتاً دچار کوری و یا مرگ می‌شوند. اگرچه راهکار‌های درمانی برای کاهش میزان عوارض الکل وجود دارد اما باید سریعاً فرد به مراکز درمانی منتقل شود و صادقانه به کادر درمان آنچه مصرف کرده است را توضیح دهد.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز