
سفرهای خارجی با هواپیما رکورد زد!
بررسی «فرهیختگان» از دادههای آماری سازمان هواپیمایی کشور نشان میدهد که طی ۲۰ سال اخیر، با وجود نوساناتی که در تعداد هواپیماها، قیمت بلیط و حتی تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور رخ داده، از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۴۰۳ تعداد پروازهای داخلی حدوداً ۲ برابر شده و از ۸۵ هزار و ۸۶۱ پرواز در سال ۱۳۸۳ به ۱۶۲ هزار و ۳۶۳ پرواز در سال ۱۴۰۳ رسیده است. طبیعتاً نوساناتی در این بازه زمانی بیستساله به دلایل مختلفی در تعداد پروازها وجود دارد، اما به طور کلی طبیعی است که با افزایش ناوگان هوایی، هرساله شاهد روند افزایشی، هرچند با سرعت کند، در تعداد سفرهای هوایی باشیم.
به گزارش روز نو،بخش حائز اهمیت این آمار اینجاست که رکورد تعداد پرواز داخلی طی این ۲۰ سال اخیر، مربوط به سال ۱۳۹۶ با ۲۰۸ هزار و ۳۰۶ پرواز داخلی است که ۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۳ بیشتر بوده است. همچنین، گفتنی است طی سالهای ۹۵ تا ۹۸ سازمان هواپیمایی کشور، بیشترین تعداد پرواز داخلی را ثبت کرده است. از طرفی، کمترین تعداد پرواز داخلی در بیست سال اخیر، مربوط به سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ است که تعداد پروازهای داخلی در بازه ۸۵ هزار تا ۱۱۵ هزار عدد در نوسان بود. سپس در سالهای بعد، این روند به صورت افزایشی ادامه یافت.
این دادهها نشان میدهد بهبود روابط خارجی، کاهش تحریمهای ظالمانه و همچنین گشایشهای اقتصادی نقش حائز اهمیتی در افزایش سفر هوایی دارد که شاید بخشی از آن مربوط به نوسازی ناوگان و بخش دیگر مربوط به کاهش تحریمها، افزایش پروازهای خارجی و ورود ایرلاینهای خارجی به کشور باشد.
همچنین، گفتنی است در سالهای ۹۸ و ۹۹ به دلیل شیوع پاندمی کرونا و محدودیتهای سفر، تعداد پروازهای داخلی برای نخستین بار به کمترین میزان خود رسید. طبق آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد پروازهای داخلی در سال ۹۹ در اوج کرونا چیزی حدود ۱۴۵ هزار و ۶۷۲ عدد ثبت شده است. البته سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز تعداد پروازهای داخلی برای دومین بار در ۲۰ سال اخیر، شدیداً کاهش یافت و حدود ۱۵۲ تا ۱۵۳ هزار پرواز در داخل کشور انجام شد که احتمالاً بتوان دلیل آن را افزایش قیمت بلیط هواپیما در سالهای اخیر دانست.
رکوردشکنی پروازهای خارجی در سال ۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۳، به رغم تهدیدات امنیتی، ممنوعیتهای چندباره پروازهای خارجی و تحریمهای ظالمانه و همچنین تحریم سه شرکت هواپیمایی کشورمان شامل ایرانایر، ماهان و هواپیمایی ساها از سوی اتحادیه اروپا، دادهها نشان میدهد پروازهای خارجی رشد داشته است. طبق آخرین آمار سازمان هواپیمایی کشوری، از تعداد ۲۷ هزار و ۶۰۹ پرواز خارجی در سال ۱۳۸۳ به ۴۸ هزار و ۷۷۴ پرواز خارجی در سال ۱۴۰۳ رسیدهایم که حکایت از یک رشد ۷۶ درصدی در تعداد پروازهای خارجی دارد. گفتنی است رکورد بیشترین تعداد پرواز خارجی صورت گرفته در ۲۰ سال اخیر، نیز مربوط به سال ۱۴۰۳ است. پس از آن، در سالهای ۹۵ و ۹۶ بیشترین تعداد پروازهای خارجی از خطوط هوایی کشورمان انجام شده است که به ترتیب ۴۲ هزار و ۷۸۶ پرواز و ۴۶ هزار و ۳۰۸ پرواز صورت گرفته است. با احتمال بسیار بالا، شاید بتوان گفت افزایش تعداد پروازهای خارجی پس از امضای برجام مربوط به کاهش تحریمها و به دنبال آن افزایش تعاملات با کشورهای دیگر مرتبط دانست.
اما درخصوص رشد پروازهای خارجی در سال گذشته، شاید بتوان این موضوع را ناشی از قیمتگذاری دستوری دولت در بخش بلیتهای هواپیما و همچنین سیاست ارزی دولت مرتبط دانست که هر دو ممکن است مشوق سفر هوایی باشند. همچنین، حتی ممکن است بخشی از این موضوع به دلیل قیمتهای غیرجذاب و ناچیز سفرهای داخلی باشد که منجر به افزایش تقاضای شرکتهای هواپیمایی برای تخصیص صندلی بیشتر به سفر خارجی شود.
