به روز شده در: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۶۹۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴

کدام تولیدات نمایش خانگی در شبکه‌های مجازی ترند شده است؟

روزنو :بررسی میزان بازدید و محبوبیت چهار سریال نمایش خانگی از چهار بستر مختلف وی. او. دی‌ها نشان می‌دهد «جان سخت» از فیلم‌نت و «تاسیان» از فیلیمو بیشتر از دو سریال «آبان» و «ازازیل» دیده و درباره آنها اظهارنظر شده است.

شیوع کرونا در ایران، بهشت سریال‌های نمایش خانگی بود به‌گونه‌ای که خانه‌نشینی مردم در این سال‌ها، سبب شد راه جدیدی در ایران متولد و اوج بگیرد که تا پیش از این، اما و اگر‌های زیادی درباره پیدایش و رونق آن وجود داشت، اما حالا وضعیت نمایش خانگی طوری شده که نه تنها صداوسیما و ماهواره‌ها حریف آن نمی‌شوند بلکه گردش مالی آن با فیلم‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردی سینما نیز در رقابت است.

به این بهانه گروه داده‌کاوی ایرنا به رصد و تحلیل وضعیت چهارم پلتفرم مختلف وی‌اودی‌ها با بررسی موردی چهارم سریال آنها پرداخته است. نکته مهم اینکه این سریال‌ها از فیلیمو، فیلم‌نت، شیدا و نماوا تقریبا به طور همزمان نمایش داده شدند و از این رو بازه زمانی بررسی و کیفیت سریال‌ها در این گزارش تا حدزیادی منصفانه انتخاب و مورد مقایسه قرار گرفته شده است. 

کدام تولیدات نمایش خانگی در شبکه‌های مجازی ترند شده است؟

بررسی مقایسه تعداد محتوای چهار سریال نمایش خانگی

استخراج داده‌های توئیتری و تلگرامی چهار سریال از چهار بستر مختلف نمایش خانگی نشان می‌دهد در توئیتر فارسی، بیشترین تعداد محتوا مربوط به سریال «تاسیان» از فیلیمو و کمترین محتوا به سریال «ازازیل» از نماوا بوده است. مشخص است که فضای توئیتری، فضایی انتقادی جنجالی است که نسبت به این گونه اتفاقات حساسیت زیادی نشان می‌دهد؛ توقیف سریال تاسیان در قسمت‌های ابتدایی و برخی موضوع‌ها که پیرامون این سریال درباره حجاب صورت گرفت باعث شد سریال «تینا پاکروان» در بازه زمانی پخش سریال تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه، بیشترین میزان محتوای اهالی توئیتر را به خود اختصاص دهد.

سریال «جان سخت» یک‌سوم تاسیان تولیدمحتوای توئیتری داشت و از طرفی دو برابر ازازیل و آبان درباره آن بحث و نظر صورت گرفت. تولید محتوای مربوط به ازازیل و آبان با نسبت نزدیکی همراه بود و آبان تقریبا ۴۰ درصد بیشتر از ازازیل در توئیتر محتوا داشته است.

در تلگرام فارسی و در میان کانال‌ها که عموما محتوای مربوط به دانلود این سریال‌ها منتشر شده، روال تولیدمحتوا تا حدی تغییر کرده به‌گونه‌ای که جان سخت در رتبه اول تولیدمحتوای تلگرام قرار گرفته و شاید شاخصی است از میان استقبال مخاطبان مجازی به این سریال فیلم نت.

در اینجا تاسیان که بیشترین محتوای توئیتری درباره آن منتشر شده بود، رتبه دوم نشر و بازنشر تلگرامی را از آن خود کرده است و محتوای تلگرامی آبان همانند تولیدمحتوای توئیتری این سریال با اختلافی نه چندان زیاد از ازازیل محصول نماوا بیشتر بوده است.

نتیجه آنکه با وجود پیشتازی تولیدمحتوای توئیتری سریال تاسیان، در تلگرام جان‌سخت دست بالای محتوا را داشته است و آبان و ازازیل با اختلاف کمی هم در تلگرام و هم در توئیتر در رقابت با هم عمل کردند.

بررسی تجمیعی تولیدمحتوای تلگرامی و توئیتری چهار سریال نمایش خانگی در بازه زمانی شروع پخش هر کدام تا نیمه اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که جان‌سخت در مجموع پیشتاز بحث و نظر و همچنین دانلود و تحلیل محتوا در این دو بستر بوده است. تاسیان با کمتر از ۱۰ درصد رتبه دوم محتوای تجمیعی در تلگرام و توئیتر را کسب کرده و این به دلیل این بوده که محتوای منتشر شده در تلگرام تاثیر بیشتری در محتوای تجمیعی دارد و برتری جان سخت در تلگرام، برتری تاسیان در توئیتر را خنثی کرده است.

اختلاف کم آبان و ازازیل در تلگرام و توئیتر، در محتوای تجمیعی نیز تقریبا حفظ شده و آبان در محتوای تجمیعی این دو بستر نیز نزدیک ۱۵ درصد از ازازیل بیشتر محتوا داشته است.

بررسی مقایسه میزان بازدید چهار سریال نمایش خانگی

بررسی میزان بازدید محتوای توئیتری مربوط به چهار سریال از چهار بستر مختلف نمایش خانگی نشان می‌دهد نسبت بازدید توئیت‌ها ارتباط نزدیکی با میزان محتوای آن دارد که روند تولیدمحتوا با اختلاف کمی در بازدید‌ها نیز لحاظ شده است. از نظر محتوای توئیتری به ترتیب تاسیان، جان سخت، آبان و ازازیل از بیشترین تا کمترین محتوا را تولید کردند حال آنکه ترتیب بازدید این محتوا در این بستر تاسیان، آبان، جان سخت و ازازیل شده است و با وجود صدرنشینی تاسیان و قعرنشینی ازازیل، جان سخت و آبان جای خود را در ترتیب محتوا و بازدید عوض کردند به عبارتی دیگر آبان که حدود ۳۰ درصد کمتر از جان سخت در توئیتر محتوا داشته توانسته ۱۰ درصد بازدید بیشتری از این محتوا از توئیتری‌ها بگیرد.