در مقابل، کمترین تعداد پرواز صورتگرفته در این دو دهه، مربوط به سال ۹۹ است که شیوع بیماری کرونا به اوج خود رسید و به دنبال آن بسیاری از سفرهای خارجی لغو شد و بسیاری دیگر نیز با رعایت شدید پروتکلهای بهداشتی انجام میشد. بر این اساس، تنها ۸ هزار و ۵۳۵ پرواز به کشورهای خارجی در سال ۱۳۹۹ انجام شد که حتی از تعداد پروازهای خارجی صورت گرفته در دهه هشتاد نیز بسیار کمتر است. پس از آن، در سالهای ۱۴۰۰، ۱۳۸۳ و سال ۱۳۹۳ و ۱۳۸۴ کمترین تعداد پروازهای خارجی از خطوط هوایی ایرانی انجام شد.
از طرفی دیگر، با دقت به روند رشد تعداد مسافران سفرهای خارجی، درمییابیم که در سال ۱۴۰۳ حدود ۷.۵ میلیون نفر به خارج از کشور سفر کردند که بیشترین تعداد مسافر سفرهای هوایی به خارج از کشور بوده است. به طور کلی از سال ۱۴۰۱ به بعد تعداد مسافران خارجی در بیشترین حالت خود بوده است. به ترتیب، در سال ۱۴۰۱، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به خارج از ایران سفر کردهاند. همچنان در سال ۱۳۹۹ کمترین تعداد مسافر به سفرهای خارجی ثبت شده که تنها ۶۰۰ هزار نفر بودهاند. پس از آن، در سالهای ۹۳ و ۹۴ به طور میانگین ۴ میلیون نفر سفر خارجی داشتند و در یک سال تنها ۳۰۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شد. رکورد کمترین تعداد مسافر در سفرهای خارجی طی ۲۰ سال اخیر مربوط به سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ است که حول و حوش ۳ میلیون نفر با هواپیما به خارج از کشور سفر کردهاند.
میانگین سنی ناوگان هوایی کشور ۲۷ سال است
جدیترین چالش حملونقل هوایی کشور، بالا بودن میانگین عمر ناوگان هوایی است. آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که میانگین سن ناوگان هوایی کشور، ۲۷ سال است؛ البته کارشناسان صنعت هوایی کشور بر این باورند که سن ناوگان هوایی کشورمان نسبت به میانگین جهانی بالاتر است. با این وجود، برخی از شرکتهای هواپیمایی داخلی کشورمان توانستهاند که هواپیماهای جدید وارد کنند و سن ناوگان در این ایرلاینها کمتر از ۲۰ سال هم میرسد. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میگوید که شرکتهای ایرانی به دلیل مشکلات موجود، با صرف هزینههای زیاد، این هواپیماها را در ناوگان هوایی کشور نگهداشتهاند. در همین راستا باید گفت که به علت پیشرفت تکنولوژی بهکاررفته در ساخت هواپیماها، سوخت مصرفی هواپیماهای جدید سه برابر کمتر از هواپیماهای ساخت چهل سال پیش است.
جابهجایی مسافر در هواپیمایی قطر و ترکیه ۲.۵ تا ۵ برابر ایران
طبق آخرین آمار رسمی ترکیه، تعداد مسافران حملشده توسط شرکتهای هواپیمایی ترکیه در سال ۲۰۲۴ با ۲.۱ درصد افزایش سالانه به ۸۳.۴ میلیون نفر رسید؛ که ۵ برابر مسافران جابهجا شده در هواپیمایی ایران است. دادههای رسمی هواپیمایی ترکیه میگوید تنها در ماه دسامبر، ناوگان هوایی ترکیه ۶.۴ میلیون مسافر جابهجا کرده است که ۵.۳ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است. گفتنی است این شرکت هواپیمایی تا دسامبر ۲۰۲۴ ناوگانی متشکل از ۴۹۲ هواپیما داشته است.
همچنین طبق آخرین دادههای جمعآوری شده توسط مؤسسه آماری STATISTA، ناوگان هوایی قطر، طی سال گذشته میلادی تقریباً ۴۰ میلیون مسافر را جابهجا کرد؛ که حدوداً بیش از ۲ برابر تعداد مسافران جابهجا شده در ایران در سال ۱۴۰۳ است. این رقم نسبت به سال قبل در قطر با افزایشی تقریباً هشت میلیون نفری مسافر مواجه بود. قطر ایرویز، شرکت هواپیمایی دولتی و پرچمدار قطری است، همچنین جوانترین و در عین حال سریعترین رشد را در بین خطوط هوایی جهان دارد. پیش از پیوستن به اتحاد oneworld در سال ۲۰۱۳، قطر ایرویز در سال ۲۰۱۰ دومین شرکت هواپیمایی بزرگ خاورمیانه بود و تنها پس از امارات قرار داشت. در سال ۲۰۱۵، این شرکت هواپیمایی تقریباً ۳۷ میلیون مسافر را در فرودگاه بینالمللی حمد جابهجا کرد.
لازم به ذکر است بخش بزرگی از دلیل این فاصله و شکاف بین خطوط هواپیمایی ایران با کشورهای منطقه ازجمله قطر و ترکیه به تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای مالی و ورود ناوگان به سیستم هواپیمایی کشور برمیگردد. در مرتبه بعدی، داشتن زیرساختها نیز بی تأثیر نیست، اما بیتردید تحریمها نقش محوری در این شکاف داشته است.