در تلگرام نیز ترتیب میزان محتوای توئیتری از جان سخت تا ازازیل، حفظ شده و جان سخت در تلگرام نیز همچنان که بیشترین محتوا را داشته بیشترین بازدید را نیز گرفته است.

۲۲۲ میلیون بازدید تلگرامی از ۷ دی‌ماه و شروع سریال جان‌سخت تا آخرین قسمت آن در ۱۲ اردیبهشت، آن را سریالی محبوب در بستر تلگرام معرفی می‌کند که توانسته در کنار رقبای قدرتمندش شامل تاسیان، آبان و ازازیل با اختلاف قابل‌توجه پربازدیدترین سریال تلگرامی در میان این چهار سریال نمایش خانگی باشد.

بررسی تجمیعی میزان بازدیدی تلگرام و توئیتری، از برتری قابل‌توجه جان‌سخت نسبت به دیگر رقبایش دلالت دارد. رقابت نزدیک تاسیان و آبان در میزان بازدید جمعی تلگرام و توئیتر نیز قابل توجه است و نکته دیگر اینکه ازازیل محصول نماوا نیز در محتوای موردی بازدید و محتوا و همچنین محتوای تجمیعی، رتبه آخر را کسب کرده تا نشان دهد سریال ترسناک حسن فتحی که قرار بود نماوا را یک پله بالا آورد در رقابت با رقبایش فیلیمو و فیلم‌نتی، نتوانسته آنچنان که باید و شاید قد علم کند.

محتوای محبوب مربوط به چهار سریال

سریال آبان به جهت فضای ملودرام و عاشقانه خود مورد توجه طیف زیادی از کاربران به‌ویژه خانم‌ها قرار گرفت. بحث و نظر درباره عشق و آنچه در سریال رخ داد از برجسته‌ترین مضامین مطرح شده در این توئیت‌ها بود:

توئیت این کاربر از پرلایک‌ترین و پربازنشرترین توئیت‌هایی بود که درباره سریال جان‌سخت و حتی کل سریال‌های وقت نمایش خانگی منتشر شد به‌گونه‌ای که باعث شد طیف زیادی از کاربران روزمره‌نویس به اظهارنظر درباره کمیت و کیفیت این آثار بپردازند و نزدیک ۴۰۰ ریپلای یا کامنت گرفت.

«علیرضا جعفرزاده» کاربر توئیتری فعال که پرلایک‌ترین توئیت سریال جان‌سخت را منتشر کرده بود، در باره ازازیل نیز توئیت‌های پرلایک و پربازدیدی منتشر کرده که نشان از محبوبیت و توجه اهالی این بستر به این کاربر در خصوص سریال‌های نمایش خانگی است:

بحث درباره توقیف سریال تاسیان اینقدر داغ شده بود که کاربران غیرسینمایی و برخی رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز به سریال نمایش خانگی ایرانی ورود کرده و پیگیری توقیف و دلایل آن شدند. اظهارات مسعود فراستی در حمایت از سریال تاسیان و تخریب آثار صداوسیما نیز بار‌ها از سوی کاربران نشر و بازنشر شد:

جمع‌بندی

۱. بررسی محتوای توئیتری چهار سریال نمایش خانگی از چهار بستر مختلف وی. او. دی از موفقیت و پیشتازی محصول فیلیمو یعنی تاسیان حکایت دارد. بحث‌های مختلف مرتبط با توقیف این سریال و بحث حجاب سبب شد که این سریال از همتایان قدرتمند خود پیش بیفتد و این اختلاف محتوا در توئیتر قابل توجه است.

۲. در تلگرام فارسی که به نوعی میزان دانلود سریال‌ها از این بستر مشخص می‌شود، سریال فیلم‌نت با عنوان جان‌سخت پیشتاز است که به نوعی به محوبییت و پربازدیدشدن این سریال نسبت به دیگر سریال‌های بستر نمایش خانگی در این بازه زمانی یعنی تاسیان، آبان و ازازیل حکایت دارد.

۳. بازنده میزان محتوا و بازدید در تلگرام و توئیتر در این ماراتن سخت رقابت وی. اوی. دی‌ها، ازازیل محصول نماوا بوده است. ازازیل ساخته حسن فتحی و در ژانر وحشتناک که قرار بود مجموعه‌ای برای بلاآمدن و تقویت برند نماوا باشد، در عمل نشان داد توانای رقابت با حریفان فیلیمویی و فیلم‌نتی را ندارد.

۴. آبان محصول پلتفرم تازه تاسیس «شیدا» وضعیت متفاوتی داشت و با اینکه نتوانست به پای تعداد محتوای تاسیان و جان‌سخت برسد، اما از ازازیل بیشتر دیده و درباه‌اش اظهارنظر شد. درمجموع، آبان در تلگرام و توئیتر رتبه سوم تولیدمحتوا را داشت، اما در همین دو بستر، بازدید محتوا‌های مربوط به این سریال تفاوت جالبی داشت به طوری‌که در توئیتر بعد از تاسیان بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده و در تلگرام بعد از جان‌سخت رتبه دوم بازدید را به‌دست آورده تا نشان دهد پلتفرم تازه تاسیس شیدا، گام اول خود در پخش سریال را امیدوارکننده برداشته است.

تصویر روز
خبر های روز